Valack tillsammans med sto?

Jag har min valack och sto ihop, aldrig varit några problem. Det kan dock vara lite svårt att dela på dem ibland.. De har gått ihop både själva och i större flock sen 2012.

Jag tycker det funkar bra så länge inte valacken försöker betäcka stoet när hon brunstar.

Jag har haft mitt sto ihop med en valack där det fungerade och en där det fungerade tills hon började brunsta.
När jag köpte henne gick hon ihop med en valack. Nu har hon gått med en valack, men det har inte riktigt funkat då han troligen inte gillar henne och sparkar/vallar henne. Jag tror det är lite olika från individ till individ också.

Jag har nog bara haft blandat ochdet har alltid fungerat bra.

Det var en gång det blev trassligt när det byttes rangordning i befintlig flock men det redde ut sej sen.

Ingen valack har varit intresserad av stona, snarare att stona varit intresserade och valackerna inte fattat nåt :cool:

Det som varit tydligt i våra flockar är att stona leker/härjar mer för sej själva medan valacker hellre leker med varandra.
Det kan ju bli att stoet inte får vara ifred om hon inte kan säga ifrån/inte vill hänga på alt att valacken behöver bli ordentligt tillsagd och därför hamnar i skottlinjen. Dvs skaderisken kan bli större beroende på individer.

Senast ändrad:
Bra erf om hästarna varit vana vid blandflock och en ny individ som också gått blandat tidigare släpps in i en etablerad blandflock som fungerat väl .

Väldigt dåliga erf av blandflock på anläggningar där inackorderade kommer och går . Dvs det kan bytas individer om än inte var och vartannat halvår ens men någon gång /år, valacker som inte tidigare gått med ston släpps in , valacker som börjar konkurrera sinsemellan, skenbetäcker stona , ston som blir helt tokbrunstiga för att en ny valack kommer osv osv.

Vet inga "moderna" inackorderingsstall som generellt har upplägget blandflock pga att det sällan blir bra med just omsättning på folk/hästar numera enligt min reflektion ovan som ex.

Däremot om man har egen gård och själv styr över sina hästar och som man då oftast har, låg omsättning på nya som ev ska släppas i blandad konstellation, tycker jag att det oftast fungerar ypperligt okomplicerat .
I de lägena har jag aldrig själv upplevt problem och känner faktiskt ingen av mina vänner med eget heller som haft problem .

Om det bara är två individer så oavsett kön osv blir det ju lite mera avhängande på hur just de två individerna fungerar , och därmed lite mera variabelt ...

Senast ändrad:
Hade ett sto och en valack tillsamans men fick sära då han aldrig klev av henne :meh:

Hon brunstade i princip varje dag

Jag blandar aldrig ston med valacker. Har nästan bara dåliga erfarenheter av det. Det kan gå om det är en valack och ett sto - men inte fler och det beror på individer.

Jag ogillar det och släpper aldrig mer mina ston i blandflock. Jag har ett sto som är mycket förtjust i valacker och som gärna uppvaktar dem. Men hon kan också vara riktigt argsint och träffsäker, och om en valack inte respekterar när hon ber honom dra kan hon både sparkas och bitas.

Hennes dotter som hon går ihop med är argsint mot alla valacker oavsett om hon brunstar eller inte. Nåde den som tittar på henne på fel sätt.

Så det är inte bara för att valacker kan klättra utan för att jag har två surtanter som kan skada valacker som de aldrig mer få gå i blandflock.

Tack för svar!

För er där det har fungerat då och där ni haft fler än två i samma hage respektive bara två individer - hur upplever ni att de leker med varandra? Mindre än två valacker ihop t.ex?

Jag ska testa att ha ett sto och en valack ihop idag :/, fick ta bort mitt fuxsto i måndags så nu är gamla halvblodet ensam i sin hage. Lilla fjord valacken har fått gå själv pga fuxen, och då han enligt ägaren försökte klättra på hennes isis..
Så detta blir verkligen att hålla stenkoll och går det inte så går det inte. Hästarna går bra ihop att leda tillsammans till och från hagarna i alla fall och bor bredvid varrandra. Ingen brunst för tillfället heller.
Tycker dock att fjordingen redan blivit mopsigare sen fuxen försvann, så tvivlar att detta går egentligen. Men det hade varit väldigt bra för gamlingen med sällskap igen och så fjordingen kan gå ngn att klia med.

Tack för svar!

För er där det har fungerat då och där ni haft fler än två i samma hage respektive bara två individer - hur upplever ni att de leker med varandra? Mindre än två valacker ihop t.ex?
Upplever att valacker gärna har dragkampslekar (dra i täcken,grimmor osv) eller ska 'nafsa' på varandra dvs mycket munlekar.
Stona har varit mer att springa, bocka, härja. Inte så mycket kampande.

Så när jag haft två valacker och ett sto har det blivit mer kamplekar och när det varit en valack med fler ston mer springlek.
i stora drag iallafall!

Nu har jag en av varje och de leker mycket.Både spring och kamp. Oftast eller nästan alltid är det valacken som drar igång.
Det är sällan valacken hänger på om initiativt är från stoet eller när hon härjar runt själv. Nu är den äldre valacken en äkta odåga och stoet ung och hänger mer än gärna på honom.

Tidigare har det aldrig varit några problem, men med min nuvarande häst så har det inte gått. Tre gånger har hon blivit "betäckt" av olika valacker. Efter det har jag henne inte tillsammans med valacker. Detta trots att det varit äldre valacker "som aldrig har gjort något". :banghead:

Jag har aldrig blandflockar längre. Mycket för att de som forskar på hästar som SLU avråder ifrån det. Hade det förr i flera år mest beroende på att jag då inte hade så många hästar. Jag var också då helt övertygad om att jag inte hade någon betäckande valack. Hade aldrig sett det minsta lilla intresse, ända tills grannen ringde en dag och frågade om vi hade släppt en hingst på betet.
Hingst? Vi hade inte någon hingst. Grannen som är en van hästkarl sa att ett av stona blivit betäckt minst tre gånger under morgonen.
Full fart ut till hästarna som gick lugnt och betade och bara var våra hästar ingen främmande hingst där inte. Grannen som bodde närmare betet kom och pekade ut vår gamle (25 år) D-ponny valack som "hingsten". Under alla år vi haft honom hade vi aldrig sett något intresse för ston hos honom. Med andra ord bara för att man inte sett det betyder det inte att valacker inte betäcker eller klättrar på ston.
Sedan finns det som Görel redan skrivit ston som blir helt rabiata vid brunst och nästan tvingar fram intresse hos valackerna. Har ett sådant nu och skulle aldrig ens fundera på att ha henne i närheten av någon "pojke" oavsett om den var kastrerad eller inte.
Det är viktigt att komma ihåg att kastrering inte är lika med att en häst inte kan eller vill. Det är individuellt och många både kan och vill. Det enda som en kastrering garanterar är att det inte blir några föl.

Det där med "aldrig gjort något" - jag hade en äldre valack som verkligen alltid gått ihop med ston och aldrig "gjort något" någonsin. Men så en dag ... nytt sto och då jäklarns vad hingsten vaknade inom honom :crazy::crazy::crazy:
Ja, det är spännande det där. Jag hävdar att min häst är så snygg så grabbarna inte vet var de ska ta vägen ;). Hon verkar ju kunna väcka lustar i den allra lugnaste och oberörda valacken.

Har endast blandflock hemma, skulle aldrig släppa min valack med "okända" ston. Har funkat över förväntan men vi håller såklart koll, one strike and he is out.

Stor blandflock går inte för min valack. Han ser alla stona som hans och ska muppa sig mot dom andra valackerna och kaos uppstår. Men det går bra så länge han är den enda valacken och får ha tjejerna för sig själv. Har inte sett honom klättra på något sto, men gör han det är det slut med damsällskap.

På ridskolan har de nästan alla ridskolehästar i samma hage d.v.s. en stor flock med både stora hästar, ponnys, ston och valacker. Det funkar med alla utom två valacker som inte kan gå med ston då de försöker betäcka (en av dem är dessutom väldigt populär bland stona, han måste anses vara väldigt snygg och trevlig). De går i en hage med andra valacker. Men de övriga valackerna kan gå med stona.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tangerat löpningsrekord – och andra raka SM-titeln. Great Skills vann återigen Sto-SM tillsammans med Daniel Wäjersten. – Det är en häst...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama