Vallfröblandningar

Texaz

Trådstartare
Planerar nu för vårens sådd, men är novis på området!!

Försöker hitta en bra blandning för såväl höskörd som bete, med lågt sockerinnehåll. Gärna Eko!;)

Tips på vad jag ska välja? Pratade med Granngården idag men de hade ingen bra koll på årets utsäden än, nämnde dock Horse Max Legolas, vilket jag inte hittar på nätet (kanske för tidigt ute!), dock såg jag att de Horse Max-produkter som fanns var tyska? Vill helst handla svenskt...

Vilka svenska aktörer finns det? Antar att det blir rätt kostsamt med frakt om man inte väljer någon som har ÅF i närheten...

Tips och råd??? Vill ha en vall med lågt sockerinnehåll
 
Sv: Vallfröblandningar

Sockerinnehåll kan jag inget om, däremot eko :). Är det Granngården ska du välja Flora-sortimentet, annars heter de i regel GEV (Godkänd Ekologisk Vallfröblandning).
 
Sv: Vallfröblandningar

Kolla med Olssons Frö, de har många bra förslag på blandningar. Deras Islandshästblandning (tror jag den heter) är tänkt med lågt sockerinnehåll.

Där kan man också skräddarsy sitt utsäde (sorter) och peta i lite goda örter/baljväxter som humlelusern eller kärringtand för att få för att upp proteinhalten om man vill.

Bra service och trevligt bemötande också när man är lite rådvill...
 
Sv: Vallfröblandningar

Den här fröblandningen tycker jag verkar jättespännande. Har skrivit till "min" höbonde med önskemål om att odla. Tror det är samma som skogaliten menar.


Hästblandning 6
Ersätter Dansk islandshästblandning. En
mycket artrik blandning med brett innehåll
av olika gräs, örter och baljväxter. Innehåller
gräs med en grövre struktur och lägre sockerhalt
än de tidigare blandningarna. Ger bra
förutsättningar för att producera ett allsidigt
mineral- och vitaminriktrikt vinterfoder till
hästar med lägre näringsbehov.
Käringtand 3 kg
humlelusern 3 kg
svartkämpar 1 kg
kummin 1 kg
pimpernell 1 kg
rörsvingel 3 kg
timotej Comer/Lischka 3 kg
rödsvingel Gondolin 3 kg
hundäxing Donata 2 kg
Totalt 20 kg/ha
 
Sv: Vallfröblandningar

Den verkade ju bra!!! Ska kolla hur dom har med ÅF här uppe;)

Athena, Granngården ska visst byta ut hela sitt sortiment i år:p, så katalogen jag har för förra året var visst helt inaktuell (och jag som studerat den NOGA!!)
 
Sv: Vallfröblandningar

I år igen? De bytte ifjol nämligen...

Olssons är jättebra på eko, Lindblomsgrön likaså.
 
Sv: Vallfröblandningar

Ska kolla på det :) Verkar dock inte som de har vallfröer??? Hittar bara blommor, grönsaker och gröngödsling...

Jo de sa att hela sortimentet skulle bytas ut, så jag får leta runt lite, och sen se vad de kan tänkas erbjuda på Granngården...

Kvarnbyfoder har ju säljare i trakten, de kanske kan ha något
 
Sv: Vallfröblandningar

Det där med återförsäljare i trakten spelar nog ingen roll vad avser Olssons frö. Jag vet inte ens om de har återförsäljare i någon större utsträckning.

Man ringer helt enkelt och pratar med en säljare, och så får man leverans till dörren...

Och det funkar även om man "bara" ska ha till ett hektar eller så.

Jag köpte ekologiskt (krav) vallfrö till 1,5 hektar i våras, och det gick utmärkt, via telefon, så snabb leverans, och sedan faktura.

Sedan var det lite pyssligt att beta vissa fröer i blandningen, och man fick alla sorterna i separata påsar och fick röra ihop allt själv i en stor pyts.

Men det växte bra, när det väl kommit i jorden.
 
Sv: Vallfröblandningar

Aha, så med andra ord kan man mixa sin egen blandning?? Det låter ju bra:)

Hur mycket kostar vallfrö, på ett ungefär?
 
Sv: Vallfröblandningar

Ja, man mixar sin egen blandning, hos just den här leverantören.

Man utgår från något av deras grundförslag, och så byter man sorter, tar bort eller lägger till sorter, tills man fått ihop något som man blir nöjd med. Och så lyssnar man på goda råd från säljaren avseende vilka sorter som passar på vilka jordtyper som sand eller lera, torrt/fuktigt/skugga/sol osv, och geografiskt område i Sverige.

De har förslag på blandningar, men säljer också varenda sort separat. Så vill man så in bara en eller ett par örter i en gräsvall t.ex. så kan man köpa enbart det.

Hos t.ex. Lantmännen och Svenska foder, så får man hålla tillgodo med en färdig blandning.

Ett gott råd är att ta till den totala frömängden i rejäl överkant, i synnerhet om den ska sås på våren utan skyddsgröda.
Det kan t.ex. vara lämpligt att ta med ett ettårigt gräs som extragröda, gärna ett med usel härdighet, som gör tjänst som skyddsgröda/utfyllnad första året. Då kan man strunta i ett andra egenskaper hos det gräset inte är så lyckade, eftersom det endast kommer att leva första säsongen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp