VÄLDIGT lös i magen.

G

Grimhild

Hästen min har blivit väldigt lös i magen, förut var ett av stona i hagen det också, men hon är normal nu. Jag antar att det kan bero på att dom fått i sig av halm eller hö som inte varit det bästa.

Har också hört att det kan bero på kallt vatten? Tyvärr har dom bara iskallt vatten i hagen (dom går i lösdrift), erbjuder honom ljummet vatten i samband med ridning/översyn/omsorg som han gladeligen tar emot, men det blir ju inte varje dag :(

Finns det andra saker man kan misstänka? :confused:
Tror nog att hela gruppen har haft en period av dålig mage den senaste månaden. I övrigt så är alla pigga och har normalt/för mycket hull... :angel: Något man kan göra för att få magen bättre på honom? Ovan nämnda sto var lös bra länge innan hon blev bättre.

Tacksam för tips & råd! / Bettan.

Sv: VÄLDIGT lös i magen.

Ah!

Hur mycket ska man ge då? / Dag.

Och om hästen inte äter fil (min gör det INTE) , så kan du köpa mag/tarm-balans på Granngården ex, eller Probimin hos veterinärer. Brukar stabilisera magen på ett par dagar.

ensilage kan jo gjøre hestene løse i magen?
Har du skiftet leverandør/begynt på rundballe fra ett annet jorde kanskje?

Jag gav min 1L/dag och Vet. skrattade & sa "1L/d till en häst på 600kg" men det var bättre än inget iaf 3-4L sa han :eek: men då blir det ju bara fil i maten :D
Ge så mycket du kan
Min vägrade första dagen att äta upp men hon kunde inte hålla sig så på morgonen var det slut & sedan hade jag inga problem alls med att ge hon åt med glupskande aptit :D

Ah, jag ska ge det ett försök iallafall, han brukar ju sluka allt som hamnar i mathinken (nordis...!)
så det ska väl inte vara några problem :p.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 755
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 121
Senast: Cilla
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 343
Senast: Soapbubble
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III