Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för dina tipsVilket bett som din ponny fungerar på är svårt att säga. Men generellt så tänker jag att tex ett babypelham uppfyller syftet att ge mer kontroll på ponnyn. Kom dock ihåg att det ska användas med delta. Ibland kan det räcka med ett vanligt tränsbett med stora d-ringar och hästen är känslig. D-ringarna ger lite extra tydlighet. Kimbelwick är också ett skarpare bett men som ändå upplevs som lite mildare jämfört med andra skarpa bett. På det går det att sätta tygeln olika långt ner på bettet beroende på hur skarpt man behöver.
Viktigt att ni tar hjälp av någon med erfarenhet av att passa in bett och att ni provrider med bettet hemma på gården någon dag innan ni ger er ut. En del hästar är väldigt känsliga och kan tycka att skarpare bett är obehagliga.
Det bästa vore om du kunde rida ut med sällskap av någon som går med dig på marken innan ni betslar upp. Detta för att se hur ponnyn beter sig när ni rider ut. Du kanske inte alls behöver ett skarpare bett utan det visar sig att det funkar bra med det du har.
Tack. Vi provar nog först. Min dotter ska rida ut en sväng med mig. Hon säger att hon är lite stark i ridhuset men jag tycker det ser ut som hon klarar henne så vi provar nog förstVarför funderar du på ett skarpare bett redan första gången du ska rida ut (jag förstår det som det iaf eftersom den är ny och du skriver "ifall") och inte vet om det behövs? Har du problem med att ponnyn sticker iväg på banan skulle jag träna mer innan jag gav mig ut i skogen.
Jag tycker precis som föregående att det är betydligt bättre att ta med sällskap de första gångerna tills du vet hur ponnyn beter sig. Har du otur blir den kanske bara stressad av ett skarpt bett.
Tack. Vi provar nog först. Min dotter ska rida ut en sväng med mig. Hon säger att hon är lite stark i ridhuset men jag tycker det ser ut som hon klarar henne så vi provar nog först