VÄLDIGT buktigt föl...

S

stallharqvie

Vet ej vart jag skall placera denna tråd så ni får flytta på dne om de behövs.

Mitt dilemma är att jag har en fölunge som är född 28 mars 2010, ett sto, super fint och trevligt. Hennes mamma var sjuk så vi tog bort henne när fölet var 5 månader gammal efter veterinärens ordination. Å efter det har fölungen mått bra och gått ihop med andra yngre fölungar med deras mödrar och de har gått super. Men nr vinterpälsen skulle börja sättas så blev den "äcklig" och de ser ut som hon har typ som stora flingor av mjäll. Uppå detta så har hon en sån buk att jag är bara i skräck. Har haft veterinären ute då hon åkte på kolik förra veckan efter att ha fått i sig lera. O då sa veterinären att "mjället" var som typ svamp som blev då de vart så fuktigt och mycket regn. Men fick aldrig veta hur jag kunde få bort de, plus att hon frågade om jag avmaskat fölungen, vilket jag har gjort efter ordinationer och hon gav då fölungen metacam och så även kramplösande. Nu har de gått en vecka och fölungen ser fortfarande ut som om hon skall kläcka ett eget föl när som. Vad skall jag göra? Någon som har tips på att få bort denna buk. Funderar på att avmaska henne igen, då veterinären sa att jag kunde göra de, men jag menar den buken måste få hjälp att försvinna. Emottas gärna tips och råd både ang buken och "mjället".
Kan också berätta att hon går inne i box nu och går på foderstat gjort just för henne. Vill så gärna att hon skall se fin ut och må super bra:) De e sån här stunder jag skulle vilja att hästar kunde prata...

tack på förhand...

Sv: VÄLDIGT buktigt föl...

jag tycker ju att det låter som att koliken och buken hänger ihop...
och det låter inte som att allt är som det ska vara... hade jag vart du hade jag ringt till vet alternativt en klin ik och frågat dom... för jag tror iaf inte att buken beror på mask...

Låter som proteinbrist. Vad säger foderstatsprogrammet?

Jag hade ökat på med protein, jag hade nog köpt något specialfoder för unga magar, ex kraffts fölpellets, eller kanske groov 125, eller hippo grow alfa (tror jag det heter) proteinet måste upp tror jag! Ibland måste man fodra lite med ögat också, man kan inte bara gå efter foderstatsprogram.

Det kanske hjälper att ge några dl sojamjöl upptill vanliga fodret? Det är kanon tycker jag då det är smakligt och hästarna lätt äter upp den lilla mängd som behövs.

Har du inga bilder på lillan?

jo hon bajsar normalt..alltså buken har liksom uppkommit innan koliken och veterinären sa att de kunde vara mer mask som inte just de preparatet jag använt tar bort så att säga. när jag ringer och frågar så säger dem hela tiden avvakta 1 vecka eller 2...:(

skall se om jag har nån bild men så svårt att sätta in här men kanske jag kan maila dig? Jo enligt foderstatsprogrammet så skall proteinbehovet tillgodoses, men jag tror jag skall testa o ge henne en mindre mängd sojamjöl,att man vänjer in henne på lite och ger mer och mer, för just nu ligger hon nog på cirka 250 kg. Tack för tipset..:)

Vad har du avmaskat med och är du säker på att hon fått i sig tillräcklig dos? Spolmask som är vanligt hos föl är resistenta mot vissa avmaskningsmedel..

Jaha ! jag fattde det som att hon hade fått det nu efter koliken... jag läste nog inte riktigt ordentligt..
då låter det troligare med proteinbrist faktiskt... eller mask...
ett träckprov kanske inte vore helt fel?? vi ska ta det på våran 1,5 åring nu eftersom att han lösa mage inte vill ge med sig...

Vad använde du för maskmedel ? Tog veterinären skrapprov på *mjället* eller de utsatta ställena ?

Ivermektin saknar effekt mot spolmasken men funkar mot blodmask. Pyrantel och fenbendazol har fullgod effekt mot spolmask.

nä hon sa bara att de typ försvinner:( men jag menar hur ska de bara försvinna, jag vet ju inte heller om de liksom kliar lr så, för de e mest vid halsen och hårremmen..

När avmaskade du ?

jag tror att du skall först och främst ta ett träckprov. Sedan beroende på vad det visar så skall du maska med rätt medel.

På avelsseminariet jag var i helgen så var det en föreläsning om parasiter och just spolmask är vanligt hos föl, men kan inte påvisas före 12-13 veckors ålder (då ser mäter man äggen i avföringen) så maskar man när de är 10-11 veckor så tar man död på första omgången. Maskar med rätt medel då - Pyrantel eller fenbendazol. Därefter så var cyklen för maskarna ca 12 veckor (har jag för mig) så rekommendationen var nytt träckprov efter ca 12 veckor. (Nu kan jag vara ute och snurra, men jag har för mig att det var så)

Skicka in ett träckprov. Jag gjorde det (efter råd från Madick :bow:) på mitt föl som också är väldigt mjälligt och lite bukigt (inte extremt men hon ser inte ut som jag vill ha henne)... hon är tidigare avmaskad enligt alla konstens regler vilket också visade sig på träckprovet för det fanns inte ett spår av något utom....bandmask! -vilket inte alla avmaskningsmedel tar så nu får hon en kur droncit! Jag hoppas det gör susen...

åå tack för hjälpen, har skickat efter träckprov nu så nu får jag bara vänta tills dem kommer och sen skicka in och hoppas på något bra svar, hoppas innerligen att de e någon mask för annars vet jaginte alls vad de är, för jag menar proteinbrist kan jag hjälpa men om de e något allvarligare så kommer jag bli galen på veterinären som sa att de var ingen fara...men tusen tack allihopa som gett mig råd och väglett mig i rätt riktning...känns som här inne så får man mer hjälp än man får av veterinären i vissa fall...

ååå tusen tack för ditt inlägg detta gör mig lite mer säker på min sak men som sagt nu blir de ett nytt träckprov och sen får vi se hur de blir:)

Kan inte det du kallar mjäll vara regnskållor?
Ett av mina föl fick det sin första vinter, jag hade någon form av aloe vera-preparat som jag tvättade och smorde med.

hur tvättade du och vad för sorts alovera hade du? spolade du hela fölungen lr tog du med svamp och så täcken sen lr,?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Summerwind
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 867
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 367
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V