Vaginal tumör ev. Tvt

NotlikeI

Trådstartare
Hej! Jag har sedan 6 veckor tillbaka en liten rumänsk fd gatuhund. Tyvärr har jag upptäckt att personen jag köpt henne ifrån är väldigt oseriös med sin verksamhet (har inget tillstånd, inte handelsintyg, inte reggat sin verksamhet osv) och hunden har bla. Patella luxation 2 gradig och kastration är inte korrekt utförd (man har lämnat kvar äggstocksvävnad) vilket då har lett till att hon löpt och dessutom upptäcktes jag att hon har en tumör i vaginan (Såg konstigt ut vid vulvan och började blöda igen efter avslutat löp) veterinär konstaterade att hon har en tumör. Men eftersom hon är från Rumänien så kan en tumör i könsdelarna även vara tvt 😱 Sitter här och är SKIT OROLIG. Den enda hunden hon träffat är min systers hund och han i sin tur träffar inga andra. Alltid något om det skulle vara tvt. Men det jag undrar främst är om någon har erfaranhet av vaginal tumör hos tik? Hur gick operationen? Vad kostade det? Några komplikationer? Osv. Hade varit jätte tacksam för svar!

Jag kan inte svara på frågorna du ställer, då jag aldrig haft en hund med tumörer, men vad jag förstår så svarar tvt oftast bra på behandling.
Något att tänka på är att tvt är anmälningspliktigt till jordbruksverket och länsstyrelsen redan vid misstanke om tvt, iom att det är en smittsam sjukdom som normalt sett inte finns i landet.

Info finns hos sva https://www.sva.se/djurhalsa/hund/infektionssjukdomar-hund/tvt--transmissible-venereal-tumour

Jag hade en tik som fick en tumör i slidväggen. Hon var då nio år och hade kastrerats pga pyometra när hon var runt fem år. Jag märkte det på att hon var svullen bak och blödde. Veterinären sa att detta är en godartad tumör som är hormonstyrd, så behandlingen ligger i att kastrera. Nu var ju min tik redan kastrerad, men undersökning visade på att det fanns vävnad kvar av äggstockarna (något om inte är ovanligt, då det inte alltid är helt enkelt att få bort allt). Tiken behandlades då med p-spruta och tumören gick tillbaka.

Jag kan inte svara på frågorna du ställer, då jag aldrig haft en hund med tumörer, men vad jag förstår så svarar tvt oftast bra på behandling.
Något att tänka på är att tvt är anmälningspliktigt till jordbruksverket och länsstyrelsen redan vid misstanke om tvt, iom att det är en smittsam sjukdom som normalt sett inte finns i landet.

Info finns hos sva https://www.sva.se/djurhalsa/hund/infektionssjukdomar-hund/tvt--transmissible-venereal-tumour
Jo tack jag vet! :) redan läst allt som går att läsa om det 😅

Jag hade en tik som fick en tumör i slidväggen. Hon var då nio år och hade kastrerats pga pyometra när hon var runt fem år. Jag märkte det på att hon var svullen bak och blödde. Veterinären sa att detta är en godartad tumör som är hormonstyrd, så behandlingen ligger i att kastrera. Nu var ju min tik redan kastrerad, men undersökning visade på att det fanns vävnad kvar av äggstockarna (något om inte är ovanligt, då det inte alltid är helt enkelt att få bort allt). Tiken behandlades då med p-spruta och tumören gick tillbaka.
Tack! I detta fallet ville veterinären operera bort den (just för att kunna skicka den på analys för att det finns risk att hunden skulle kunna ha tvt) så datum för operation är bokat i efterlöpsperioden för då skulle slemhinnorna fortfarande vara förtjockade (och det är då tumören "sticker fram") och är lättare att operera bort.
Skönt att höra att allt gick bra iaf! Vill ju gärna att denna stackars hund ska slippa veterinär besök var 14:e dag vilket har varit fallet än så länge ☹

Min blev opererad för samma sak som din. En cysta på 5 cm togs bort på en bit av äggstocken som blev kvar efter kastration. Eftersom hon var äldre fick jag välja mellan op eller smärtstillande, jag valde op och ångrade aldrig mitt beslut. Efter hon hade läkt var det full rulle igen, en gladare hund utan smärta och tryck i buken.
Ångrade bara att jag inte gjorde det tidigare, men jag visste inte då vilka komplikationer den lilla biten kunde ställa till med tiden. Tur i oturen som veterinären sa att tack vare cystan så kunde man lokalisera biten lättare och ta bort den.
Allt som allt (undersökning, ultraljud, blodprov, operation) kostade det 28000 kr.

Min blev opererad för samma sak som din. En cysta på 5 cm togs bort på en bit av äggstocken som blev kvar efter kastration. Eftersom hon var äldre fick jag välja mellan op eller smärtstillande, jag valde op och ångrade aldrig mitt beslut. Efter hon hade läkt var det full rulle igen, en gladare hund utan smärta och tryck i buken.
Ångrade bara att jag inte gjorde det tidigare, men jag visste inte då vilka komplikationer den lilla biten kunde ställa till med tiden. Tur i oturen som veterinären sa att tack vare cystan så kunde man lokalisera biten lättare och ta bort den.
Allt som allt (undersökning, ultraljud, blodprov, operation) kostade det 28000 kr.
Tack för svar! Min har ju en vaginal tumör, alltså i slidan, vilket dem planerar att ta bort genom att gå in den "naturliga vägen". Jag hoppas innerligt att jag slipper betala 28 000 kr för operationen, ska höra med dem om jag kan få någon uppskattning på priset. Försäkring täcker ju tyvärr inte.
Min är det full rulle på ändå, men klart det måste skapa obehag, hon använder inte vänster bakben lika mycket nu de senaste veckorna (Alltså avlastar det liiite, inget man tänker på om man inte ser hunden många timmar om dagen och kollar efter rörelsestörningar) och tumören sitter på vänster sida så hoppas det är den som ställer till det och inte hennes patella luxation.

Som vi alla vet så är vi i hundforumet och därmed så håller vi oss till diskussioner om hundar.Tråden kommer att delas,brytas ut och rensas från onödiga inlägg.

/lillebill,moderator

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka