VÄLDIGT buktigt föl...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare stallharqvie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 9 816
Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

Jag ser hemskt gärna en källa på att det skulle "komma och gå" och hur lång tid detta ska ta, vad är kriterierna och varför har vi inte fixat till det så?

Det är veterinärer som har påstått detta så någon källa har jag tyvärr inte.

Men teorin är ju som med annan resistens att den försvinner om den inte behövs.
Och så länge som man fortsätter att använda medlen som parasiterna är resistenta mot så kommer ju resistensen att kvarstå.
Axilur skulle därför inte användas alls.
Det var den information som jag fick.
För kanske 12 år sedan.

Det är veterinärer som har påstått detta så någon källa har jag tyvärr inte.

Men teorin är ju som med annan resistens att den försvinner om den inte behövs.
Och så länge som man fortsätter att använda medlen som parasiterna är resistenta mot så kommer ju resistensen att kvarstå.
Axilur skulle därför inte användas alls.
Det var den information som jag fick.
För kanske 12 år sedan.

Teorin är så, men bland det jag hittat när jag sökte var det ett ställe som tog upp det du säger men tester hade visat att det inte alls ändrats trots att antibiotikan ifråga (det var det testet rörde sig om, likväl resistens) använts på väldigt många år hade inte resistensen sjunkit.

Och vad ränkas som "inte användas alls"? Det rör ju inte min gård om någon i norrland eller skåne använder medlet som inte använts i mitt område på säg 30 år. Fortfarande finns resistensen (vet jag eftersom jag haft föl på markerna senare som avmaskats med fenbendazol och jag gör mina egna träckprov) så hur lång tid ska det gå?

Jag tror också på regnskållor när det gäller "mjället", det blir så när det samlas fukt i vinterpälsen. Goggla så ser du behandlingsråd.

Både proteinbrist och mask som har diskuterats kan vara anledningar till buken. Konstigt dock att inte vetrinären hade mer att säga??

Men resistensen mot rävskabb har ju en cykel på ungefär 40 år om jag minns rätt.
Så det finns ju exempel där teorin fungerar.

Motståndskraft mot en sjukdom hos individer skulle inte jag räkna som samma som ändrad sammansättning för att skydda sig mot direkt dödande kemiska medel som parasiter och bakterier utsätts för.

hon går på 7,5 kg hö och sen 1 kg fölpellets kraft och sen även lite foderkalk samt 2 små morötter och 2 små äpplen ´...

Hö kan innehålla väldigt olika värden, vilka världen uppvisar just detta hö eftersom 7.5. kg är uträknat för just hennes behov när det gäller grovfoder.

Något stämmer inte eftersom det kompliterats med kraftfoder. En så ung häst borde inte ens ha ngt behov av kraftfoder.

Något stämmer inte eftersom det kompliterats med kraftfoder. En så ung häst borde inte ens ha ngt behov av kraftfoder.

En så ung häst har ett väldigt högt proteinbehov och det är yttest sällan "ridhästhö" har tillräckliga värden, så jo, kraftfoder behövs till de allra flesta föl och unghästar.

jag har inte nån erfarenhet egentligen av föl i den här åldern,men dom jag sett så har varit ganska bukiga, åldern fram till 2 år, är vad jag skulle kalla"fulåldern" de är bara inte vackra utan bukiga o bakhöga o osv..:o
men det kanske inte är fallet här?

En så ung häst har ett väldigt högt proteinbehov och det är yttest sällan "ridhästhö" har tillräckliga värden, så jo, kraftfoder behövs till de allra flesta föl och unghästar.

Jag har ställt frågan om värdena på grovfodret, vad din erfarenhet av sk "ridhästhö" är kanske du själv kan delge värdena av.

Förklara gärna oxå för mig anledningen till att du anser att en ung häst har väldigt höga behov av proteinbehov så ska jag senare redogöra för dig vilka framtida nackdelar det leder till för den enskilda individens framtida hållbarhet (eller snarare bristande hållbarhet)

Hästar ska inte jämföras med köttdjur när det gäller foderstat så vida vi nu inte vill föda upp den som enbart föda.

Jag har ställt frågan om värdena på grovfodret, vad din erfarenhet av sk "ridhästhö" är kanske du själv kan delge värdena av.

Förklara gärna oxå för mig anledningen till att du anser att en ung häst har väldigt höga behov av proteinbehov så ska jag senare redogöra för dig vilka framtida nackdelar det leder till för den enskilda individens framtida hållbarhet (eller snarare bristande hållbarhet)

Hästar ska inte jämföras med köttdjur när det gäller foderstat så vida vi nu inte vill föda upp den som enbart föda.

Nä man ska inte jämföra hästar med köttdjur men alla som har grundläggande kunskap om hästar (och andra djur också för den delen) vet att en växande häst har betydligt högre proteinbehov än random ridhäst. Och för att täcka det behovet via grovfoder behövs ett proteinmässigt bättre hö som man kanske inte har tillgång till om man inte bedriver en verksamhet med avel. Många hästägare i sverige har tyvärr inte möjlighet att detaljstyra såna saker utan får ta det som finns tillgängligt och göra det bästa av situationen, t ex tilläggsfodra med kraftfoder.

Ett föl som vants av så tidigt som 5 månader hamnar dessutom kanske lite efter redan från början och behöver hjälp att komma ikapp sina jämnåriga.
Det kan vara svårt att få ett föl att äta de mängder hö som behövs för att täcka dess behov även om man har ett hö med högt proteininnehåll, vad är då fel med att komplettera med en liten mängd kraftfoder??

Sen är jag helt med på att man inte ska överutfodra eftersom man då får andra problem men du kanske ska vänta på TS svar om värdena på höet innan du börjar gaffla om att det garanterat är en felaktig foderstat. Och påståendet att "en så ung häst inte ska behöva" kraftfoder, det är väl ändå högst individuellt?

har för mig värdena på höet jag ger är

ts:84
mj:8.6
smrp:46
ca: 4
p: 2.3
mg:1.1

Då så behövds det ganska så mycket tillskott av protein.

Bry dig inte om coari.
Han surrar bara och har som nöje att vara så elak som möjligt.
Ingen annan än han får vara "experten" oavsett om han har rätt eller fel.

Ridhästhö är ett hö som är lämpligt för vuxna hästar som rids och ges en del kraftfoder vid behov, en kvot runt 5-6, det som de flesta faktiskt brukar få fram, möjligtvis lägre.

Anledningen att jag anser att en ung häst behöver mer protein än en vuxen är enligt utbildning och erfarenhet. Ett lästips: Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck och Margareta Rundgren

Dessutom från Hippocampus sida:
Unghäst Unghästar kan med fördel ha fri tillgång till grovfoder med lämplig proteinhalt (minst 7 g smb rp/MJ).

Det finns flera problem med ditt resonemang.

För det första så kan ridhästhöet fungera perfekt till de övriga hästarna i stallet. Så istället för att köpa hö enskilt till unghästen så väljer man att komplettera med tillägg för att den växande hästen ska få i sig det den ska ha.

För det andra är det inte alla unghästar som äter så mycket som de borde. Jag har haft en sån på fri tillgång av hög kvalitet men ändå behövde han kompletetringsutfodras för han valde inte att tugga i sig så mycket som han behövde.

Jag tycker som du att unghästar borde kunna klara sig på ett bra hö men man får inte sätta sina principer före hästens välbefinnande. Får den inte i sig tillräckligt genom höet av ena eller andra anledning måste det kompletteras för det är illa med en unghäst som fått för lite näring under uppväxten.

knapplån

Här är en liten text från SLU om utfodringsrekommendationer för föl och bla om varför de har ett högre proteinbehov än vuxna hästar.

"Protein - aminosyror

Det räcker dock inte med energi. För att fölet skall kunna växa behöver det "byggstenar". Det nyfödda fölet innehåller ca 73% vatten, 3% fett, 17% protein, lite kolhydrater och resten mineraler, medan en vuxen häst innehåller ca 65% vatten, 6-20% fett och 19% protein. Ett föl på 50 kg innehåller alltså ca 8,5 kg protein, medan en vuxen häst på 500 kg innehåller ca 95 kg protein. Det mesta av denna proteininlagring sker det första året, organ- och muskeltillväxten är som störst.

Proteinbehovet uttrycks i förhållande till energibehovet, eftersom energin delvis styr tillväxten. Eftersom proteinbehovet för tillväxt är betydligt högre än för underhåll, sjunker proteinbehovet per MJ, vartefter fölet växer och en allt större andel av energin används till underhåll"

hämtad från
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder#31

Ridhästhö är ett hö som är lämpligt för vuxna hästar som rids och ges en del kraftfoder vid behov, en kvot runt 5-6, det som de flesta faktiskt brukar få fram, möjligtvis lägre.

Tänk att det trodde jag alla visste ;):devil:

Håller man på med uppfödning så vet man ju skillnaden mellan "vanligt" grovfoder och avelsbaserat grovfoder.

kl
Strävan är att grovfodret ska "underhålla" fölet.
Och det vore ju det billigaste alternativet.
Tyvärr så stämmer inte alltid verkligheten med drömmar och då får man komplettera. Luzern ( i och för sig också ett grovfoder) Sojaskrå, Breed havre.

Brist i utfodring på föl ger just bukighet ( om det inte är kraftigt spolmaskangrepp) då dom trycker i sig stora mängder dåligt grovfoder, och bakhöga då dom inte får en jämn näringstillförsel.

Jaja det bästa vore ju att ha dom på gröngräs året runt.

AM

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 747
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: Summerwind
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 915
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 404
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka