Vagnsdäckel, silettdäckel???

emelie

Trådstartare
Undrar lite över detta med dem olika däcklarna! Jag vet skillnaden och att silettdäckeln används till tvåhjuliga vagnar typ gigg eller rockard, och att en vagnsdäckel används till en fyrhjulig typ maraton vagn.
MEN hur ser jag skillnaden, har försökt googla men hittar ingen vettig förklaring, finns det nån som kan förklara för mig? Gärna med bilder!
Jag har två däcklar och jag vet nämligen inte vilken däckel-typ det är..:(

Sv: Vagnsdäckel, silettdäckel???

Remmen som skakelöglorna sitter i är lös på en silettdäckel/giggdäckel.
Den använder man till en tvåhjulig vagn. Den lösa remmen gör att hästen får ett jämt "tryck" av skaklarna även om vagnen går på ett ojämt underlag.

På en vagnsdäckel sitter remmen oftast fastnitad/skruvad i däckeln o går således inte att röra på.

Det är således bättre att köra 4 hjulsvagn med giggsele än att köra 2 hjulsvagn med en vagnssele.....

Tack för ditt svar!! Tror att jag fattar nu:idea:
Men det betyder väl att på en silettdäckel så är remmen som håller skaklarna rörlig, alltså ska man kunna dra i den remmen så att det rör sig då eller?
Och på en vagnsdäckel så är den helt fast och orörlig?
Attans tror då att jag har lyckats få två däcklar som är fel då..

Både buk o däckelgordjordarna sitter ju oftast på ett stycke under buken så om man drar åt den som skaklarna sitter i så upphör silett funktionen osh det går utmärkt att köra med 4hjulsvagn.

Tyvärr är det bara ideal, och några andra som har både gigg och vagnsdäckel funktionen. De billigare giggselarna går det oftast inte att stoppa rörligheten på. Men det är ju bara på de vagnarna där skaklarna är fastsatta separat som man behöver stoppa gigg giggfunktionen på, fasta skaklar behöver ju giggfunktion på krokiga vägar.
Vill man köpa den mest flexibla selen är ju giggdäckel (silett) bäst.

Många gånger är "rörligheten" starkt begränsad pga friktionen mellan läderytorna, känner du på en sån rem så får man påfallande ofta dra ganska rejält mycket i den för att den ska flytta på sig.

En tvåhjulig vagn ska ju helst inte ha helt stumma skaklar eftersom den då har en förmåga att skaklarna hoppar upp och ner när hästen rör sig.

Om man har träskaklar som naturligt fjädrar lite grann eller har skaklar som är fjädrade så går en tvåhjulsvagn mycket bättre.

Detta med skaklarna har större inverkan än däckeltyp, så hellre avfjädrade skaklar eller skaklar som flexar lite med vagnsdäckel än stela stålskaklar och silettdäckel skulle jag säga... eller kör ännu hellre med 4-hjulig vagn istället för giggeländen :angel:

håller med ,kärrans sidolutning blir sällan så mycket att siletttfunktionen behövs om skaklarna är lite fjädrande.Som jag skrev i förra inlägget spelar bukgjorden stor roll för silettfunktionen.

bukgjorden spelar väl ingen alls roll för silettfunktionen? Det enda bukgjorden har att göra med silettfunktionen är om man spännt den för hårt så silettdäckeln inte fungerar. Förklara gärna.

Min erfarenhet är att jag får en klump i magen när jag kör i lutande terräng med min vagnsdäckel och rockarden. Man ser ju hur däckeln verkligen trycker in i ryggmusklen, som att rida med sned sadel. Ska man köra merän 1 gång i månaden ska man ha silettfunktion (som fungerar såklart), när man kör tvåhjuligt.

Nu hänger nog inte jag med faktiskt, trots att jag läst och funderat länge på det du skrev ovan.
På bukgjorden till mina selar sitter däckelgjorden lös genom en ögla. Det spelar alltså ingen roll hur mkt jag drar åt den så stoppas ändå inte silettfunktionen.
Till selar med vagnsdäckel så sitter väl spännet till däckelgjorden fast monterad på bukgjorden och inte löpande som på min?

Tänker jag galet? Är det ngt jag missat?

Och hur många minuter per dag kör du med rejäl sidolutning ?

Kör med rejäl sidolutning gör man mest i maratonhinder i några sekunder och då mestadels med maratonvagn som inte lägger någon direkt vikt på hästryggen.

Nä, silettdäckel är ungefär som en massa annat som inte har så himla stor betydelse i praktiken.

Säger jag som anser att giggar och annat elände endast ska användas på den platta dressyrbanan - varför silettdäckeln inte gör särskilt stor nytta.

Fö vidhåller jag att avfjädrade eller "flexande" skaklar på tvåhjulsvagnen är viktigare än silettdäckel.

Håller med tactus både om rörligheten i dom silettdäcklar jag sett och i övrigt.Bukgjorden på flera jag sett har två spännnen på var sida ,ett för däckelgjorden och ett för bukgjorden på var sida .Silettrörelsen förutsätter att den är rörlig under eller att bukgjorden sätts slakt med andra problem som följd .

det är ju det jag menar, att påp vissa bra selar som tex idealselen från börjes mfl kan man stoppa silettfunktionen genom att spänna bukgjorden.

Nordtravare o tacitus: bukgjorden ska alltid sättas löst! Vilka problem får man om bukgjorden är korrekt fastspänd????????
Samt, att man varje gång man kör kör i hålor, i skogen, på åkrar med lutning o gropar. Jag kör aldrig på jämn mark, inte ens vår asfaltväg är rak. Den lutar rätt skarpt, och eftersom jag kör shettis och sitter nära, så ser jag väldigt tydligt effekterna av min vagnsdäckel, den trycker rätt rejält i hans ena sidas ryggmuskulatur vid varje lutning. Och för mig spelar det ingen roll om det är 10 sekunder per åktur eller 1 timme, det är fel.

Skulle ni acceptera en sadel som är knutig undertill eller sned? Antagligen....

Nja, raksträckorna på asfalterade vägar brukar man bombera med en lutning på sådär 2-5 grader... vilket inte är så våldsam sidlutning, doserade kurvor kan luta lite mer men det är ändå inte särskilt mycket.

Och i det här fallet är ju sadeln inte knutig, det är ju snarare att jämföra med en ryttare som inte sitter rätt upp och ner på hästen - vilket ju väldigt få ryttare gör eftersom det ingår att man försöker påverka hästen med tex sitsen när man rider.

Vidare så om du drar i remmen på åtskilliga silettdäcklar så märker du att friktionen är högst påtaglig. Det hade varit en helt annan femma om du istället hade ett rör uppepå däckeln som där var pivåhängt och skaklarna sedan satt fästade i ändarna på detta rör - då hade det varit tillräckligt lättrörligt för att verkligen fungera så väl som du påstår.

Så nej, jag köper inte ditt resonemang om att man näst intill skulle vara djurplågare om man kör hästen 2-hjuligt utan silettdäckel - främst pga av för hög friktion mellan läderytorna så att remmen inte är tillräckligt lättrörlig och funktionen för silettdäckeln därför blir försumbar.

Då anser jag det som sagt vara mycket viktigare med en viss "svikt" i skaklarna alternativt ha avfjädrade skaklar när man kör tvåhjuligt - en sådan vagn "hoppar" inte lika mycket i selen som en tvåhjulsvagn med synnerligen stumma skaklar och detta oavsett om vagnen är korrekt balanserad eller ej.

Vill man ha det bekvämaste för hästen så väljer man ju dock 4-hjuliga vagnar när man kör.

mina selar med silettdäckel glider alla väldigt lätt genom däckeln, sånt kollar man ju när man köper sele.

Jag ser även tydligt att silettfunktionen fungerar.
Fjädrande skaklar verkar vara som gjorda för svaj i rockarden, inget jag vill ha. Däremot finns det stötupptagande skaklar på vissa proffsvagnar.
Men fjäderstål som hoppar o svajar-då blir det ju som att få dubbelt tryck på ryggen så fort du kör på dålig väg, Stackars häst.

Nonsens, det är tack vare spänst eller fjädring som skaklarna inte skumpar.

Om du någon gång har kört ofjädrat fordon som tex traktor eller hjullastare på dålig väg så har insett vad fjädringen gör för att minska skumpandet.

fjädring i sätet ja, men jag vill absolut inte ha fjädring i sätet och i skaklarna.
Kan du tänka dig rulla en skottkärra full med vatten och mjuka skaklar till den, det skulle se något ut det..

Säljer förresten en cobsele nu, med silettfunktion. Säljes till er som kör fyrhjul eller rockard, då den är låsbar.

Jamen inte tusan travar du med skottkärran heller.

Med 10 kg "vikt" (vikter har man på äldre balansvågar brukade min fysiklärare påstå :D) i skaklarna så kan skaklarna "hoppa" högst avsevärt - detta fenomen minskar till noll och ingenting om skaklarna är korrekt avfjädrade.

Och jämför gärna med att köra 30 kmh med traktor på skumpig grusväg och att köra 30 med bil på skumpig grusväg - traktorn har ju då fjädring enbart i sitsen medan bilen är avfjädrad helt och hållet.

På tex stridsvagnar som då har väldigt styv fjädring eller ibland saknar fjädring så "fjädrar" man istället kanonen med gyrostabilisator - vilket gör att kanonen ligger helt stilla medan vagnen kör så att man skjuta utan att stanna innan.

Det blir samma sak med fjädrade skaklar - istället för att vagnens rörelser ska överföras till 100% över till skaklarna så fjädras åtminstone en del av dessa rörelser bort... vilket gör att skaklarna ligger mera still jämfört med ett par väldigt styva skaklar.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Hemmet Den här fd vita handduken är nytvättad. Använd som duschhandduk 3-4gånger. Någon som kan förklara för mej varför den är smutsigare när...
2
Svar
31
· Visningar
3 712
Senast: Poxz
·
Kropp & Själ Vad har ni för fobier? Nån mer som har talassofobi? Jag var ute och paddlade med familjen i söndags, och då gjorde en fobi sig påmind...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 925
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack! Jag...
Svar
8
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Tonåringar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar