Vägglöss?!

Nera

Trådstartare
Okej allvetande bukare, hilfe!
Upptäckte igår att sambon har fyra bett av slaget insektsbett, två på magen och två på ryggen. Ej kliandes men röda och som små bulor. Själv har jag ett bett av något slag på ryggen, detta är dock inte svullet och kliar inte heller.
Panik får jag då min första tanke är VÄGGLÖSS!
Vänder upp och ner på sängen, hittar inte något mer än damm och smuts... Trästommen är ren i resårmadrasserna och jag hittar heller inget i några skarvar i madrassen. Fram med dammsugare och går bananas, finner till min fasa något litet äckligt kryp på gardinen i sovrummet!!!!! Ca 3 mm stort och brunt till färgen, svårt att beskriva mer då den är så liten.
Finns en liten blodfläck på lakanet på min sambos sida som jag såg i morse. Dock har han inga nya "bett" däremot har han små exempluttar (alltid haft) och han kan tro att han eventuellt har kliat på en i natt så den kan ha börjar blöda.
Så här sitter jag med gråten i halsen och vågar knappt röra mej... ÄR det vägglöss som invaderat mitt sovrum?!

Knappast sannolikt i alla fall. Varför är er första tanke vägglöss istället för myggbett? :confused:

Hittar du ett kryp, fånga det (oskadat) i en burk, döda det (med tex radar) och ta det till Anticimex eller liknande för att få veta om det är något otyg. (Kan ju vara idé att googla lite först för att se att det inte är en helt orimlig misstanke, det finns ju tusentals insekter och du ska kanske inte springa dit med precis varenda en... :p) De allra flesta insekter är dock helt vanliga och ofarliga, och jag misstänker att ni kanske överreagerar en smula?

Myggbett känns osannolikt då vi nästan alltid får kliande bett när det är mygg som varit i farten.

Har googlat lite och ja det ser ju ut ungefär som en vägglus skulle kunna göra, dock svårt att jämföra med de uppförstorade bilder och den lilla rackaren som är så liten.
Tanken att det skulle vara vägglus kom dels pga betten och sen då att jag faktiskt hittade någon slags insekt alldeles för nära min säng....

Tanken att det skulle vara vägglus kom dels pga betten och sen då att jag faktiskt hittade någon slags insekt alldeles för nära min säng....

Nu ska jag inte svära på att det inte är vägglöss ni har, vad vet jag. Men om ovanstående är grunden för misstanke så säger jag att det är en enorm överreaktion i alla fall. ;)

Myggor finns i flera olika arter, ofta reagerar man olika på betten från dem. För mig låter det här som det klassiska zebra/häst-exemplet: om du hör hovar, tänk häst - inte zebra. Om du inte råkar vara på savannen. ;)

Så i det här fallet: om du ser insektsbett, tänk "vanlig bitare, typ mygg" - inte vägglöss. Om du inte rest nyligen (och bott billigt) på platser med mycket vägglöss, eller du har grannar som har/haft vägglöss.

Men som sagt, det går att få misstänkta kryp identifierade. Men du lär hitta insekter i sovrummet då och då, det kan inte vara nyttigt för dig att jaga upp dig så över det. :)

Har du husdjur, katt eller hund? de kan nämligen dra in både fågelloppor och igelkottsloppor och de kan smaka på människor innan de inser att det är fel värddjur. De kan även följa med in en själv om man t.ex. legat/suttit ute i gräset.

Har du husdjur, katt eller hund? de kan nämligen dra in både fågelloppor och igelkottsloppor och de kan smaka på människor innan de inser att det är fel värddjur. De kan även följa med in en själv om man t.ex. legat/suttit ute i gräset.
Min första tanke oxå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka