Synd att du inte bor nära mig...För att komma och titta på olika hästar i samma ras menar jag.Mycket av det ni skriver är precis det jag funderar funderar över så jag inte kan sova, därför jag vill bolla lite erfarenheter, hur ni resonerar och väljer
Ang. de vitt skilda raserna jag nämnde så är det för att visa vilket brett spektrum av hästar jag kollar på. Jag är svag för kallbloden för att de är så himla mysiga, läst att de ofta är pigga då de trots allt är arbetshästar och rätt allsidiga, men ev lite för lättfödda och tunga. Kollar på fullblod för att de är pigga och fulla med fart, dessvärre ofta svårfödda och dåliga hovar.
Och allt där emellan, vet inte vart jag ska försöka landa. För att göra saken svårare så verkar alla någorlunda intressanta hästar vara i andra änden av landet, så jag vill helst att det ska kännas riktigt bra om man ska åka 6-8h enkel resa.
Att det är just första häst lägger jag inte så mycket vikt vid, jag är 30+ och har hästerfarenhet från hela livet och av många olika individer till hästar, dock ridskolehästar och ridtravare. Jag har alltid tyckt om knäppgökarna med fart.
Jag har tre st inkörda (mer eller mindre) NSV brukshästar. Två 8-10 åriga ston, som är körda samt lite ridna men föga utbildade i ridningen, samt en inkörd men ännu inte färdigutbildad i körning 2- åring (samt några föl och en ett-åring).
Gemensamt för dem är att de är lättlärda och uppmärksamma mot sin kusk/ryttare. Lättsamma i vardagshantering och trevliga personligheter.
De är olika, apropå det där med olika individer, det ena stoet är lugnet och tryggheten personifierat, väldigt lätthanterlig på alla sätt, kan sätta fart när man ber henne, men det är på något sätt lugnt runt henne (alltid). Dock gillar hon att arbeta.
Det andra stoet är nästan tvärtom, hon är inte hoppig och nervig, utan trygg hon också, men det är en jädra "sprutt" på henne, hon är liksom "fartig". De som är bättre än mig på att rida, och som brukar rida bl.a. dressyr på lite mer allvar, säger saker som "det här skulle bli en fantastisk ridhäst om du utbildade henne".
Tvååringen är ju rätt "rå" fortfarande, men hennes personlighet verkar ligga lite mitt emellan de två äldre hästarna.
Så en och samma ras innehåller definitivt olika individer.