Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Varför inte har känt samma sak innan jag köpt min ponny 40 000 kr är ju en-då väldigt mycket.. det är liksom inget man hittar på marken! Skulle nog inte lämnat ut om den som skulle ta hästen på foder bodde en massa mil bort.. man kan faktis kom överens om en månads kostnad på karnse 2 000 som ej åttfås vid ånger och första månaden karnse betale typ 10 000 eller något karsnse kan komma överens om typ att dom ska skriva en såkalad månadsdagbok i sms-form så viss kan du holla kontaken :bump:
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Vill man ha en häst får man se till att ha pengar att köpa en häst för, annars får man vara utan häst. Vill man ha en foderhäst letar man efter annonser för foderhästar istället för säljesannonser.

Säger som majoriteten, jag skulle aldrig någonsin göra det.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Här är alltför mycket i hela "affären" som gör att jag skulle vara mycket tveksam

1. enl dig är det en ordinär häst
2. spekulanten tränar och tävlar på hög nivå med unghästvana
3. vill ha den på foder ETT år

= om man tävlar på hög nivå, varför är man intresserad av en ordinär häst? Och om man är så duktig, varför behöver man ett år på sig för att se om det funkar? Är man en erfaren ryttare med unghästvana så ser man ganska snabbt hur hästen kommer att funka även om den inte är särskilt riden.

Har inte pengar nu? Hur vet du att ryttaren har pengar om ett år?
Hur seriös spekulant är man om man vill ha hästen i ett år innan man betalar?

Dessutom har jag mycket dåliga erfarenheter av lån före köp. Vi fick tillbaka ett vark efter 3 månader! Det tog oss ett år att få rätt på ponnyn igen och vissa saker, t ex gå in i och åka transport blev aldrig det samma igen.

Nej, det här hade jag aldrig gått med på.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Vill man ha en häst får man se till att ha pengar att köpa en häst för, annars får man vara utan häst. Vill man ha en foderhäst letar man efter annonser för foderhästar istället för säljesannonser.

Säger som majoriteten, jag skulle aldrig någonsin göra det.

Jag håller med. Dessutom tycker jag rent generellt vid köp att om man inte har rutin och kunskap nog att avgöra om hästen passar en utan att ha den på prov i månadervis så får man vänta tills man har skaffat den kunskapen. Hellre i så fall fler provridningar/tillbringa tid med hästen i stallet osv.

Jag har lärt mig den hårda vägen, en månads utlåning slutade med att jag fick tillbaks en halt häst som tog ett halvår att rehabilitera.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Håller med. Om nu hästen inte är mer än sutten på så kan ju spekulanten komma och arbeta den från marken ett par gånger. En van och erfaren unghästutbildare ser då hur hästen är att arbeta med.

Vi tog hjälp nu i höst till vår 2,5-åring av en unghästutbildare för att börja med tömkörning. Hon hade aldrig träffat hästen men vid tredje tillfället sa hon att "den här blir inga problem att börja rida". Han är så stabil och lyhörd.
Och mycket riktigt, det var bara att "hoppa upp och börja rida". Skulle spekulanten behöva ett år på sig för att se vad vår hjälp såg på 3x15 minuter?
Jag har också sett henne hantera andra unghästar där hon sagt att hästen ska vänta med ridning.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Inte en chans att jag hade gjort det. Avvakta en annan köpare är mitt råd.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Det finns ju en hel del risker som tidigare nämnts i tråden ...

För mig skulle allt bero på hur svårsålt det var och hur viktigt det var för mig att bli av med hästen. Samt vem som är intressent. Hur det än är så finns det försäkringar som går in om något händer. Även om det kan innebära att man får tillbaka en "trasig" häst.

Hästar kan skada sig, ridas sönder och råka illa ut efter en försäljning också. Så även om man är rädd om sin häst så finns ju den risken oavsett även efter en försäljning.

Så det handlar ju om ekonomiska risker (förlora pengar på att låna ut eller att man får stå för kostnader pgv skador hästen fått under någon annans ansvar) och arbetsamma risker (få tillbaka trasig häst som måste tas om hand om). Dessa risker skulle jag kunna ta om jag hade övertygelse om en vettig intressent samt hade stort behov av att bli av med hästen och det var svårsålt.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Aldrig i livet!
Om inte köparen har pengar, varför är det ditt problem? Du är väl ingen bank, du vill väl sälja din häst inte ge bort den.

Risken är att du får hem en trasig häst som inte är värd något alls.
Jag hade kunnat sträcka mig till att efter att betalning är erlagd får hästen åka iväg på prov i ett par veckor med möjlighet att lämna tillbaka. That's it.
Det finns alldeles för många människor utan skrupler och människor som tror för mycket på sin egen förmåga och framför allt människor som inte vill betala för sig.

Min första häst hade jag på prov en månad efter att jag köpt honom. Det var säljarna som föreslog det (jag var i början på tonåren och hade inte en tanke på vare sig veterinärbesiktning eller prövotid. Båda fixades av säljarna.) just för att hästen var lite speciell och jag var ung. Men han var världens underbaraste häst så jag lämnade inte tillbaka honom så klart. :love:
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

*KL*

ALDRIG !!!

Lämnade ut en fullt ridbar (tävlad MSV B dressyr) på prov i 3 månader... Sen efter 3 månader hade hon inga pengar, tog då tillbaka hästen och den va halt på 3 ben, ont i ryggen osv.. Tog ett halvår innan hästen gick igenom vet bes...

Tappade en mkt bra köpare pga detta (som ville köpa när jag tog tillbaka hästen) och fick gå ner i pris när jag skulle sälja igen såklart (då hade dock de som ville köpa först backat åxå såklart)...
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Jag har ett problem som jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med.

Har en unghäst till salu, ingen elithäst utan en helt vanlig blivande allroundhäst på 4 år, endast sutten på, alltså ej inriden ännu men självklart är det påbörjat.

Nu är det så att en spekulant som verkar mycket seriös är intresserad av att köpa hästen men vill ha den på foder under ett års tid för att se att allt funkar innan köp, men jag är mycket tveksam till detta efter allt man hört av andra om oseriösa köpare/fodervärdar som inte håller vad dom lovat eller att ägarna får hem en "trasig" häst.

Så hur skulle ni ha gjort ?

Den eventuella fodervärden/Köparen tävlar på ganska hög nivå , har eget stall, tränar för "känd" tränare varje vecka och har unghästvana men ändå känner jag mig så tveksam till att lämna iväg en unghäst på foder ett helt år som jag sen kanske får tillbaka och i vilket skick är den i då?

Kan tillägga att hästen ej är dyr, utan har begärt 40,000kr som den ev, FV/köparen tyckte var ett helt okej pris men som det just nu ej fanns möjlighet att betala, utan först om ett år .


Snälla ge mig tips om hur jag ska göra då jag själv är så tveksam och självklart rädd om min häst.

Det där med att "se att allt funkar" innan köp är ju bara larv i ett sånt här fall. En häst som bara är sutten på blir ju på många sätt vad man gör den till, vilket innebär att orsaker till att inte fullfölja köpet troligtvis har skapats av fodervärden själv.

Eftersom du över huvud taget överväger det här antar jag att det inte är något större riv efter hästen och jag vet ju att det också kostar en del att ha en häst stående till salu månad ut och månad in. Tjejen har inte köpesumman nu men den kommer finnas om ett år om jag förstått det hela rätt? Hon ska alltså spara närmare 4000 kr i månaden tills dess?

Jag gjorde så här vid en affär med en svårsåld häst fast då handlade det om en lite lägre summa:

Vi kom överens om ett pris som köparen inte hade pengar till direkt men istället för avbetalning eller att hon skulle spara ihop till summan skrev vi ett hyrköpsavtal.

Tjejen skulle hyra hästen av mig för X antal tusen i månaden i så många månader att man vid sista hyran kommit upp i köpesumman. Hon skulle alltså lösa ut hästen med den sista inbetalningen. Skrev också in i avtalet att jag fick hämta hem hästen om hon inte betalade som hon skulle.

Det här är i alla fall ett säkrare alternativ än att ett foderköpsavtal eller en ren avbetalningsplan. Man kan inte förlora pengar på samma sätt eftersom inbetalningarna räknas som hyra.

I mitt fall slutade det visserligen med att affären inte genomfördes. Efter drygt halva tiden började strulet - hon betalade inte och hon svarade varken på telefon, sms eller mail. För att göra en lång historia kort så hade jag ändå kvar alla pengar hon hade betalat dittills och fick även tillbaka hästen, dvs jag förlorade inget på dealen men den sved nog ordentligt för henne.

Det här skulle kanske i så fall kunna vara ett alternativ för dig? 4000 i hyra för hästen i 10 månader. Om du lägger fram det som förslag så lär du i alla fall märka om hon verkligen vill ha hästen... ;)
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Bra förslag!

Men glöm för alla del inte att börja med ett samtal till KFM INNAN dessa diskussioner, ts.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

hej! angående detta med att lämna ut hästen på foder kan vara av olika meningar. Alla människor är ju tyvärr olika och seriösa eller inte är svårt att veta. Jag har lämnat ut min häst på foder och jag hade tur hon är en jättebra människa och hon och hästen trivs jättebra tillsammans. Vi pratar flera ggr i veckan på telefon smsar och har kontakt via facebook. Men jag hade som sagt va tur att hitta en seriös människa. Dels va detta inge lätt beslut att göra men pga en.tids sjukdom så hade jag till slut inget val. Att bara låta han gå i hagen och inte göra något gjorde för ont. Vi.har satt på foder tills sommaren och då kommer ett köpeavtal upprättas. jag kommer själv försöka hitta en foderhäst i framtiden och jag förstår om vissa människor är skeptiska till detta atr lämna ut häst på foder,men att dra alla över samma kant??om vissa människor är oseriösa osv behööver det inte betyda att alla är det. att ha hästen på foder innan köp kan vara bra då ser man om allt funkar och så vidare. Det är som är viktigt är att vara lite av en människo kännare när det gäller.vill inte stöta mig med någon men tycker att man ska inte döma någon förän motsatsen är bevisad. Viktigt är ju att upprätta ett avtal där alla parter är överens. Detta med att fodervärden.ska rida hästen på ett visst vis kan vara svårt men en kan lyssna på hur hästen är riden och om den.är van en dags vila eller två då borde den få det i nya hemmet också. Sen är det ju skillnad om det flängsrids osv då är det ju hästens hälsa som är i fara. Men människor som har hästvett och vet allt va det innebär.att ha häst så behöver man inte va synisk tycker jag. Som sagt jag hade tur !! å det är jag glad för å att min häst får vara lycklig det är huvudsaken.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

nu var inte detta någon unghäst ja "äger" . Men jag skulle defenitivt inte vilja bli " utdömd"själv som fodervärd. Jag är mycket nogrann med hästen och dess skötsel mående osv. är det nått jag är osäker inom tar jag hjälp av hästkunniga människor frågar osv. Nu är ju inte alla så tyvärr. Men som sagt dra inte alla över en å samma kant och vill du inte lämna ut på foder så var tydlig med detta i stället för att ge falska förhoppningar och sälj hästen i stället!! har man väl öppnat en dörr ska man hålla den öppen min personliga mening för det värsta som finns är veliga människor som inte kan.bestämma sig!
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Jag kan inte förstå att du ens FRÅGAR?!?!?!

Buke vimlar ju av trådar där folk blivit blåsta på detta vis.

Givetvis ska du inte låna ut hästen i ETT ÅR (!!!!), varför ska du sponsra någon annan på detta vis? Nämn ett skäl?

Det finns tusen saker som kan gå fel under denna tid- det är verkligen att be om problem om du lånar ut hästen.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Aldrig . Ever .

Tråden är för övrigt sen 2011 ...

Anki Karlsson :
Nej alla är inte oseriösa det är inte det det handlar om utan att låna ut en levande individ på kredit utan ngn som helst möjlighet att förhindra att ansvaret sen tillfaller ägaren när ngt gått snett, hästen skadat sig , eller fodervärden backat ut , eller en kombo av alla tre och ytterligare 10 punkter .
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

KL

Inte ens jag, en ytterst medioker ryttare och halvdan hästmänniska, behöver ha en häst i ETT ÅR för att få en uppfattning om huruvida det är en häst för mig eller inte.. :cool:

Erbjud flera provridningar/träffar istället, visa hur hästen löshoppar etc och ta sedan betalt för den.
Vill man ha en häst bör man kunna ta beslutet att köpa eller inte köpa hyfsat snabbt på magkänsla och erfarenhet.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Nu låter ett år som lite väl lång tid, men om du lämnar ut hästen på foder och får tillbaka den "förstörd", är inte det bättre än att sälja hästen och se den bli förstörd utan möjligheten att ta den därifrån? Om du är rädd om den borde det väl kännas tryggare att om det inte passar KAN du välja att plocka hem den, eller? :confused:
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Med det resonemanget kan du ju aldrig sälja ett djur. Det kan ju komma att ändra sig för nya ägaren, och skulle då säljaren ha någon form av ansvar att ta hem djuret - ja, då kan man heller aldrig skaffa nytt djur.

Redan vid 15 års ålder har man ju kanske haft ett antal djur (som inte dött ännu), och beredskap att ta tillbaka alla om det inte funkar? Nej, jag föredrar en noggrann check innan försäljning, och sedan får det faktiskt vara nya ägarens ansvar.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Instämmer med Lovisa. Den typen av resonemang håller inte i verkliga livet. Man kan inte gå runt på nålar och veta att man när som helst kan få ett samtal från den nya "ägaren" att hästen inte funkar längre och man måste ta hem den. Har du sedan köpt en annan häst under tiden, var ska du ha den gamla när den kommer tillbaka? Har du ens råd att ta hand om alla dessa hästar?

Dessutom är det inte bara den biten som väger in. När folk tar hästar på foder är risken större att hästen förstörs än när de köper den. När hästen är på foder lånar de den bara, de har inte betalt något för den i inköp och därmed är ansvarskänslan att ta hand om den ordentligt inte lika stark. (OBS: detta är grov generalisering och det finns självklart gott om bra fodervärdar också). För dessa människor vet att de i princip när som helst kan lämna tillbaka hästen och bli av med den. Har du köpt en häst måste du isf sälja den, eller avliva den, båda dessa alternativ kan vara svåra och avlivning kostar dessutom pengar vilket gör att folk är mer rädda om saker de köpt än saker de lånat.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Har bara läst första inlägget...

Aldrig att jag lånat ut hästen på foder/prov. Om köparen ändå vill ha hästen ett år så är det väl lika bra att köpa hästen och sedan sälja om de inte passar ihop? Om det är av ekonomiska skäl så vad säger att köparen har pengar om ett år? 40k är inte mkt pengar, det går väl att lösa med ett lån isåfall och behöver inte bli ditt problem.

Jag hade aldig lånat ut min nuvarande häst heller. Jag har lagt ut mkt pengar på utbildning och tillridning av henne inför försäljning, om jag får tillbaka henne i sämre skick innebär det att jag måste lägga ut minst lika mkt pengar och tid på att göra om samma sak. Om hon är frisk. Får jag tillbaka henne skadad står jag med en dyr häst som inte ens är säljbar. Vilken soppa. Man behöver inte skaffa fler problem än livet ger ändå ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 427
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 742
Senast: Tirnanoogh
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp