Vågar man lägga jodomslag på gammal ärrvävnad ?

gylle

Trådstartare
Står just nu med misstänkt hovböld på hästen som har en stor ärrvävnad kronrand/balle efter en svårläkt skada som ung med mkt svallkött.
Ärrvävnaden är skör (blöder lätt när hon river i den tex i stenväggen i boxen) ytan på den är väldigt fnasig om man tänker nästan som muggliknande.
Står nu här i valet och kvalet om jag vågar lägga en jodinpackning för att se om jag kan locka fram hovbölden, detta kommer ju då även att komma på ärrvävnaden och frågan är om man vågar det ?

Har animalintex till ett bandage, men med kunskap om damens pillmani så kommer det inte att sitta så länge, iom att det är helg så kommer jag ju behöva lägga om det mer än en gång innan det är måndag.
Så vågar man använda jod ?

Sv: Vågar man lägga jodomslag på gammal ärrvävnad ?

prova att sätta hoven i en hink med ljummet grönsåpevatten istället. när min hade hovböld så njöt han verkligen att stå med benet i hinken. är ju inte alla hästar som finner sig i sånt men värd ett försök.:)

skulle tro att jod svider på känslig hud.

Jag skulle inte våga jag har en herre med ärrvävnad på skenbenen BF, framsida och baksida. Blisterskador. Ful förtjockad hårlös hud, det fnasiga du beskriver etc. Inte lika lättblödande som din dams dock.

Dels pga jod och dels pga att 'blöta upp' huden såpass som det blir av omslag.

Centaurs förslag med hink/balja var ju bra :idea:

Bra att ha veterinärer här inne så man kan få säkra besked.

Frågan är vilket har bäst effekt animalintek eller jod eller ska man som en jag pratade med idag sa kombinera, de brukade ha både och på en gång, känns väl iofs som att det borde bli lite kaka på kaka :confused:
Har nämligen kommit på att det finns en hästaffär i närheten öppen imorgon så troligen kan jag få tag på mer animalinek så vilket skall man välja eller skall man köra båda ?

Jag skulle inte våga jag har en herre med ärrvävnad på skenbenen BF, framsida och baksida. Blisterskador. Ful förtjockad hårlös hud, det fnasiga du beskriver etc. Inte lika lättblödande som din dams dock.

Dels pga jod och dels pga att 'blöta upp' huden såpass som det blir av omslag.

Centaurs förslag med hink/balja var ju bra :idea:

Samtidigt så vill jag faktiskt mjuka upp huden för om det är på den sidan bölden sitter så finns inte en chans i världen att den lyckas ta sig ut i kronranden där som huden är idag (eller var hon har gått med animalintek omslag sedan i middags så nu börjar det nog bli mjukt). Det är ju en av effekterna man vill ha med omslagen att det skall bli mjukt uppluckrat så att den lätt kan spricka ut om den väljer att gå ut uppåt vilket de flesta bölder gör.

prova att sätta hoven i en hink med ljummet grönsåpevatten istället. när min hade hovböld så njöt han verkligen att stå med benet i hinken. är ju inte alla hästar som finner sig i sånt men värd ett försök.:)

skulle tro att jod svider på känslig hud.

Hon är fjantig med allt med det benet (troligen sedan skadan då jag kan gissa hur ont hon haft vid behandlingarna), tycker inte ens om att man spolar vatten på ärrbildningen, så sannolikheten att hon blir stående i en spann med det känns som noll.

Liknande trådar

Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 854
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka