"Väl avvägd"

nordsvensken

Trådstartare
...är vad det allt som oftast står i annonser där rockards och liknande vagnar säljs. Men om en vagn är väl avvägs beror ju även på hur högt ovan mark skakelfästena sitter och vad personen/personerna i vagnen väger.

Om vagnen sitter på en 90cm hög shettis med loksele (låg infästning) och det kusken väger 52kg så kanske vikten fram i skaklarna är idealisk, men om köparen har en ponny som är 120 och använder sig av en sele med högt fäste samt att man alltid åker 2 pers och vikten bak i vagnen då hamnar på dryga 110kg, då... Då är vagnen inte längre väl avvägd för det ekipaget!

Ändå envisas säljare med att påstå att deras vagnar är väl avvägda trots att vagnarna inte går att balansera om utan att också bygga om dem. (Frågar man dessutom vissa vad de menar med "väl avvägd" och "balanserad" så får man till svar att "ja, vagnen väger bara 55kg!" eller "när man håller i skaklarna så väger de ingenting!")

En vagn kan vara väl avvägd för ett visst ekipage eller vara "ställbar" t.ex. genom flyttbart säte och/eller flyttbar axel, men icke ställbara vagnar vägrar jag anse vara välbalanserade för alla ekipage.

Vad är en väl avvägd vagn för er? Anser ni att det är viktigt? (Man ser så otroligt många åka runt i vagnar med katastrofal bakvikt utan att ens tänka på det) Hur mycket vikt vill ni ha i skaklarna?

Sv: "Väl avvägd"

Du har helt rätt.
Jmfr med forna tiders giggar som vanligen hade en ratt att vrida på, för att skjuta sätet framåt/bakåt.

"Vikten" i skalmarnas framända bör ligga på 5-10 kg. Ett visst tryck behövs för att undvika slag uppåt och nedåt av hästens och rockardens rörelser.
Viktigt? Javisst!

LIA

Jag vet inte om den är "väl avvägd" förrän jag har valt vilken kärra (vägrar säga vagn om enaxlat, bonnunge som jag är ;) ) , häst och sele jag ska ha tillsammans! Passagerarna påverkar väl avvägningen olika mycket beroende på konstruktion, alltså hur sätet sitter i förhållande till hjulaxeln, eller har jag helt fel?
Alltså, sitter man mitt över axeln borde antalet passagerare inte påverka lika mycket som om sätet är huvudsakligen bakom/framför axeln? Annars blir det ju svårt om det ibland är en 50-kiloskusk, och ibland kusk + passagerare som väger 65 kg/styck!?! Om man inte har en sådan gigg som Lia talar om förstås, men de är ju inte så vanliga nuförtiden!
Lotta

En variant är ju att låta passageraren sitta med huvudet mellan knäna resp hänga över ryggstödet som en trött tulpan. :idea: :devil:

LIA

"En väl avägd vagn" Är en fyrhjuling helt enkelt. Det finns inga väl avägda rockards el sulky förren man har provat dom. Det hela hänger ju precis som det står på hästen.
Annars så får man väl hänga tyngder bak på ryggstödet då.

Hej!

Har oxå tänkt på detta att det spelar roll hur mycket kusk+passagerare väger, var sittsen är plaserad (på axeln; mitt på, längre fram elr bak) samt höjden på skaklarna!
Och jag har även reglerat avvägningen enkelt genom att luta mig mer bakåt elr lite mer framåt på en kärra jag använde förut. Hur kan då den vara väl avvägd!?
Men jag har inte tagit mig närmare än så då jag kör vagn!! (Jag vill heller inte säga vagn om enaxlat! Men då presis alla andra (förutom "Fia-Lina" ;) ) säger vagn så känner man sig rätt dum om man håller hårt på att det kallas kärra! Enaxlat och rockard går ju oxå att säga så båda känner sig förstådda! :D

Mvh Lisa

Senast ändrad:

det e ju därför man beställer vagnen speciellt till sin häst och anger höjd till skakelinfästningen och mkh...och sen inte använder den till nån annan häst...

när jag läste igen

citat:"Om vagnen sitter på en 90cm hög shettis med loksele (låg infästning) och det kusken väger 52kg så kanske vikten fram i skaklarna är idealisk, men om köparen har en ponny som är 120 och använder sig av en sele med högt fäste samt att man alltid åker 2 pers och vikten bak i vagnen då hamnar på dryga 110kg, då... Då är vagnen inte längre väl avvägd för det ekipaget! "

du tog ett lite fel exampet....för vägs vagnen av för en shettis o sen sätts på en b-ponny då lättar det mer i däcklen.....tar men tvätom en vagn anpassad för en b-ponny o sätter på en shettis då blir de mer tyngd i skaklarna ju....så igentligen går det att ta en anpassad vagn för shettis o sätta på en b-ponny men inte tvärtom....men de idealiska e ju perfekt till just den hästen.

Njae...

Det är ju inte bara för hög vikt i skaklarna jag vill undslippa, utan även för låg! När kärran flyttas från 90cm´s häst till 1,20 så blir vagnen lättare (det är vi överens om)
Om jag nu valt en vikt ev 4 kg till den lilla för att det av någon anledning passade bäst, så har jag t.ex. bara 0,75kg kvar, = inte så lyckat. Därför går det inte att byta enligt dina planer heller!

Dessutom, det är mycket mycket vanligare med för lite tyngd i skaklarna, enaxlade kärror som hoppar och far tycker jag mig se överallt! :( Det är nog tveksamt om jag sett (stora) hästar gå med för mycket vikt i selen, beroende på att rockards generellt är gjorda utan tanke på vem som ska använda den. Små ponnyer däremot är det vanligare, skaklarna hamnar lågt och det blir lättare framvikt.

5-10kg är den allmäna rekomendationen, vilket jag håller med till fullo om i fråga om hästar och större ponnyer, men de små då? De där som är mindre än grannens hund, hur mycket är lagom för dem? ;)

Jag tog och kollade skalmvikt på min rockard idag. Det såg ut så här:

Tom rockard,
med skalmarna i "normalläge": 5 kg
med skalmarna höjda 20 cm: 3 kg
med skalmarna sänkta 20 cm: 6,5 kg

Rockard + kusk,
med skalmarna i normalläge: 7 kg
med skalmarna höjda 20 cm: 4-5 kg
med skalmarna sänkt 20 cm: 9-10 kg
lite beroende på kuskens ställning.

Alla vikter c:a! Detta gäller alltså min rockard, och andra kan få andra värden på sina. Fr a kan kuskbockens läge påverka en hel del.

Ganska tydligt är väl ändå, att skalmarnas höjd inte spelar så stor roll för belastningen fram. Behöver man ändra t ex 5 kg, vill det nog till andra grepp.

LIA

Så flitig du är lia! Tänk om man hade den orken:) Hinner knappt med att vara i stallet. Idag är hästen utlånad för att hon överhuvudtaget ska få röra på sig lite :)

/o så sitter jag här...

Jag "vägde" min förra helgen.
Med mina två döttrar i, ca 48 + 55 kg, hade jag 18 kg i skacklarna :(
Och möjligen höll jag skacklarna lite för högt :( :(
Fast jag visste ju att den är för tung, därför är den inte använd på ett tag. Det blir till att anlita hjälp och flytta fram hjulet.

Gissa om maken blev orolig när jag gick ut med badrumsvågen och sa att jag skulle väga rockarden :D
- Den kommer inte att hålla!!!! (Rockarden är tämligen robust, och han trodde att jag skulle ställa den på vågen :rofl: )
Lotta

Ambitiöst att ni varit ute och vägt, framförallt med badrumsvågen! :D

Rockarden som jag har till ponnyn (en shetland av smäcker och lätt modell, knappa 90cm hög, 4 år) har både flyttbar axel och flyybart säte och går därmed att ställa in väldigt exakt hur man vill ha det. Jag har medvetet valt att lägga mindre vikt i skaklarna för honom, han går med 3kg på ryggen när jag kör ensam. Strax under 3kg är den lägsta vikt som går att ha utan att denna kärra blir lite hoppig i skaklarna, och mer vikt är ponnyn inte helt tillfreds med.

Är det fler som vill ut och väga? Framförallt ni som kör shetland/mindre ponnyer?

Du skruvar fast badrumsvågen på selen och så lägger du på skalmen. Lätt som en plätt!

LIA

Äh, jag skojar förståss! :)

Ställ dig på vågen med skalmen i hand (samma sätt som när man väger t ex en hund), läs av och dra bort din egenvikt. Färdigt!

LIA

:D :D :D

Jag har inte använt mig av badrumsvåg själv mmen har man den gamla typen av våg (sådan som skolsköterskan hade) så känns det extra svårt att skruva fast den :D

Ett alternativ är en mer exakt hövåg. Lägg en tunn slana mellan skaklarna och häng slanen på vågen. Se bara till att ha mätt hur högt över marken infästningen är.

:D och jag som precis knutit fast vågen på hästen och selat på ovanpå!! ;) :D
Jamen okej. Antagligen kom jag inte på hur jags kulle göra för att det var FÖR ENKELT :crazy: :o ;)

:bow: tack! :)

Ska tillägga att rockarden ska användas till lilla russet, som är 119 cm och ganska smäcker :angel: om benen i alla fall!
Förhoppningsvis ska farsan (som igår sa att "dom ser alltid ut sådär" :mad: ) få se att det går att förvandla en gräsmage till ingenting på ett par månader, bara han tar fram svetsen ;)
Lotta

Liknande trådar

F
Körning Jag har 2 problem med min rockard.. Suck!! Det är ett hemmabygge, har flyttat upp skaklarna och höjt sitsen, o följande är fel för...
Svar
9
· Visningar
2 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar