Väldigt kass hovkvalitet. (Sammanslagen)

Karolajna

Trådstartare
Min häst har verkligen jättekassa hovar, speciellt fram, av någon anledning. Han tappade båda bakskorna i vintras och gick utan i 2 månader så allt som följde med när skorna for, skulle växa till sig. Och det gick fint, dålig vinter som det var så gick det bra att hålla sig borta från all blank-is.
Men, nu har har han tappat en framsko, och hovis kommer på torsdag, och då kommer väl hoven ungefär vara borta...
Som det ser ut nu så fattas det redan fäste för två sömmar på den hoven.
Så jag funderar liksom om det finns något alls man kan göra för att få hoven att kanske hålla sig i det skick den är, tills på torsdag?
Eller är det bara att hoppas på det bästa?

Varför?!

Varför är hans hovar så in i bomben dåliga?!
Var ner till hagen förut, han har tappat ena framskon natten till idag eller imorse, för stallkompisen var ner runt halv nio och då var den av.
Finns det ngt annat att göra än att få tag på en hovslagare som kan plasta skiten? Känns inte som risken är speciellt stor att man får på en sko på den här hoven :( Inte kan han vara utan sko heller, för då har han väl ingen hov kvar sen.

11714602.jpg

11714603.jpg

11714601.jpg

Sv: Varför?!

Hej!!

Har lite vana av dåliga hovar då jag själv haft häst med dåliga hovar och det kan ju bero på många olika anledningar-..det första jag tycker du ska se över är foderstaten, får han tillräckligt med vitaminer osv.. har han alltid haft dåliga hovar? Vad har du för hovslagare?

Det kan gå att få på en sko eller nån (ooo vad heter det) som en lössko man bara sätter på..:angel:

Lycka till nu

Ja hans hovar har varit dåliga jämt, han är 16 år nu...
Funderar på, om man skulle ge honom t ex biotin, skulle det egentligen ha någon märkbar inverkan? Och hur länge skulle det ta att få hovarna i bättre skick?
Bakhovarna är inga problem, det som åker är det som följer med när skon åker, sen är det liksom lugnt. Gah! Jag blir galen...
Det värsta är ju att jag fick ju lära mig exakt hur man räknar ut en foderstat, på gymnasiet, men jag minns fan noll!
Måste nog hitta ngn som kan göra det åt mig...

Sv: Väldigt kass hovkvalitet.

Om det varit min häst och motsvarande situation hade jag ringt ut en duktig och van att sko som kommit och med raspen rundat av hoven åt mig i väntan på hovslageran så att inte bitar ur hoven skall fara samt att hoven inte nötas för mycket. Sen, om det varit så illa att lite återstått av hoven, hade jag i väntan på hovslagaren haft ut hästen mycket lite och inne i boxen med rejält med strö största delen av dygnet. Är det kris är det! Vidare har jag också för sådana gånger köpt Old Macs barfota skor jag då skulle lägga på hästen de timmar den är ute - ALLT för att minimera skadorna så långt som möjligt.

Ingen hov - ingen häst.

Oftast har tyvärr inte Biotin någom större verkan o om det skulle ha det så kommer inte effekten förräns efter ca 1,5 år när hela hoven vuxit ut på nytt

Sv: Väldigt kass hovkvalitet. (Sammanslagen)

Kan hästen gå barfota över sommaren?
Min har gått barfota ett tag nu och hovslagaren höll på o svimma när han kom ut. "Han har ALDRIG haft bättre fötter!!! Vad har du gjort???"
:D

Oj vad trasigt! Trist!

Har lite samma problem med min häst just nu. Ska nog köpa såna där old macs till honom.

Om du vill ge ngt tillskott som kanske kan fungera så prova enzion.

Massera olja i kronranden kan stimulera tillväxten av hoven. Jag smörjer även hela hoven med hovfett för att bevara lite elasticitet.

Hoppas det går bra!

W

Min shettis har också fruktansvärt dålig hovkvatile.
Han tappar lätt skorna och bitar av hoven följer med av.:(
t känns som man har testat allt (barfotagång 1,5 år, alla medel som går, biotin mm.).
Han har välldigt "torra" hovar, fnasiga som wienerbröd:crazy:

Just nu så har han alla skorna på *peppar peppar*
Skurar ren hovarna med vatten och hovborste vare dag
och smörjer med vanlig olivolja(tips från bok) varannan dag och
varannan dag smörjer jag med Cornucrescine (hovsmet i en röd burk som luktar lakris)
Han körs med boots runt om för att inte trampa av sej skorna.
Jag hoppas att den här kuren ska funka för han blir jätteömfotad och kan inte köras om han tappar en sko.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 922
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 447
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka