Vägrar lyfta höger fram

Z

Zeena

Min 2 åring vill inte lyfta höger fram.
Han är regelbundet verkad och hanterad och det har aldrig varit några problem att lyfta benen eller för hovslagaren att verka. Han har fått beröm för att han är så snäll och duktig. För 4 veckor sedan tog jag in honom från betet och han krånglade när han skulle verkas. Vill inte lyfta höger fram och besvärlig bak (hoppar upp så hovis får all vikt). Samma visa igår 4 veckor senare. Han vill inte lyfta höger fram när jag skall kraftsa hovarna heller.
Han har ingen svullnad, inget sår, ingen värme. Visar ingen hälta. När han står själv på gången och viftar bort flugorna så lyfter han höger fram.
Ringde veterinären som verkade tycka att det var nog unghästfasoner, kanske något som hänt nmed det benet när han blivit verkad som han minns? Att jag skulle träna, träna. Och om det inte ger sig på träning åka in och kolla upp medicinskt om ett par veckor.

Någon som varit med om att en häst får för sig att inte lyfta ena benet?

Sv: Vägrar lyfta höger fram

Ja, hästen ville inte lyfta ffa det ena frambenet. Det visade sig att hon hade väldigt ont i den hoven som blev kvar i marken.
Det borde ju iofs din hovslagare märka.

Hoppas att det "bara" är en unghästfason som går över.

-Alanis

Sv: Vägrar lyfta höger fram

min åring var lkadan med ena bak i ca 2 månader... Det gick över och jag kan nu lyfta det utan problem... Sist var det snarare fram han va lite kinkig... :)

Det behöver inte vara att de direkt har ONT men de kan mkt väl ha växtvärk och därför tycka att de är obehagligt att stå så länge på det andra benet. inget du troligen skulle se med blotta ögat ens om du tog ut en vet...

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 265
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama