Vågar man fodra med hösilage?

CA

Trådstartare
Vågar ni fodra med hösilage efter larmet?
Är det farligt?
Måste hästarna sprutas om dom ska fodras med hösilage?

Sv: Vågar man fodra med hösilage?

Vi fodrar på med hösilage som innan. Har alltid varit noga med hygienen på fodret och fortsätter med att vara det! Jag luktar och kollar noga på allt foder jag ger min pålle. Allt syns inte för ögat men det mesta fångar näsan upp =)

Var extra noga med att kolla slutat på balarna. En bal håller oftast inte mer än 2-3 dygn. Kan dock hålla upp mot en 5-6 dygn när det är riktigt kallt...

Hästarna måste inte vaccineras mot botulism om de går på hösilage. Huvudsaken är att man är noga med att kolla så det är bra. Men jag tycker det känns skönt att ha pållen vaccinerad! Så om inte annat är det ett bra tips för att lugna sina egna nerver! Men botulismvaccinationen skyddar inte mot den nya nervsjukdomen. Man vet ju inte ens vad som orsakar den ännu..

Jag fodrar med hösilage. Känner inte mig ett dugg orolig, eftersom man inte vet vad det var som orsakade nervsjukdomen.

Ang att ensilage skulle vara en biddragande orsak till de senaste rapporterna om nervsjukdom som många hästar drabbats avvär bara spekulationer. Läser man artiklar så står följande: Teorin om att hösilage skulle vara en faktor i sjukdomsbilden fördes fram under veterinärkonferensen och fick stort genomslag i tidningar och TV. Merike Roneus vill poängtera att den teorin enbart är en bland många andra och att fokus felaktigt hamnat på just hösilage. Endast i vissa fall har de drabbade hästarna ätit foder av nedsatt hygienisk kvalitet.
- Vi rekommenderar att alla är noggranna i valet av strö och grovfoder, vattenkvalitet, ja allt. Det finns en stor okunnighet.

Jag fodrar med hösilage utan att vara det minsta orolig.
Besten är vaccinerad sedan länge, Mixen ska få spruta nummer två imorgon (men har ätit hösilage i två månader).

Immer

Båda mina äter hösilage och jag är inte orolig.
Stoet är vaccinerad sen länge, valacken ska få sin tredje och sista spruta den 20. Han har dock ätit hösilage innan han fick sin första spruta, även stoet åt hösilage ca ett halvår innan hon vaccinerades. Och tänka sig, båda lever än och har inte drabbats av några nervsjukdomar! :) :smirk:

Vet ett stall nån mil ifrån vårt som fick botulism i våras.
En av hästarna dog men de andra reagerade inte överhuvudtaget. Den hästen som dog var ej vaccinerad, resten var vaccinerade.

Så det är helt lugnt att fodra med hösilage utan att vaccinera?
Hur länge bör man låta balen stå öppen, eller kan man låta hästarna få hela ute i hagen? Dom föräter sig inte när dom bara är fyra stycken? (Två stora och två shettisar)

Ja, jag läste att dom trodde att det var pga hösilget, men dom hade inga "bevis" på att det var just silaget som gjorde hästarna sjuka.
Men man vill ju vara säker innan man fodrar så man inte får sjuka hästar=S

Jo, vi fodrar med hö också, men eftersom att så många använder hösilage, så tänkte jag om det verkar vara ett bra foder till hästar. För de ställen jag jobbat på, där har hösilage använts, och de hästarna lever fortfarande.

Alltså, jag måste bara inflika: Jag tycker inte att man kan säga att "det är helt lugnt att fodra med hösilage utan att vaccinera."

Visst, det finns många som har gjort det länge utan att det hänt något men risken finns.

Jag fodra med hösilage innan eftersom pålle var van med det när jag köpte honom. Dock var han ovaccinerad och jag fick höra från många att risken var så liten om man bara var noggrann. Men jag var själv inte speciellt kunnig om hösilage så jag valde att vaccinera för att inte stå där en sorglig dag och ångra mig :cry:.

Nu är ju vaccinet mot Botulism och inte mot den här nervsjukdomen men Botulism är inget man vill råka ut för heller.

Min grabb äter hösilage. Har inte så mcket val då han har bronkit och inte ska äta hö.

Min är sprutad å gick på det tidigare, men flyttade utav andra anledningar till ett stall där det ges hö.

Vet ett helt stall som inte var det å där dog alla hästar utav hösilage sjukan, det gick så fort så veterinär inte ens han komma ut å avliva, dom fick svårare å svårare att andas.

Allvarligt tror jag inte på att det är just hösilage som är anledningen.

Det är ju som det där med våran människo mat, vi kan få cancer utav chipa LARM, fast det är lika "farligt" som allting annat vi äter. Allting kan ge cancer i fel mängder. Tillochmed solljus å mörker. Allting i våra liv kan i princip ge cancer om det tas in på fel sätt eller utsäts för mycket för å så vidare...

Jag var med på en av genomgångarna på veterinärmötet o det sas inte att ngn trodde att det var hösilaget utan att hösilageutfodring var gemensamt för alla fallen.
PL

Jag tycker att man ska tänka på att:
I varje enskild plastad bal är det en helt egen prosess som har pågått. Kontentan kan bli att hästen får en mag och tarm reaktion.

Jag vet en som har blivit av med tre hästar pga boutulism + en häst som precis klarade livhanken. De var dessutom vaccinerade!

Ska man medvetet utsätta sina hästar för detta?
Är det människans lathet/snålhet/dumhet som gör att man köper ensilage eller hösilage istället för vanligt hö?

Tänk på att balen med botulismbakterien kan vara den du öppnar imogon! Är du fortfarande lika lugn då?:confused:

Hur stora balar har ni? Som sagt var så hållr en bal oftast inte mer än 2-3 dygn... Några dar till när det är riktigt kallt. Men det känner man på lukten. Näsan är ett väldigt bra instrument!

*lånar knapp*

Hur många här inne fodrar hösilage på icke sprutade hästar?
Märker ni något på dem eller är de som vanligt?

Jag har tänkt fodra både hö + hösilage isf, är det farligt?

Hösilaget jag tänkt att dom ska ha ute för att hela tiden ha något att äta på nu när vintern är här och tar extra mkt energi på dem.

Är det farligt att ge hästar som inte fått hösilage förut, det nu?

Shettisarna e ingen fara med, de har ätit det förut, men jag tänkte på mina travare.

Någon som har svar? Vill ju inte få sjuka hästar:(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
574
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
869
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur