Val av fågel!? HJÄLP!!!

malumbub

Trådstartare
Behöver hjälp med att välja typ av fågel samt val av period på året som passar bäst till köp.

Så här är det; min vilda hund kom loss för några månader sen och lyckades ta ihjäl gårdens svartaste höna. Superfin var hon, och god också, enligt min hund. Gissa om jag skämdes och gör det än idag... :o :cry:
Efter det bestämde jag mig för att köpa en ny höna till dem, gärna ruvbenägen då deras inte fattat det där. Det hela har inte blivit av än.

Idag så var jag och en kompis i stallet och hämtade lite grejer och hon tappade "hunden" (greppet på selen) när hon skulle ta ut henne ur bilen och min hund, snabbtänkt som hon är, flög iväg mot gårdens anka, a k a Kalle. Stackars Kalle som är så himla snäll och inte skulle skada nån fick en helt galen och överlycklig hund i nacken. Jag rusade efter och lyckades förhindra några synliga skador (Kalle ville inte ha nån i närheten mer), men OJ vad dåligt jag mår än för det där!
Så nu vill jag skaffa en anka också åt dem.

NÄR ska man skaffa sig fler hönor?!? De har redan typ 10 st + en tupp (som är rätt kaxig).
HUR för man in nya höns bäst? Det bästa vore ju nu när hönsen går ute rätt länge på dagarna? (De väljer själva när de ska vara ute/inne.)
VAD ska man tänka på? Bra raser? Vad ska jag undvika?

Hur är det med ankor? På gården finns redan en Kalle och en Kajsa och jag tror de är myskankor... Kajsa har bo med ägg, men det mesta som lyckats bli nåt är en ankunge som dog efter nån dag. Misstanke finns att Kalle kanske är lite aggesiv mot äggen, så han kommer kanske få sluta sitt liv till hösten. Kajsa är rätt trevlig, men det är hon som styr gården...eller ja, hönsgården.
VAD kan man skaffa för ras, antal och ålder? Kön?
Vad ska jag tänka på, leta efter och akta mig för?

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Val av fågel!? HJÄLP!!!

NÄR ska man skaffa sig fler hönor?!? De har redan typ 10 st + en tupp (som är rätt kaxig). När som helst.

HUR för man in nya höns bäst? Det bästa vore ju nu när hönsen går ute rätt länge på dagarna? (De väljer själva när de ska vara ute/inne.) Man bara släpper ihop dom i hönshuset på kvällen och kollar.

VAD ska man tänka på? Bra raser? Vad ska jag undvika? Att fråga den som ska få fågeln. Personligen skulle jag aldrig acceptera en höna, jag inte själv valt ut. Av många olika anledningar. Dito för raser. En sak att tänka på, är att undvika föra in smitta eller ohyra.
Själv är jag lantrasfantast, också det av flera anledningar! :)

Är inte så hemma på ankor, men svaren blir nog desamma.
Varför inte följa med personen till ställde h*n föredrar, och betala för höna och anka som väljs ut?

LIA
 
Sv: Val av fågel!? HJÄLP!!!

Har du frågat dom om dom verkligen VILL ha 1 höna och 1 anka ?? Ge dom pengar istället så får dom välja själv. Förässten..varför måste du promt köpa en anka för ??
 
Sv: Val av fågel!? HJÄLP!!!

Eh, risk för missförstånd...

VAD ska man tänka på? Bra raser? Vad ska jag undvika? Att fråga den som ska få fågeln. Personligen skulle jag aldrig acceptera en höna, jag inte själv valt ut. Av många olika anledningar. Dito för raser. En sak att tänka på, är att undvika föra in smitta eller ohyra.

Menar alltså: Vad ska man tänka på? Svar: Att fråga ... osv.

Häpp! :o
LIA
 
Sv: Val av fågel!? HJÄLP!!!

Mynta2 skrev:
Har du frågat dom om dom verkligen VILL ha 1 höna och 1 anka ?? Ge dom pengar istället så får dom välja själv. Förässten..varför måste du promt köpa en anka för ??

Ja, jag har frågat. Kommer inte ta in fågel utan att de valt, men man vill ju veta lite när man kontaktar folk.
Måste inte köpa anka promt. En tanke som slog mig när vi pratade om fåglarna förut.
 
Sv: Val av fågel!? HJÄLP!!!

Om det vore mina höns som råkade ut för en hundattack så hade jag velat ha ekonomisk ersättning för att sedan själv kunna göra ett val med att köpa in nya höns eller inte och vilka höns det isåfall skulle vara. Precis som Lia är jag lantrasfantast, och som genbanksinnehavare så bör jag inte köpa in djur hur som helst, även om det är samma ras.

Men om både du och hönsägaren är överens om att du är den som ska köpa in höns, så köp minst två. Jag tror inte det är roligt för en höna att komma helt ensam. Hur de sen ska sammanföras med flocken kan säkert andra hjälpa dig med, för jag har inte köpt vuxna höns till min befintliga flock så jag har ingen erfarenhet till hur du ska gå tillväga på bästa sätt. Har hört att man kan möblera om, stänga ute hönsen som redan bor där så nykomlingarna får bekanta sig med miljön i lugn och ro innan de hemmahörande släpps in på kvällen, mm.
 
Sv: Val av fågel!? HJÄLP!!!

Det är inga problem att köpa kycklingar heller.

Jag har försökt ge ägarna pengar, men de vägrar ta emot.

Jo, 2 är ju inte lika ensamt som 1...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 905
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 878
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp