Vägrar vara lugn!

R

Rebby

Hej!

Jag har en fd travhäst på foder som jag har omskolat till ridhäst, men gillar också att köra henne.
Men nu är det så att hon är så hiiimla het när man kör, vägrar typ skritta, ska trava hela tiden och om man travar lite fortare än "joggtempo" så är hon så j*vla svår att stanna!
Jag måste rent hänga med hela min vikt i tömmarna för att hon ska sakta in! Jag känner mig typ dum, då hon börjar drägla mkt å blir JÄTTE svettig för att hon vägrar ta det lugnt! Om jag skrittar hela tiden (inte travar ngt under hela turen) håller hon sig dock lugn.
Det är på hemvägen hon är så himla stressig!

Måste jag helt enkelt bara vänja mig vid att hänga på tömmarna eller går det träna bort att hon är så himla svårstannad och het?

Annars verkar hon tycka det är kul att bli körd, hon ser jämt glad ut och inte alls så att hon blir stressad och tyker det är obehagligt, då jag tror inte det är problemet..

Sv: Vägrar vara lugn!

Jogga och stanna!:d om och omigen! krävs massor med träning! hon vet ju sen tidigare att det är fullt ös som gäller i vagn;) sen kan du kanske byta bett? en del hästar lär sig lättare när de fått rusa av sig den mesta orkan först så de är lite halvtrötta när man ger dom instruktioner!ycka till:banana:

Ja, nu har jag 3 delat vanligt tränsbett, kanske ett rakt bett har hört att det är bra till körning nånstans?
Jo, men nu har jag värsta tunga, klumpiga rockarden så direkt hon börjar ösa på så känns det som att den typ ska gå sönder :p Sen är det som en presenning typ som är därnere där man har fötterna, så då hon börjar springa snabbt så slår det snö och grus mot den å då blir hon ännu mer uppjagad!
Kanske måste köpa mig en bra speed cart eller nått :smirk:

Rebby skrev:
Ja, nu har jag 3 delat vanligt tränsbett, kanske ett rakt bett har hört att det är bra till körning nånstans?
Jo, men nu har jag värsta tunga, klumpiga rockarden så direkt hon börjar ösa på så känns det som att den typ ska gå sönder :p Sen är det som en presenning typ som är därnere där man har fötterna, så då hon börjar springa snabbt så slår det snö och grus mot den å då blir hon ännu mer uppjagad!
Kanske måste köpa mig en bra speed cart eller nått :smirk:

Jag har en Hudik-rockard, en sån här:

rochard_new.jpg

De flesta olika tränings-vagnar har ju nån typ av skydd för att det inte ska spruta för mycket grus på oss där bakom ;) , och oftast är det av material som gör att det blir ganska mycket ljud när grusen smattrar mot det. Min häst är väldigt bakrädd och får en himla fart när det blir för mycket ljud bakom så jag har fått "vaddera" in korgen genom att sätta fast en gammal trasmatta i lagom storlek utanpå korgen, det blev betydligt mindre ljud och en lite lugnare häst... Du kan ju alltid prova vet ja!

Ja jag får nog försöka hitta på nått sånt. Men det är inte bara det som låter, hela vagnen håller typ på å vibrear sönder :p Hjulen låter osv. Jag tror ändå jag måste ta å byta vagn, men det får vänta tills jag får nått jobb eller så..

Men vilket bett är bäst att använda då? Hon är ju ganska lugn ibland, men ibland blir hon bara helt galen å ska aspringa HELA tiden! Å då känner jag mig så dum då jag måste dra allt jag kan å typ såga tills hon stannar. Det blir en massa lödder å skit i munnen då jag gör det och jag känner mig så dum :crazy:
Är det lika bra att hänga på och försöka "träna" bort det eller..?
För jag tänker ju att det måste ju typ förstöra hennes mun :confused:
Iofs så har hon ju gått på travet i tio år så hon är väl säkert van, men ändå :(

Tja... att byta bett kanske fungerar, men det är inte säkert! Det är säkerligen av ren vana som hon blir het. Att byta bett tror jag personligen inte ändrar hennes inställning till det, du får nog dra lika mycket ändå. Men du kan ju prova dej fram, byt från tre-delat till vanligt 2-delat eller helt rakt och lite fram och tillbaka och se om det blir bättre eller sämre. Ha inte för tjocka bett.
Jag antar att det finns bättre och sämre dagar?
Gapar hon mycket när du försöker få stopp på henne?
Kollat munnen hos tandäkaren?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tor egentligen inte heller att det hänger på bettet, det är nog bara en vana, tyvärr :( Men knske ska prova med olika bett ändå för säkerhets skull.

Ja, om jag bara far ut och skrittar hela tiden eller bara joggar jättelugnt går det bra. Men om jag springer lite fortare nån dag så blir hon helt tokig under hela turen!
Ja hon gapar, det förstår jag så mycket som jag är tvungen dra :( Men hon är jättelätt att få stopp på oom man travar sakta. Men om hon väl kommer upp i lite hastighet så blir hon galen å vägrar typ stanna!
Jag har varit å raspat tänderna för bara några veckor sen så det är nog inte problemet..

Har du spärrgrimma på? Då kan hon inte gapa, och det brukar vara lättare att få stopp på dom...

Nej, vad är det? Jag är inte så haj på det här med travargrejor :p Jag har bara ett vanligt träns utan nosgrimma å allt.

Det är en sån här:

spärrgrimma%20262.jpg

Jag tycker du kan prova det. Finns att köpa i alla hästsportbutiker med travutrustning. Du sätter den som jag tror att du förstår under tränset... Sen får du spänna den ganska hårt annars gör den inte någon större nytta.

Som en vanlig nosgrimma ungefär då?
Går det inte med en vanlig nosgrimma då? Det har jag :D

Jo det funkar också, men spänn den ganska hårt. Prova!

Ja det ska jag testa. Återkommer när jg har gjort det :smirk:

Ja jag kan ju testa med tussar i öronen, hennes ågare brukade typ jämt ha det. JAg har jämt haft utan då jag mest rider, men det kanske är en ide att prova ha det då jag kör :)

Går det bra med pullar eller måste det vara vanlig engelsk nosgrimma?

Det går bra med vilken som. Resultatet blir ju detsamma. Jag föredrar en vanlig andå...

D kommer att ta tid , hästen är ju tränad till att springa d fortaste den kan . Jogga o när d går bra så skritta lite o jogga igen , jogga små perioder . D kommer ta tid så man måste ha tålamod;)

Jo jag vet dessvärre det :(
Men jag känner mig dum för att jag måste typ slita sönder hennes mun då jag ska stanna henne..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 628
Senast: Boj
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 442
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka