Valack jagar sto

C

Caterpillargirl

Vi har en liten blandflock som innan varit en mycket lugn och harmonisk flock. Dock har vi en liten 7 åring som på sista tiden börjat flytta runt på dom andra.
Idag var han riktigt elak mot mitt sto som antagligen är i början på brunst. Han flyttade först runt henne i cirklar för att sen jaga henne runt hagen. Sen var det lugnt någon minut, men sen for han plötsligt efter henne igen. Han kom från ganska långt håll, hade bakåtstrukna öron och började jaga min häst runt igen.Det verkar som att valacken inte gillar att mitt sto står och är kärvänlig med en annan valack.
Vad är detta för beteende valacken börjat med? Blir orolig för min häst samtidigt som man inte vill vara "pjåkig".

Sv: Valack jagar sto

Om hagen inte är enorm o full av gräs skulle jag skydda min häst om ingen annan gör det. Antingen genom att sära på dem eller att man själv kör bort den.
Hästen är en mobbare. Annars skulle den rimligen köra bort din hästs sambo;)

Med lite tur går det över efter brunst, men jag skulle iallafall göra ngt.

Låter som att han vallar och är lite hingstig tycker jag.

Min valack har varit som f*n på mitt sto, vallat och även betäckt (!!!).
varsin hage blev det. Sen har jag satt in munkpeppar på grabben och det förvandlade honom till valack igen - nu är det lugnt. :)

Har exakt samma problem. Har en äldre sto samt en ungvallack. Ser ett mönster och det har med brunsten att göra. Först är han uppvaktande under högbrunsten och då är hon väldigt inställsam. Båda är överens om vad som ska ske :grin:. Sen efter några dagar blir han flyförbannad och jagar henne som en idiot, (har jagat ut henne innan jag fattade vad som pågick). Sen däremellan är de lugna och harmoniska tillsammans. Så dessa dagar de inte funkar går de i varsin hage och kan bara nosa på varandra. Båda är lugna med det.

Det känns väldigt trist när de bara har varandra att det inte fungerar jämt men inte mycket jag kan göra. De går nu i två hektar hage med bra bete men det hjälper inte, han kan komma ångandes med bakåtstrukna öron från andra sidan och hon blir livrädd:crazy: Men som sagt mellan brunsterna så är det lugnt.

Under våren när de fortfarande var uppstallade så gav jag bägge två munkpeppar och då var det lugnare. Men jag har inte hittat något tillräckligt gott som de hellre äter än gräs nu när de går på bete så jag får inte i dom munkpeppar lika lätt nu tyvärr:(

Men du får nog dela på dom under brunsterna i varjefall.

Ja idag var det lugnt i hagen och min häst verkar inte brunsta mer. Dom går i stora hagar så hon har yta att springa undan på, tackolov.
Kanske ska testa munkpeppar på min häst?
Ja vi har 3 valackar och 2 ston. Har nu läst att det inte är så bra vilket jag inte visste innan.
Tycker sånt här är så svårt när man är inackorderad, man kan bara inte flytta runt dom som man hade velat. Men ser jag att det händer igen då kommer jag kräva att dom säras på!

Låter som att han vallar och är lite hingstig tycker jag.

Min valack har varit som f*n på mitt sto, vallat och även betäckt (!!!).
varsin hage blev det. Sen har jag satt in munkpeppar på grabben och det förvandlade honom till valack igen - nu är det lugnt. :)

Munkpeppar? vad är det? och vad hjälper det mot? Har en valack som tror han är hingst

Munkpeppar är en ört, googla så kommer det upp massor av information samt återförsäljare. Jag tycker det tar udden av brunsterna på stoet vi har däremed reagerar inte vallacken så mycket. Jag ger dock bägge men tror det funkar mer på stoet faktiskt.

Det svåra är att dölja smaken. Just nu kan jag trots betet få i dom lite ivarjefall med hjälp av en näve krossad havre och rivna äpplen/morötter. När de står uppstallade är de mindre kräsna vad som finns i krubban så då har jag inga problem att lura i dom det.

Det ger väldigt olika effekt har jag förstått, så man får prova sig fram:). På våra pållar märker jag mer effekt på stoet än på vallacken men ändå ger jag bägge två.

Sen finns det ju fler kombinatioinsörter, stroppy mare, noughty gelding osv. Man får prova sig fram helt enkelt:):)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Ms_Antrop
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Hej! Jag köpte ett sto den 17e Maj. Igår märkte jag att hon börjat brunsta, för tredje gången sen jag fick hem henne. Från samma dag hon...
Svar
4
· Visningar
1 256
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama