Vall - old fashion way

karamelldrottningen

Trådstartare
Det började egentligen som en galen idé jag fick från en äldre granne men ju mer jag tänker på det desto mer vill jag prova och se hur det går!

Det finns små snuttar gräsplättar i större skogspartier som idag inte är så mycket utan blandat med mossa. Jag skulle vilja komma ut dessa partier men väldigt svårt med stora maskiner utan att behöva ta bort onödigt mycket träd först.

Samma sak med några redan befintliga gräshagar där återväxten är minimal även under gynnsamma förhållanden. Först tänkte jag ta bort rubbet, stolpar och allt och leja bort arbetet. Men det får nog vänta och vissa av de andra hagarna bredvid är helt ok och där man inte behöver göra så mycket.

Men de platser det är svårt att nå med maskiner funderar jag nu på om det skulle gå att så om vall med häst?
Det borde ju inte vara omöjligt med tanke på att man gjorde så förr i tiden?
Tänker att då behöver jag inte heller ta bort stolpar mm?
Borde gå med ett plogblad per häst? Så det lär ju ta hundra år men kanske värt det?
 
Du menar att du ska plöja och så in vall igen? Med häst? Har du brukshäst? Bryta gammal grässvål med lättare dragdjur i enbet är tungt. Väldigt tungt.
Jag skulle kollat med någon gubbe med veterantraktor alt förening. Här kan dom bli själaglada för att få gå loss med sina gamla redskap på ett gärde. Tvåskärig plog till exempel.
 
Du menar att du ska plöja och så in vall igen? Med häst? Har du brukshäst? Bryta gammal grässvål med lättare dragdjur i enbet är tungt. Väldigt tungt.
Jag skulle kollat med någon gubbe med veterantraktor alt förening. Här kan dom bli själaglada för att få gå loss med sina gamla redskap på ett gärde. Tvåskärig plog till exempel.
Vet inte var de skulle finnas. Ingen verkar vilja.
Har inte brukshästar men tänkte om man har två borde det inte bli lättare då?
Alternativt använda 4hjuling men då är frågan vilka redskap som är bäst?
En cultivator kommer inte så djupt ner i jorden men kanske tillräckligt ändå?
 
Vet inte var de skulle finnas. Ingen verkar vilja.
Har inte brukshästar men tänkte om man har två borde det inte bli lättare då?
Alternativt använda 4hjuling men då är frågan vilka redskap som är bäst?
En cultivator kommer inte så djupt ner i jorden men kanske tillräckligt ändå?
Jo, det är klart att det är lättare med två. Men är du van att köra två hästar som får dra tungt? Du måste ju hålla i plogen också. Det är en sjuhelsikkes teknik. Och om hästarna inte är vana vid det motståndet kan dom ju reagera rätt så ordentligt. Dom måste ju liksom dra i något som känns som det sitter fast.

Det är klart att med en dräng som håller plogen och en som styr så blir det lättare. Men jag råder dig att vara jäkligt försiktig och först prova med något som dom får "dra loss" men som du kan koppla ifrån om det går åt helsikke. Ett par hästar som skenar med plog...fy skräen.

Googla på veterantraktorförening - verkar finnas i hela landet.
 
Jo, det är klart att det är lättare med två. Men är du van att köra två hästar som får dra tungt? Du måste ju hålla i plogen också. Det är en sjuhelsikkes teknik. Och om hästarna inte är vana vid det motståndet kan dom ju reagera rätt så ordentligt. Dom måste ju liksom dra i något som känns som det sitter fast.

Det är klart att med en dräng som håller plogen och en som styr så blir det lättare. Men jag råder dig att vara jäkligt försiktig och först prova med något som dom får "dra loss" men som du kan koppla ifrån om det går åt helsikke. Ett par hästar som skenar med plog...fy skräen.

Googla på veterantraktorförening - verkar finnas i hela landet.
Verkar som att det finns en veterantraktorförening inte så långt härifrån. Ska höra mig för där :up:
Har kört en del tidigare men detta skulle bli helt nytt för mig. Hörde mig för med min mamma som skulle kunna assistera.
Kanske är en töntig idé. Velar fram och tillbaka om inte fyrhjuling vore bättre ändå. Om ingen minitraktor går att få tag på. Ska höra med veteranerna men känns svårt att komma in där men ska göra ett ordentligt försök först :)
 
Alltså jag lovar, det är svårt att plöja med häst! Det är ingenting man gör bara sådär, både hästar och kusk måste vara väl förberedda.

Jag har kört brukshäst i många år, jag kör hem lite ved/vindfällen varje år med sax, kälke eller lunningsbåge, jag harvar med olika sorters harvar, t.ex hästarnas vinterhage eller potatislandet och kör vagn.
Jag har gått kurs för att lära mig (och hästarna) plöja, men bedömmer det som ett snäpp för svårt för mig.

Normalt så plöjer man med ett par hästar, så man måste ha två välkörda och samkörda hästar, bra selar, och en fungerande plog för häst samt veta hur spänner för och justerar plogen.

Om fler vill jobba med hästen i jordbruk, så tycker jag det är kanon, men man måste vara ordentligt förberedd för uppgiften. Det är lätt hänt att det går rejält på näbben annars.
Gå några kurser i brukskörning!

Men var bor du? På de flesta håll i Sverige så finns de folk som kör "entreprenadkörning" med häst, även plöjning i många fall.

Istället för att hamna bland fyrhjuligarna, eller veterantraktorerna, så kanske du kan leja en hästkörare? Och så dessutom sköta den betydligt enklare harvningen, sådden och vältningen själv med egna hästar, efter att du gått kurs?
 
Alltså jag lovar, det är svårt att plöja med häst! Det är ingenting man gör bara sådär, både hästar och kusk måste vara väl förberedda.

Jag har kört brukshäst i många år, jag kör hem lite ved/vindfällen varje år med sax, kälke eller lunningsbåge, jag harvar med olika sorters harvar, t.ex hästarnas vinterhage eller potatislandet och kör vagn.
Jag har gått kurs för att lära mig (och hästarna) plöja, men bedömmer det som ett snäpp för svårt för mig.

Normalt så plöjer man med ett par hästar, så man måste ha två välkörda och samkörda hästar, bra selar, och en fungerande plog för häst samt veta hur spänner för och justerar plogen.

Om fler vill jobba med hästen i jordbruk, så tycker jag det är kanon, men man måste vara ordentligt förberedd för uppgiften. Det är lätt hänt att det går rejält på näbben annars.
Gå några kurser i brukskörning!

Men var bor du? På de flesta håll i Sverige så finns de folk som kör "entreprenadkörning" med häst, även plöjning i många fall.

Istället för att hamna bland fyrhjuligarna, eller veterantraktorerna, så kanske du kan leja en hästkörare? Och så dessutom sköta den betydligt enklare harvningen, sådden och vältningen själv med egna hästar, efter att du gått kurs?
Jag tänkte på min morfar och hans häst för många år sedan. En brukshäst och han, väldigt samspelta. Min mamma hjälpte honom en del i det vardagliga i stallet osv men det var alltid han som körde och den biten.
Det är nog mycket därför jag fastnade lite i tanken om att det skulle vara roligt att lära sig. Även om det är alldelses för tidskrävande för att ta större partier så just dessa som är svåråtkomliga.
Ett betydligt snabbare sätt vore att använda 4:hjulningen men även till den behöver jag i såfall skaffa rätt grejer. Så det dröjer något år. Väljer jag häst/hästar lär det dröja ytterligare flera år. Jag gör aldrig något om jag inte känner mig 100 % säker på att jag klarar det. Och behöver alltså både gå kurs för en jag tidigare pratat med som är riktigt duktig och samarbetade med företaget på mitt förra arbete, däremot har jag inte fått klartecken på NÄR det kommer att ske. Han jobbar alltså med detta på heltid.

Så jag, ja vet inte hur det blir. Det lutar sig mot maskin ändå men vill ändå lära mig mer manuella jordbruksmetoder. Det är däremot en process som kommer att ta tid och nån stanns känns det lite som tjusningen med det också. Göra vid sidan om nu och kanske kan jag längre fram ha nytta av det
 
För en herrans massa år sedan när jag och mamma åkte bil i Skåne stannade vi till och satt och njöt av den gamle mannen som plöjde ett fält med två stadig ardennrar framför plogen. Så fint plöjt, så fina tillsammans och två väldigt nöjda hästar som visste exakt vad som förväntades av dem där de gick med sina spetsade öron och drog. :love:
 
Kom att tänka på den här.
<iframe width="480" height="360" src="
" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp