Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Bonett

Trådstartare
Jag har ett problem som jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med.

Har en unghäst till salu, ingen elithäst utan en helt vanlig blivande allroundhäst på 4 år, endast sutten på, alltså ej inriden ännu men självklart är det påbörjat.

Nu är det så att en spekulant som verkar mycket seriös är intresserad av att köpa hästen men vill ha den på foder under ett års tid för att se att allt funkar innan köp, men jag är mycket tveksam till detta efter allt man hört av andra om oseriösa köpare/fodervärdar som inte håller vad dom lovat eller att ägarna får hem en "trasig" häst.

Så hur skulle ni ha gjort ?

Den eventuella fodervärden/Köparen tävlar på ganska hög nivå , har eget stall, tränar för "känd" tränare varje vecka och har unghästvana men ändå känner jag mig så tveksam till att lämna iväg en unghäst på foder ett helt år som jag sen kanske får tillbaka och i vilket skick är den i då?

Kan tillägga att hästen ej är dyr, utan har begärt 40,000kr som den ev, FV/köparen tyckte var ett helt okej pris men som det just nu ej fanns möjlighet att betala, utan först om ett år .


Snälla ge mig tips om hur jag ska göra då jag själv är så tveksam och självklart rädd om min häst.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Nu har jag aldrig ägt eller sålt en dyrare häst.
Men ett år låter väääligt mycket. Nån månad eller två är väl rätt okej att lämna ut på foder innan ett köp. Då hinner dom lära känna hästen och dess potential och bör hinna märka att den inte har några "uppenbara dolda fel" eller hur man nu ska uttrycka det.:crazy:

Jag hade inte gått med på ett års avtal inför ett köp.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Nej jag skulle aldrig göra det. Det är i mina ögon för stor risk att något går fel. 1 år är väldigt lång tid, du kan få tillbaka den felriden, halt, skadad osv utan möjlighet att ens kunna sälja hästen sen pga av allt som kan hända. En unghäst som inte heller blir utbildad rätt eller hanterad rätt kan bli katastrof.
Min vän lämnade ut sin tävligshäst inför köp på bara en månad. Dotterna skulle ha hästen, mamman var duktig dressyrtränare, pappan hopptränare...hästen kom tillbaka i magert och bedrövligt skick trots att allt lät seriöst och bra. Det tog många månader att få hästen tillbaka så den var försäljningsbar igen.....

Visst kan det gå bra oxå men riskerna på 1 år anser jag vara för stora. Hitta en köpare som har pengarna i stället. Har man inte pengarna att köpa hästen...40 000 är rätt billigt ändå så kanske man inte ska ha fler hästar....
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Skulle aldrig gått med på det, ringer hur många varningsklockor som helst. Möjligtvis kan man lämna öppet köp om man vill att de nya ägarna ska få lite tid att känna sig för, men varför skulle det behövas så lång tid som ett år? Och lämna inte iväg din häst till någon som inte har pengarna!
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

skulle aldrig någonsin lämna ut min häst på foder i 1 år om den var oinriden.
min förra häst var oinriden när jag köpte honom. jag fick inte ens ett öppetköp eller bytesrätt på honom från ett försäljningsstall iom att han endast var insutten.

oavsett om denne person har hur mkt meriter som helst kan du aldrig garantera att den tar hand om hästen rätt, att den blir rätt inriden osv.
du kan få hem en illa skadad häst, oridbar mm. men du kan även få hem den i tävlingsskick det vet man aldrig.

vad kan man förvänta sig av en unghäst som inte är riden ?

gå med på att lämna ut den på prov i ett år med en handpenning på halva priset. vill köparen inte köpa den sen får köparen isig inte pengarna tillbaka heller.
så hade jag gjort om det kändes bra för mig!
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

gå med på att lämna ut den på prov i ett år med en handpenning på halva priset. vill köparen inte köpa den sen får köparen isig inte pengarna tillbaka heller.
så hade jag gjort om det kändes bra för mig!

Då kan man ju lika gärna ta hela betalningen direkt, är väl onödigt att vara bank åt en köpare. :confused:
Om hästen går sönder eller nåt och blir osäljbar sen så har ägaren ändå förlorat hälften av värdet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

nja, jag skulle ha gjort det bara för att veta att personen är seriös.
tror ingen tar en häst på prov i ett år, betalar i detta fall 20 000kr och sedan rider sönder den.
köparen är ju endå en Köpare och ska väl endå i första hand köpa hästen?
då spelar det väl ingen roll om man betalar hälften nu och hälften sen?
du själv får en viss garanti på att personen är seriös iaf!

men jag håller endå fast med att man inte kan förvänta sig så mkt av en insutten häst
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Då kan man ju lika gärna ta hela betalningen direkt, är väl onödigt att vara bank åt en köpare. :confused:
Om hästen går sönder eller nåt och blir osäljbar sen så har ägaren ändå förlorat hälften av värdet.

blir väl hela värdet?
en handpenning är ju en kontantinsats, en avtalsbetalning.
om personen inte vill köpa hästen är det inte säljarens problem. köparen tar ju hästen på prov för att rida in och utbilda den om jag förstått rätt (vad annars ska man göra i 1 år)
visst, säljaren får ett plåster på såret för en ev. kanske svårsåld häst eller ett ökat värde på hästen vid senare försäljning.
om köparen inte vill ha hästen måste den ut på annons igen, och inte drar man ju bort 20 000kr från priset bara för att man har redan har fått det i handpenning från förra "prövotidsköpare" ?
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

nja, jag skulle ha gjort det bara för att veta att personen är seriös.
tror ingen tar en häst på prov i ett år, betalar i detta fall 20 000kr och sedan rider sönder den.
köparen är ju endå en Köpare och ska väl endå i första hand köpa hästen?
då spelar det väl ingen roll om man betalar hälften nu och hälften sen?
du själv får en viss garanti på att personen är seriös iaf!
Om hästen blir sjuk/halt whatever under året då? Vem ska stå för ev omkostnader vid olycka/skada? Om köparen drar sig ur eller t.o.m. dör? Då tillhör hästen kanske ett dödsbo och du kanske inte får tillbaks den. Du kanske inte har stallplats så du kan ta tillbaks hästen snabbt.
Om köparen säljer hästen vidare innan den är betald? När får avtalet brytas? Vem äger hästen juridiskt? Om köparens tillgångar blir utmätta av kronofogden och de tar hästen?
Det är inte så enkelt som du vill få det till. :p

Det är seriösare att köpa hela hästen direkt tycker jag.

Och jo det finns folk som rider sönder hästar de köpt för mer än så, (oftast av okunskap hoppas jag).
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Det hade jag aldrig gjort. Om människan inte har pengar just nu får hon väl gå till banken och ta ett lån. 40,000 är ju ingenting.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Nej, aldrig en så grön häst.
Och 40 papp är ju inget, om människan inte kan ta ett lån på de pengarna skulle jag inte sälja dit i alla fall.

Nej, behåll din lilla häst, utbilda vidare och avvakta en seriös köpare.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Nej, det skulle jag aldrig göra. Vem vet vad du får tillbaka?
Om nu ryttaren rider på en hyfsad nivå dessutom så är ju 40000 kr en piss i havet. Om hon efter ett år kommer fram till att de inte passar ihop av någon anledning så borde hon se mer vinning i att sälja vidare en då mer utbildad häst och tjäna en slant.
Nej, lämna inte bort din häst, jag skulle inte göra det ens för en vecka...
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Det hade jag aldrig gjort. Om människan inte har pengar just nu får hon väl gå till banken och ta ett lån. 40,000 är ju ingenting.

Håller helt med och ev. då på öppet köp om det känns bra
Skulla aldrig vara bank till någon, kan man inte få lån på grund av betalningsanmärkning, varför skulle då jag som privatperson ta den risken?
Nej pengarna på bordet vid hämtning och klara papper ev då skriva att man köper tillbaks den för samma summa under förutsätning att inget har hänt under tiden som gör att värdet på hästen har miskat (öppet köp)
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Jag går emot strömmen lite. Jag har faktiskt gjort detta, lämnat ut en häst på foder för senare köp, oinriden 3-åring som inte kunde gå kvar på hingstbetet och jag hade precis fått barn. Jag tackade t.o.m nej till en köpare innan för att jag inte tyckte om personen. Fodervärden kändes bra från första början och red in min häst. Det blev dock inget köp i slutändan för att fodervärden började studera, men det gör inget, jag fick hem världens finaste häst.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Jag har ett problem som jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med.

Har en unghäst till salu, ingen elithäst utan en helt vanlig blivande allroundhäst på 4 år, endast sutten på, alltså ej inriden ännu men självklart är det påbörjat.

Nu är det så att en spekulant som verkar mycket seriös är intresserad av att köpa hästen men vill ha den på foder under ett års tid för att se att allt funkar innan köp, men jag är mycket tveksam till detta efter allt man hört av andra om oseriösa köpare/fodervärdar som inte håller vad dom lovat eller att ägarna får hem en "trasig" häst.

Så hur skulle ni ha gjort ?

Den eventuella fodervärden/Köparen tävlar på ganska hög nivå , har eget stall, tränar för "känd" tränare varje vecka och har unghästvana men ändå känner jag mig så tveksam till att lämna iväg en unghäst på foder ett helt år som jag sen kanske får tillbaka och i vilket skick är den i då?

Kan tillägga att hästen ej är dyr, utan har begärt 40,000kr som den ev, FV/köparen tyckte var ett helt okej pris men som det just nu ej fanns möjlighet att betala, utan först om ett år .


Snälla ge mig tips om hur jag ska göra då jag själv är så tveksam och självklart rädd om min häst.

Tror det enbart handlar om att hon inte har råd att betala förrens om ett år , men om du går med på detta så skriv in det tydligt i avtalet.
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Nej, så långt tid hade jag aldrig gått med på.

Möjligen ett kortare foderavtal innan köp, med besiktning innan fodertiden och samma resultat vid ev. återlämnande. Jag hade också varit noga med att speca upp förväntningar under fodertiden (hästen hanteras regelbundet etc).

Är inte köparen tillräckligt stabil för att ta ett banklån så hade jag ALDRIG lånat ut köpeskillingen till personen (vilket man faktiskt gör genom att ge denne hästen utan att få pengarna). Om inte banken vill ta risken, varför ska någon privatperson göra det? Och vad vet banken som inte du vet? Har du ö h t gjort en kreditkontroll på personen?
 
Sv: Vågar man lämna ut hästen på foder innan köp

Nu gäller det inte i er prisklass eller ras.Men ändå, ALDRIG att jag lånar ut på foder innan köp. Förklaring finns här

Så många fula fiskar som det finns numera så gör jag aldrig mer det misstaget.
När han äntligen hittades och var hemtagen blev jag varse om vad min lilla ponny fått för behandling.
Ingen snäll sådan kan jag säg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 427
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 742
Senast: Tirnanoogh
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp