vägrar svänga till höger.

TheHunted

Trådstartare
Hej. Har ett litet problem med mitt envis ponny sto. När hon blir lite het och osamarbets villig så vill hon inte svänga åt höger. det är klart att man kan få henne att svänga men det blir ända stor kamp.

Hon är väldigt het ute så Hackamore är det som fungerar bäst på henne:

Sista jag red ut så travade vi längs en grus väg som för överigt är helt rak. fick hålla höger tygeln 10 cm kortare än vänster för att få henne att gå rakt. släpper jag helt så svänger hon antingen till vänster eller så vänster ställer hon sig och skjuter ut bogen.

lägger jag en volt åt vänster svänger hon villigt fats lägger jag den åt höger blir det en massa protest.

Hon är helt frisk för övrigt det är bara när hon är het eller inte sammarbetsvillig.

När jag rider på banan på vanligt tredelat tränsbett och hon blir lite tossig så måste jag nästan släpa helt på yter ytgeln (vänster) för att få en reaktion åt höger och hur bra är det på en sakla? :crazy:

vissa dagar känns hon hur fin som hällst spec i hoppningen. och andra dagar så säger man bara *suck*

någon som har något förslag på vad jag kan göra?

Sv: vägrar svänga till höger.

Kolla sadeln? Din sits? Är du helt säker att hon inte är sne?

Hon är helt frisk för övrigt det är bara när hon är het eller inte sammarbetsvillig.

MKT svårt att tro det tyvärr...

Hästen är inte fräsh, den är sned. Tänker spontant vänster bak. Men antagligen har den spänningar lite överallt.

Som Sorbe säger kan grundproblemet ligga i en sadel som ligger illa, i nån snedhet hos dig osv som fortplantat sig till hästen

Nirak

Min häst får också damp ibland när man ska svänga till höger, fast han kastar sig till vänster eller ställer sig på bakbenen :crazy:
Men mina tränare är helt säkra på att det är tänderna som spökar så det ska vi kolla upp. Har du kollat tänderna på din häst?

Min valack reste sig på slutet när man försökte vända åt höger. Han hade lösa benbitar i vänster bak som vi har plockat bort.

Kolla sadeln? Din sits? Är du helt säker att hon inte är sne?

Sadeln ligger bra. min sits e rak. Det är ju konstigt att hon enbart gör så när hon blir het och det inte finns några hinder. göra liksom aldirg så när vi hoppar och där e hon rätt så het av sig. Vet inte vad det är med henne.

Min häst får också damp ibland när man ska svänga till höger, fast han kastar sig till vänster eller ställer sig på bakbenen :crazy:
Men mina tränare är helt säkra på att det är tänderna som spökar så det ska vi kolla upp. Har du kollat tänderna på din häst?

Hon går på hackamore så det lär ju inte vara det...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 558
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka