Valack tillsammans med sto?

Föredrar separata flockar, men nu har jag hästarna hemma och det har blivit blandad flock med 1 sto, hon har tidigare varit sådan som får alla valacker att vilja betäcka, även de som aldrig gjort det, men nu visar de inget sånt intresse. Men hon är också gammal nu (25). En brunst i vintras tyckte jag andra storhästen (valack) var lite för intresserad så då separerade jag dem några dagar tills det lagt sig. Det märktes tydligt när det var på väg att gå över gränsen. Vi har 2 shettisar, varav ena fortfarande är hingst(ung) men han är totalt ointresserad av henne, eller det är nog egentligen hon som är ointresserad av honom, eller både och. Oavsett så bryr han sig inte ens vid brunst.

Efter detta sto så blir det dock en valack så jag slipper ha blandat mer. :) Men hon får vara hos mig till sina sista dagar, och än så länge är hon oförskämt fräsch. :)

Jag har bara två hästar hemma. Lånade hem ett sto till mitt väldigt milda sto. Jisses så mycket stryk hon fick! Hon fick till och med spö när hon stod och kissade, kändes inte helt snällt.

Lämnade tillbaka lånestoet när det inte blivit bättre på några månader (snarare värre) och köpte hem en valack istället. Han verkar inte bry sig alls (än så länge) och de blev bästa vänner direkt. Nu är det lugnt och skönt i hagen.

Vi har blandat i stallet jag står i nu, min valack står med bara en annan valack ( för att den andra valacken klarar bara av en häst till i hagen) I dom andra hagarna har vi - ett ponnysto och en valack och - ett sto ihop med 2 valackar. Fungerar fint året runt, utan problem, men då har vi snälla valacker utan någon som helst lust att betäcka. Min gamla valack hade jag ihop med mitt egna sto, han försökte en gång att klättra och hon sa tvärt nej och sedan var det inget mer med det, utan dom gick bra ihop.

På jobbet har vi flock, 15 hästar varav 7 är ston och det går fint, även när vi släpper in nya hästar. Spelar ingen roll om det är sto eller valack, men det pips mycket mer när man släpper in ston och det springs mycket mer bland stona än valackerna. Valackerna upplever jag leker lite mer hårt, biter och nafsar.

Jag har ju haft min ardenner med ston i åtminstone 6-7 år. Har aldrig ens ett honom nosa på en brunstig märr. Vi har hagarna utanför huset och det är inte många hörn vi inte kan se.
Han har dock varit väldigt förbannad på andra valacker då vi hyrt ut hagar till sommarbete så jag har ju sett hur hingstbeskyddande han kan vara.
Förra året berättat grannen som åker förbi i traktor några gånger om dagen att han sett honom betäcka märrarna några gånger.:confused: vi har alltså inte sett ens ett intresse. Jättekonstigt. Man kan ju verkligen tro att dom dolt det.

Vill inte ha blandflock, sett för många skador. Senast uppe hos grannen där det inhyrda ponnystoet blev totalförstörd efter våldtäkt där hon dels sprack (jourtid på regionkliniken) rejält, men också förstörde ryggen.

Tillägg: den valacken hade gått hela sitt 12-åriga liv med blandflock, men den här ponnyn var tydligen oemotståndlig.

Tidigare har det aldrig varit några problem, men med min nuvarande häst så har det inte gått. Tre gånger har hon blivit "betäckt" av olika valacker. Efter det har jag henne inte tillsammans med valacker. Detta trots att det varit äldre valacker "som aldrig har gjort något". :banghead:

Har samma erfarenhet från mitt sista sto. Skaffar jag häst igen kommer jag aldrig att sätta henne i en blandflock, dels pga skaderisken men också för att om jag skaffar häst igen kommer det att vara ett avelssto. Dvs jag vill inte att hon har fått infektioner av en betäckande valack.

Har själv valack som gått med sto hela sitt liv. 2 olika o alltid bara de två. Han är verkligen lobotomerat ohingstig och fattar noll när stona brunstat. Annars undviker jag helst att blanda.

Min valack är extremt olekig utan väldigt reserverad. Han har gått med två lekiga valacker o han hatade respektive var livrädd för dem. Nuv sto är lite arabigt lättstirrad o han lättskrämd så de rusar omkring lite ibland på avstånd o kan tycka det är någon form av läskigt lattjo. Passar rätt bra ihop på det sättet. Trots att det tog typ 3 år av invänjning innan de vågade klia varandra i hagen :rofl: Den nivån av "hålla sig på sin kant o inte riskera att mucka gräl" är de båda på.

Min valack gick med ett sto i åtta år, aldrig en tillstymmelse till att försöka klättra trots att hon förföriskt svängde rumpan och kissade framför honom. Då gick han iväg och ställde sig i en hörna eller jagade bort stoet. Han är inte så förtjust i andra hästar men han verkar ha hittat en någorlunda god vän nu på lite äldre dar, men inte så god att han skulle få för sig att vännen får röra honom.

Hej!

Generellt säger jag nej. Valacker har en tendens att från en dag till annan plötsligt få för sig att betäcka och skadorna som kan bli är inte värt det.

Med det sagt har jag ändå mitt sto med en valack. Hon funkar helt enkelt bättre med valacker och den hon går med nu är precis lika asocial som hon är. I somras gick hon med hagkompisen och sambons valack och det funkade också, även om min och hennes kompis tyckte sambons lekfulle, närhetsälskande häst var såååå jobbig :-)

/Lavinia, så glad att prinsessan numera kan ha både 1 och 2 kompisar i hagen...
Som rubriken lyder - valack tillsammans med sto, vad säger ni? Vad har ni för erfarenheter?

Rätt valack - ja. Fel valack - absolut inte.

För att avgöra vad som är rätt vs fel behöver man kunna ha ganska ständig uppsikt över hästarna långa perioder.

Enklast är nej. Having said that har jag nästan alla år haft valack med sto. Har eget stall och haft 2-4 hästar. Två valacker har inte lämpat sig riktigt. Den ena gick aldrig med ston, den andra går med sto nu men så stort att han inte kan betäcka. Hon är dessutom rätt tjurig och uppskattar inte hans amorösa eskapader förutom första brunsten. Men idealiskt är det inte.

På ridskolan där jag jobbar har vi 30 hästar, 11 C och D-ponnyer, resten stora. 12 ston, 18 valacker varav 3-4 som anses "snygga" av damerna ;)
Alla går ihop, har alltid gjort och det går otroligt bra. Eftersom flocken fungerar så bra i grunden, så innebär nya hästar sällan något problem. Alltid någon av "rävarna" som tar sig an den nya och visar hur man gör :love: ett par valacker har betäckt lite då de varit nya, men sen slutar de alltid med det. Ingen av de 18 som gör det nu, trots ibland superbrunstiga ston :o
Och, de har sår och skador extremt sällan *peppar peppar*.

Viktiga faktorer är nog tillräckligt med plats för att de ska kunna ta sig undan och en vettig inslussningsplan. Tror också att många är lite väl snabba att ge upp och ta isär hästarna efter att de typ lagt öronen bakåt mot varann. Sen finns det, som alltid, självklart undantag.
Är säkert också lättare med en stor flock, då de har större urval vilka de hänger mer med.

Just nu har jag två ston och en valack där det ena stoet är nyinflyttad och de andra två har gått ihop i fyra år utan incidenter.

Jag bor bredvid hagen och har inte sett några klättringar men skulle det ske får valacken flytta.

Mina förra två hästar var också ett sto och en valack. De gick ihop under tio år utan några klättringar (vad jag såg, jag hade inte dem hemma så helt säker är jag ju inte).
Det var inga problem att tillföra ston till dem men valacker blev min valack vaktig mot.

Lite beroende på individerna såklart. Hos oss fungerar det att ha en valack med ett sto om valacken inte är hingstig och stoet inte visar övertydlig brunst. Däremot har jag dålig erfarenhet av att blanda när det är 3 eller fler hästar. Möjligtvis flera ston med 1 valack.

Jag har dock en valack som är på tok för hingstig och skulle betäcka om han gick med ston. Därför håller jag honom enbart med andra valacker.

I teorin nej för mig att blanda sto och valack.

I verkligheten så här jag 2 hästar hemma som är valack och sto så dom får gå ihop då jag inte upptäck att han klättrar men skulle jag har fler hästar eller valack som klättrar så hade det varit olika hagar bums.
Har ju fördelen att dela på en gång utan att tas upp med andra i stallet och få igenom det.

Jag har i stort sett nästan alltid haft ett sto och en valack, och då har det varit enklast att ha mina hästar med varandra. Dessutom ponnyer, och övriga hästar har varit stora = ett helt annat matbehov. Det har funkat bra för mina.

I första konstellationen hade jag en liten valack född -91 och ett större sto född -87, valacken var dock där först och det var han som bestämde, trots att stoet var en utpräglad ledare, som bestämde i alla konstellationer hon hamnade i efter det (mestadels andra ston). I nuvarande är det ett större sto (född -10) och liten valack (född -11), de är alltså snarlika i ålder. Stoet bestämmer, valacken glider med. Lite skrik precis i början, men annars är det mest kiv när maten kommer. Stoet har gått med två andra valacker vid olika tillfällen som hon inte funkade med tidigare, antalet ston som vi provat och som hon ratat är mycket, mycket större (mest för att det har råkat bli så att alla andra har haft ston i stallen vi har stått i).

Jag hänger nog inte upp mig så mycket på könet på hästen. Temperament, ålder och framför allt storlek och näringsbehov är viktigare för mig eftersom mina hästar inte kan gå med ranglåga hästar som behöver äta mycket i hagen.

Mitt sto trivs bäst med valacker.
Just nu går hon på lösdrift tillsammans med tre valacker och både hon och killarna är helnöjda. ;)

Beror helt på hästarna du ska släppa ihop. Har nyligen haft två ston som var alldeles för lika i rang så de blev riktigt "bråk" mellan dem.
Nu har jag precis släppt ihop en "ranghög" valack (bponny) med en ranglåg valack, och två relativt ranghöga ston. Det går bra, den ranglåga valacken får inte riktigt vara med men har ändå fått stå och äta tillsammans med de andra till och från.

Till sommaren har jag en valack som brukar komma på "sommarlov" men han är ranghög så kan tänka mig att det kan bli lite bråk ifall jag släpper ihop honom med nuvarande flock. Men han är ett par år äldre än den andra ranghöga valacken så det kan vara så att B-ponnyn ger sig utan bråk. Men det kan bli så att sommarlovsvalacken kan få för sig att jaga b-ponnyn. så det är inte helt säkert att jag släpper ihop dem i sommar.

Bra erf om hästarna varit vana vid blandflock och en ny individ som också gått blandat tidigare släpps in i en etablerad blandflock som fungerat väl .

Väldigt dåliga erf av blandflock på anläggningar där inackorderade kommer och går . Dvs det kan bytas individer om än inte var och vartannat halvår ens men någon gång /år, valacker som inte tidigare gått med ston släpps in , valacker som börjar konkurrera sinsemellan, skenbetäcker stona , ston som blir helt tokbrunstiga för att en ny valack kommer osv osv.

Vet inga "moderna" inackorderingsstall som generellt har upplägget blandflock pga att det sällan blir bra med just omsättning på folk/hästar numera enligt min reflektion ovan som ex.

Däremot om man har egen gård och själv styr över sina hästar och som man då oftast har, låg omsättning på nya som ev ska släppas i blandad konstellation, tycker jag att det oftast fungerar ypperligt okomplicerat .
I de lägena har jag aldrig själv upplevt problem och känner faktiskt ingen av mina vänner med eget heller som haft problem .

Om det bara är två individer så oavsett kön osv blir det ju lite mera avhängande på hur just de två individerna fungerar , och därmed lite mera variabelt ...
Nu blir jag nyfiken. När min nya häst kom i oktober hade jag bestämt att han skulle gå med två äldre trav ston. Stona har gått ihop i över 10 år. När min släpptes in i deras tvåmanna flock började det ena stoet valla det andra. Hon är 21 år och ganska sliten i kroppen, alltså inte en hållbar situation då hon aldrig kunde vila under hagvistelsen utan vallade sin kompis hela tiden.
Min häst flyttade då till en hage där han släpptes ihop men en ung valack. Det slutade med att dom nästan sparkade ihjäl varandra det var en fruktansvärd upplevelse som vi pratat om i en annan tråd. Så nu står han ensam, förvisso med kompisar runtomkring men ändå.
Nu har jag möjlighet att släppa honom i blandad flock på sommarbete eller låta honom gå ensam i gräsruta 20x20 ( med hästar intill såklart) vad gör man? Är fasen livrädd för att släppa honom med andra hästar.
Är det bättre med en valack flock än en blandad, eller är han dömd att gå själv?

Jag tycker du verkar ha mycket erfarenhet och kommer ofta med bra inlägg, vad hade du gjort i min situation?

@Linnpan tack :)
Det går ju aldrig att råda någon annan egentligen eller säga hur man själv hade gjort, du måste avgöra själv vad du kan leva med/inte leva med/vågar/inte vågar /vad som är viktigast osv....

Men utifrån scenariot att det är sommarbete (gott om naturlig sysselsättning och stora ytor) och en renodlad valackflock så tänker jag att oddsen att det fungerar bra ju är väldigt goda.
Trots allt så är det ju sällan det går åt h-te med hopsläpp, hästarna är skapade att vara flockdjur och utifrån det är det ju även naturligt att vilja komma överrens osv.

Edit - såg nu att du skrivit blandflock. Det hade JAG personligen inte gjort.

@Linnpan tack :)
Det går ju aldrig att råda någon annan egentligen eller säga hur man själv hade gjort, du måste avgöra själv vad du kan leva med/inte leva med/vågar/inte vågar /vad som är viktigast osv....

Men utifrån scenariot att det är sommarbete (gott om naturlig sysselsättning och stora ytor) och en renodlad valackflock så tänker jag att oddsen att det fungerar bra ju är väldigt goda.
Trots allt så är det ju sällan det går åt h-te med hopsläpp, hästarna är skapade att vara flockdjur och utifrån det är det ju även naturligt att vilja komma överrens osv.

Edit - såg nu att du skrivit blandflock. Det hade JAG personligen inte gjort.
Tack för svar. Jag har möjlighet att välja mellan blandflick eller valackflock. Du tror att oddsen att det funkar bra i valackhagen är bättre än i blandhagen? Jag måste nog läsa på lite om det här innan det blir sommar känner jag.
Sen får jag ta mig en riktig funderare, vill ju självklart inget hellre än att min häst ska gå med kompisar i stor kuperad hage! Men jag har bara varit med vid väldigt få ihopsläpp och sist gick det åt H.... är ju jätte rädd om min häst. Samtidigt måste han ju få vara just det, häst. Och han gick ju med 2 valacker innan han kom till mig och det gick hur bra som helst, dom visste att det var han som var chefen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tangerat löpningsrekord – och andra raka SM-titeln. Great Skills vann återigen Sto-SM tillsammans med Daniel Wäjersten. – Det är en häst...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama