Vägrar markarbete?

Swish

Trådstartare
Jag har för bara någon månad sedan köpt en häst som jag tidigare varit medryttare på i ett år ungefär. Han har alltid varit en väldigt pigg och trevlig häst, som bjudit oavsett vad man ska göra med honom.

Precis innan jag tog över honom var han iväglämnad hos en fodervärd, som tydligen harvat dressyr i ridhuset 6 dagar/vecka. Han har på sin höjd fått hoppa/ridas ut 1 gång/månad.

Han har aldrig tyckt det varit roligt att gå i ridhus, och nu när jag skulle markarbeta första gången sen jag fick honom fick jag nästan en chock.

Skulle markarbeta på fältet, och då brukar han vara ganska spattig och inte riktigt samarbetsvillig den första tiden. Men det var som om någon drog åt en snara runt halsen på honom. Jag skrittade på långa tyglar, och han var jättepigg och skrittade så fort han bara kunde. Samlade ihop tyglarna, och styrde in på en volt, och det var som om han stängde av. Har efter detta testat att jobba honom ute, längs vägar/stigar/fält, men icke. Så fort det kommer till markarbete slår han av, fullkomligt.
Allt annat går hur bra som helst, så uppenbarligen är han fruktansvärt trött på det. Vad ska jag göra för att få honom att tycka det är roligt igen? :cool:

Sv: Vägrar markarbete?

Vad menar du med slår av? Han kanske bara är lite mer åt det lata hållet, sen om han har ridits mycket dressyr så kan det också vara så att han kanske är lydigare, slutat vara spattig och osamarbetsvillig.

Sen vet inte jag riktigt vad du menar med markarbeta, är det när hästen helt enkelt arbetar som den stänger av? Eller vilken form går hästen i när den då tydligen är som vanligt?

En häst tycker jag iallafall ska ridas ungefär på samma sätt ute som inne, den ska alltid arbeta rätt. Även om det är en hög eller låg form så ska alltid rygg och bakben vara med.

Sen så rid inte så mycket på volt just, få igång honom på annat sätt och sen rid in på volten så energin följer med där.

För att hästen ska tycka markarbete är roligt så är det viktigt att du rider varierat. Kör mycket tempoväxlingar, var lite krävande som ryttare också, han ska svara direkt för dina hjälper så att han "vaknar". Sitt inte och rid i arbetstrav i 35 min i följd utan lägg in mycket avbrott, galoppfattningar, halter mm.

Är han seg så ta en ordentlig galopp så han piggnar till, det brukar hjälpa.

Lycka till!

Jag förstår inte heller redigt var du menar? :confused: Blir hästen seg, stel och osamarbetsvillig?

Hästen har väl kanske blivit lite mer välriden under tiden den varit hos fodervärden.
Det är ju inte meningen att den ska vara "spattig och osamarbetsvillig" när man rider dressyr :cool:

Om hästen tycker det är tråkigt, ut och galoppera med den, busa lite hoppa lite. Rid varierat.

Som vanligt uttrycker jag mig väl som en 5-åring eftersom ingen förstår.
Så fort jag samlar ihop honom och vill att han ska gå i form blir han en helt annan häst. Som en ridskolehäst, ingen bjudning alls, bara segar och vill ingenting. Sen spelar det ingen roll om om vi öser iväg på en galopp för att piggna till, för då är han pigg och glad under tiden, sen när "allvaret" börjar igen slår han av direkt. Han blir fruktansvärt trög helt enkelt, nästan så pass att man inte får fram honom i trav ens en gång. Han kan dessutom stanna och börja backa och protestera på så vis.
Så att han blivit välriden vet jag inte om jag kan påstå, snarare istadig.
Sen menade jag inte heller att han är "spattig och osamarbetsvillig", men han brukar vara lite i gasen liksom. Inte stressad, men har ganska bråttom och det tar ett tag innan han coolar ner och släpper efter och börjar söka sig neråt liksom. Numera stannar han bara, och beter sig allmänt som en seg ridskolehäst liksom.

Det är ju inte så att jag sitter och tycker att jag inte ska behöva driva liksom, men inte fan ska han stänga av så fullkomligt och bara vägra gå? Det är svårt att förklara så att ni förstår märker jag, men det är en helt annan häst, och det är inte positivt. Jag kan nog dessvärre inte utveckla mig bättre än så här heller. Men hela hästen utstrålar liksom tristess...

Men hur rider du annars? Rider du hästen i rätt form ute också? Eller vad är liksom skillnaden i ridningen när du tränar och när du rider i skogen? Hästen ska ju liksom alltid arbeta rätt och är hästen helt totalt död på banan eller på en volt tex så rid skolor rakt fram i skogen tex, rid inte med tanken på att "nu ska vi träna". Rid precis som du rider i skogen fast du lägger en volt då och då när du känner att du har med dej hästen.

Jag har haft lite lika problem med min häst fast inte så allvarliga. Jag arbetar alltid min häst även i skogen och även om jag struntade i allt vad dressyrträning hette så gjorde jag helt enkelt sånt i skogen ist eller på ett fält eller på hoppbanan där motivationen fanns!

Testa o strunta i dressyren på bana/ridhus/fält en period? Låt det bli en lång period om så behövs för att hitta hästens motivation igen.
Rid hästen i form och arbeta den även i skogen så gott det går ist. Varva arbete med skoj, galoppera o röj lite ;)

Hur är han att hoppa? Funkar mararbetet i samband med hoppträning? Utnyttja det isf men överdriv inte för det. Huvudsaken är att han går fram så du har nåt att rida på!

men se till att den inte har ont eller har besvär/är obekväm med något

Då hänger jag med lite mer ;)

Jag tror nog att det helt enkelt är så att du och fodervärden rider helt olika. Kanske den ryttaren rider med väldigt mycket säte men ingen hand, medan du rider med mjukare säte och lite mer hand.
Just med tanke på att hästen blir piggare om du gör något kul, så låter det mest så att hästen bara har vant sig vid att bli riden på något annat sätt.

Är det BARA när du börjar samla hästen den gör så, eller "stänger den av" så fort du kommer in på banan?
Är det bara när du samlar hästen, släpp på tygeln lite och kräv framåtbjudning. NÄR hästen är framåt, DÅ kan du börja ta lite i tygeln igen och börja samla..
Det är ju ingen idé att börja samla hästen om den ändå inte rör sig framåt :p

Magnum: Det är lite det jag försöker med nu, och det går ju aningen bättre ute längsskogsvägarna, men jag nästan hör hur han suckar liksom... =/

Vita_N_6520: Säkerligen, eftersom hon tydligen var en dressyrtanta, och jag har mest ridit galopp den senaste tiden. Så att hon använder mer säte än mig stämmer säkert. Det är när jag börjar samla honom som han stänger av. Han gör så med min medryttare också, så det är inte bara jag som upplever det som ett problem. Hon och jag rider inte likadant heller, men han är lika off oavsett vem av oss som försöker. Hoppa tycker han är roligt, men här finns bara ett ridhus i "närheten" och det tar ca 45 min att skritta dit... :(

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Karoliten
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka