Valp 2014 ?!

Lazy Lady

Trådstartare
Det börjar väl bli dags att planera för nästa års valpköp? Om inte så är det hög tid!!:D

Börjar väl med att erkänna mej som världens snurrigaste veligaste människa:o Det är bara att tacka för att man inte gjort något förhastat utan verkligen funderat fram och tillbaka, stött och blött frågan i ett helt år. Men nu är det gjort! Valpen är "förbokad" allt den ska göra är att födas och vara en tik.

Ifrån början var planen att jag skulle köpt en staffe som sällskaps/lydnadshund men efter att ha träffat flertalet, gått kurs med en hel hög och besökt utställningar så har jag insett att det inte är rätt ras för mej. Jag är en retrievermänniska. Det är bara att inse fakta! Och jag har i flera år sagt att ska jag ha en jaktlabbe till så ska den vara ifrån en viss kennel och linje.
Nu är steget taget, kenneln är uppringd. Och jag har sån tur att tiken jag ville ha valp ifrån ska paras nästa vinter/vår och jag står först i kö för en tikvalp:love: Tiken är av samma linje på sin mammas sida som min tik har på sin pappas sida.
Hon är även dubbelchampion (a och b provschampion)

Vi vet ju inte hur länge min tik håller pga sina höfter och gubbstrutten är trots allt 11år i år (visserligen va han väldigt fräsch enligt vet på 1000mila servicen i veckan;)) Så att skaffa en efterträdare är nog det smartaste!
Nu är det bara att vänta. Typ ett år...:arghh:

Så, hur ser era planer ut? Vad blir er nästa stjärna?

Sv: Valp 2014 ?!

Min nästa stjärna blir förhoppningsvis en egenuppfödd stjärna :love:!

Ska para min australian sheperdtik på hennes nästa löp (slutet av november) så förhoppningsvis kommer det poppa ut ett gäng friska, arbetssugna och trevliga aussievalpar i början av 2014, där jag kommer hitta min nya tränings - och tävlingskamrat :bump:!

Längtar ihjäl mig och tror så otroligt mycket på den här kullen!! Friska, stabila, trevliga, arbetsvilliga, skottsäkra och roliga hundar med bra arbetsmeriter är föräldrarna, de är bl.a KORADE, SE LCH och uppflyttade till elitspår bägge två :banana:!

Tack! Och detsamma för din valp, håller tummarna att det kommer fina tikvalpar som passar dig :)!

Eftersom min tingade lilla valp aldrig blev till i våras, och jag "råkade" bli med en unghund till istället så hoppas jag på att hitta en riktigt bra valp under 2014. Rasen är given, vad det blir för kombo återstår att se!

Härligt när det är givet vad man ska ha! Att jag velat omkring beror mkt på att jag deppade ihop totalt över allt arbete jag lagt ner på min lilla och sedan fick reda på hennes hälsostatus och att hon blev så dålig i vintras. Jag gav upp lite där:( Meeeen... Jag kan inte vara utan apportör, har man en gång började så är det omöjligt att sluta:love: Antar att det är likadant för din del?

Jag skaffar förhoppningsvis valp nästa år. Har i alla fall tänkt få ordning på livet så mycket i år att det blir möjligt ;)

Vad det blir däremot, det har jag ingen som helst aning om. Hjärtat skriker "SALUKI! Aldrig annat än saluki!" och hjärnan säger att det vore mer lämpligt med annan ras eftersom jag vill ha en hund som lämpar sig till tävling i lydnad och agility och som är lätt att ha lös utan att man behöver oroa sig för att den sticker efter vilt. Det hade ju kanske kunnat vara kul att inte lägga ner några års träning för att sedan precis klara en nybörjarbana på rallytävling med ok poäng.

2014 eller 2015 blir det valp för oss. Det finns två alternativa planer, antingen blir det efter en tik som vi känner mycket väl och som har "allt" utom skönhet, dock är hon SEUCH så hon är korrekt men är inte vad jag skulle kalla vacker. Det beror på vad det blir för hane som används, min förhoppning är någon med minst 500 på MT och lite mer högställd.
Alternativ 2 är att kenneln vår nuvarande hund kommer ifrån bestämmer sig för att på något vis avla vidare på de linjerna, beroende på kombination förstås.
Att det blir en till rottweiler-tik är iaf helt klart, liksom att hon h första hand ska utbildas som försvarsmaktshund och i rallylydnad. Sen vore det väldigt roligt att prova på rapport också.

Ehm. Nu råkade jag visst maila en uppfödare som mest troligt ska ha valpar just under år 2014... Blev ju tvungen att kolla runt lite på olika uppfödare och fick syn på en kull som nog blir fantastisk. Sååå, nu står jag i valpkö :D Det enda som återstår nu är alltså att fixa sig möjligheter att faktiskt ha valp och sedan vänta, vänta och vänta...

Mamman till min valp ska paras igen sent i höst så jag har faktiskt skrivt upp mig på en halvsyster till min valp. :o
Däremot vill jag se hur pass "klar" Rusa hunnit bli. Skaffar ingen valp förrän hon är en fungerande hund, men det förstår uppfödaren. Min sambo är sugen att börja tävla han med och då behöver vi helt enkelt en till. Det är ju knappt så att två hundar räcker till för att täcka upp mitt träningsintresse. :D

Jag som sagt att jag inte ska skaffa hund på minst 2 år har nu snubblat över en kombo som verkar väldigt intressant, och som bara bor 3 mil från mig :o Det är en jaktavlad golden jag är ute efter. Men vi får se, hjärnan måste säga sitt också.. Jag har inte riktigt möjlighet till valp just nu då jag bor själv och inte känner så många här och inte någon som kan vara hundvakt åt en valp när jag jobbar.

Verkar inte som jag blir själv med valp nästa år i alla fall:D Nu är det bara denna jädra väntan...
När man väl har bestämt sej vill man ju ha sin valp igår!!!!

Tråkigt när det inte blir som förväntat:(

För min del finns det bara två raser som öht är nått att ha, och den ena ett betydligt osäkrare kort än den andra, så BC it is. Blir ju så när man är vallningsnörd och har gott om fårjobb åt dem:D

Det tog hårdare än jag trott när hon blev dålig.. Men hon är ju i alla fall kvar! Och det är jag jäkligt glad för:D
Labben har alltid varit nr 1 i vårt hem, kommer nog alltid finnas en sån här hur mkt tokigheter det än blir. Och det är nog samma med apporteringen som med vallning, det är totalt underbart att se hundens lycka i sittt rätta element. Fast jag tror alla ser det i just sin ras!

Bara att gratulera till trevligt kennelval och fina linjer, håller tummarna för några hanar jag tror extra på :)

Kl
Själv är jag i full flärd med att övertala min sambo, och om jag får som jag vill flyttar en jaktcocker in redan i höst.. I annat fall letar jag vidare efter en till retriever och i så fall labbe, men det blir inte för än Zipper fyllt 10 år dvs om typ tre år. Sambon vill ha flat men jag är inte nöjd med rasen. Har faktiskt sett få jag gillar utom just våra egna hundar. Tråkigt men sant. Många uppfödare kämpar stenhårt för att driva rasen i sitt fördärv, och om inte djävulen tar dom och rättar till alla fel är det inte raden för mig.

Senast ändrad:

Tack!! Deras hundar e riktigt fina, och kul att få ifrån just den tiken jag vill ha!

Det är riktigt synd att flattarna blivit som dom blivit, jag har inte träffat några som imponerat jaktligt ännu, tyvärr.. Det har blivit för mycket avel på utseende och för lite funktion..
Angående cockrarna så finns det en trevlig uppfödare i grästorpstrakten, ifall du vill åka och titta på träning så ställer han säkert upp. Kennel Meryl har fina hundar, de planerar kullar i höst. Du kan ju ta en cocker nu och en labbe om 3år, sen drar vi på fasanjakt i Danmark!!:D

Jag håller med dig om flattarna och för att inte stödja något som jag inte gillar riktigt så fick det bli ett rasbyte. Sorgligt men sant!

KL

Beroende på hur länge gamlingen orkar vara med så kanske det kan tänkas bli valp här också. Tidigast höst/vinter 2013 men snarare 2014. Har en intressant tik i närheten som jag inte skulle säga nej till valp efter, utefter vad jag sett hittills. Först och främst ska hon röntgas och meriteras så det kan säkert dröja till 2015 också innan det blir valp där. Tanken är väl en till malle, men skulle också kunna tänka mig en schnauzer - bara för att :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka