Vallack som ändrar beteende under fällning

Iddefixen

Trådstartare
Har en vallack som under pälsfällningsperioden blir lite småsur, lite mer tittig och dum (slänger sig, bockar och sticker) att rida. Han blir lite mer ifrågasättande om ledarskapet. Han är mer känslig för ljud och saker som rör sig. Helt enkelt blir han rätt besvärlig... :(

Han får örter, Placid, men de verkar inte fungera under fällningsperioden. Sedan får han B-vitamin, vitaminer och kalk. Plus grovfoder.

Finns det något man kan göra åt det här?

Sv: Vallack som ändrar beteende under fällning

Vänta ut det hela, har själv en valack som får det besvärligt vid fällning. Förra året fick han smärtstillande, och B-vitamin som jag injicerade. I år har han hållit sig lugn so far, men han har ännu inte gått in i fällningen fullt ut.

Låter du din vila under värsta perioden eller ska man trassla på?

Lättare arbete, eftersom sadeln har förorsakat att det drar i håren vilket är lika med ont. Så jag har tömkört och/eller longerat, han har även följt med som handhäst.

Min påverkas oxå mkt, jag ger B-vitamin eller foderjäst, ökar protein mängden i god tid innan och har i år testat något nytt som verkar bra: kiselgur.
Vad är det förslags ört du ger?

Ger en lugnande örtblandning som innehåller bland annat kamomill och lindblomma. Minns inte hundra var det är mer. Tyvärr är det lite stökigt att få dem att äta det. Det smakar tydligen inte mums...

Dock verkar den fungera bra, för jag märker skillnad på honom när han får det och inte får det. Och just nu har jag haft ett uppehåll :crazy:

Noble art -> varför ger du kiselgur?

Min märr är likadan. Hon blir helt hopplös. Går emot skänkel, surar och tycker livet är allmänt trist.
Förra året kändes hon till och med knackig i rörelsemakaniken utan att vara halt eller öm någonstans. Det var bara nånting man kände var 'tok' under värsta fällningen.

Jag ger B-vitamin och försöker hitta på lite roligare saker (bommar och hoppning är det bästa som finns!)och sänker kraven. Sen är det bara att vänta ut fällningen...

Har en vallack som under pälsfällningsperioden blir lite småsur, lite mer tittig och dum (slänger sig, bockar och sticker) att rida. Han blir lite mer ifrågasättande om ledarskapet. Han är mer känslig för ljud och saker som rör sig. Helt enkelt blir han rätt besvärlig... :(

Han får örter, Placid, men de verkar inte fungera under fällningsperioden. Sedan får han B-vitamin, vitaminer och kalk. Plus grovfoder.

Finns det något man kan göra åt det här?

Ja det kan man. Man kan förhindra en sådan nedåtgående spiral, dvs sur, grinig, håröm mm mm, genom att man i god tid innan päls fällning/sättning ökar på proteinet. B vitamin finns inte i hästpäls, så det är ingen mening med att ge detta. Om man ser en positiv reaktion ändå, så handlar det mer om att ämnesomsättningen ökar i och med hästen får B vitamin. Men b vitamin hjälper inte att lindra pälssättningen.

Fälla päls har hästar inga problem med, det är när dom sätter den nya pälsen som det går åt massor av protein, men även energi. Det går åt mycket mer protein att sätta 1 kg ny päls som att sätta 1 kg muskler. Höjning av proteinet bör ske efter jul, eller kanske årsskiftet. Prova nästa år i god tid, nu är det lite försent för detta.

jag bara chansade, det står på att den är bra för hov o pälls problem. Jag testar allt möjligt för att hjälpa honom, har även varit hos vet. Just iår är han bättre än vanligt, ta i trä...

Vilken typ av proteintillskott har du gett?
Kan det fungera med Linfröpellets?

Helt vanlig bakjäst kan ha väldigt positiv effekt vid fällning också. Kostar ju knappt nåt så det kan vara värt att prova.

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Jag är nästan 30 år, och har ridit sedan jag var ungefär fem. I början red jag ponny som de flesta andra, och jag gjorde det på...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: nexa79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv