Val av tömkörningsgjord

L

Lavendel

Hej!

Jag letar efter en bra, hållbar tömkörningsgjord som sitter bra på hästen.
Jag har kollat på Tärnsjös ( A Ericsson och KG's) samt på globus exclusive.
Jag fick dock höra att globus-gjorden är en "kopia" av tärnsjös och inte sitter särskilt bra, den är inte bra utformad efter ryggen och punktbelastar. Vad har ni för erfarenheter av globus-gjordar?

Jag kan även tillägga att det är islandshästar jag ska tömköra.

Tack på förhand!

Sv: Val av tömkörningsgjord

Jag har globus gjorden men inte speciellt imponerad av den. Har du pengar så köp tärnsjöns. KG och Anders vet vad de syssla med. Den gjorden passar alla hästar oavsett hur de ser ut också så om du byter hästras eller individer så kommer du ändå alltid att kunna använda din tömkörningsgjord.

Intressant fråga. Globus ser ju helt likadan ut vid första anblick och jag har själv undrat om jag inte kastat ut lite pengar i onödan på mina Tärnsjögrejer (sele, kapson, tömmar, ca 10 000kr) som jag iofs är jättenöjd med.

Kvaliteten på lädret är däremot stor skillnad. När man tar i en Tärnsjö känns det underbart. Frågan är väl om man tycker det är värt pengarna och hur mkt man ska använda den.

Man får tänka på att det förmodligen finns ett bra andrahandsvärde på Tärnsjögrejerna.

Ja det är klurigt med det här med att det ska passa, och helst passa många hästar, inte bara den egna. Spontant känner jag att jag hellre lägger ut lite mer på kvalité som håller riktigt länge och sitter bra. Jag har provat både KG's lädergjord och Anders Erikssons båggjord och bägge är underbara. Jag gick på hästgymnasium så där fanns stor tillgång på bra seldon, så man var lite bortskämd med bra grejer när man gick där. Nu när man tagit studenten känner man hur mycket man saknar dem;)
Jag funderar även på en annan sak. Jag har en billig hööksgjord i textil som jag för närvarande tömkör med. Jag är osäker på om den trycker på manken, jag tycker inte att det ser så farligt ut, men den glider i alla fall omkring lite. Kan jag lägga en padd eller vojlock under så att den passar lite bättre. Jag har en renfäll som jag använder som vojlock ibland, den kanske skulle vara något.

Jag tycker att tärnsjö är alltid värd pengarna! Det är ju grejer som håller i en livstid, och har man själv ingen användning för det så är ju andrahandsvärdet otroligt bra.

Finns ju en hel del kopior på marknaden av KG gjorden, dom flesta har inte speciellt bra passform... Originalet är helt klart bäst!
Själ har jag bara provat Anders gjord och jag är frälst, en sån ska inhandlas inom en snar framtid. :)

Jag skulle tipsa dig om att försöka hitta en gjord med mjuka putor, typ som de de dåliga enkla bröstselarna har.
Jag har en tärnsjögjord som är så oc den ligger mycket bra på runda ryggar utan manke. De med hård däckel snurrar bara runt på mina ponnyer o kallblod. /jenny

Den som Anders Eriksson utformat sitter otroligt bra på alla hästar, den är hyffsat mjuk och har ett bågdäckel.

Det är skillnad också på var bågdäckeln fäster in på putorna. Vissa bågdäcklar fäster in i överkant på putan och då blir passformen dålig och den snurrar på runda hästar men på Anders Ericssons tömkörningsgjord så fäster bågdäckeln mitt på putan vilket avsevärt förbättrar passformen. :)

Att lägga en vojlock under en tryckande tömkörningsgjord upphäver ju inte trycket utan lindrar endast ev skav. Trycket får du ju ändå. Du behöver större putor så att manken går fri.

Jag använder mig av tärnsjögjorden med bågdäckel. Jag är väldigt nöjd med den och har hittills inte träffat på en häst som den inte passar på! Jag har använt den på allt från feta nordsvenskar till spinkiga russ och den har legat absolut stilla!

Tidigare hade jag en globusgjord men den byttes snabbt ut då den inte är lämpad för att ligga på en häst då den skapar punkttryck. Tärnsjögjorden och globusgjorden kan tyckas se lika ut i första anblick men det som skiljer är bossornas utformning. Globusgjorden har formpressade hårda bossor som är äggformade medans tärnsjögjorden har raka bossor! Det säger ju sig självt vilken gjord som passar på en hästrygg!

Se bild för jämförelse

globus
761310261.jpg

tärnsjö
KG-2280.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 906
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 697
Senast: Miamamman
·
Utrustning Eftersom jag häromdagen insett att både västen och hjälmen har väl många år på nacken så gjorde jag en raid i stadens ridsportsbutiker...
2
Svar
23
· Visningar
2 774
Senast: Alexandra_W
·
Western Hej alla kunniga western-gillare! Jag hittade ingen tråd i ämnet. Hoppas någon kan hjälpa mig! Funderar på att köpa ett underbart...
Svar
5
· Visningar
7 149
Senast: trailtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden