Vågar jag köpa?

Tuvalisan

Trådstartare
Var och tittade på en 4-årig häst idag, ett Lettiskt hbl. Körd och lite riden ca 3-4 veckor. Tyckte han var jämn och fin att irda, mkt mjuk i munnen och bra stöd i munnen, sökte sej nedåt i skritt och trav... men... han gick med svansen åt höger hela tiden??? I början av ritten så gick han med svansen tryckt mot rumpan men lättade allteftersom men som sagt den låg åt höger hela tiden. Även utan ryttare!

Har varit i kontakt med kiropraktor som talade om vad det kunde bero på men vågar jag köpa hästen??? Han hade ett kanontemperament och var trevlig på alla vis annars... Men vill inte köpa mej till problem. Hur hade ni gjort????

Sv: Vågar jag köpa?

Noga klinikbesiktigat hästen och låtit veterinären veta att det känns bekymmersamt med just den här förutsättningen. Gärna bokat ET på kliniken samtidigt som besiktningen.

Jo det är ju tanken att göra så då jag kan ha han en månad till låns eller ha lite öppet köp på honom... Just nu brottas jag med alla helvetes kval... uscha, varför kan man inte vara intresserad av vandrande pinnar ist!?

Det är ju väldigt svårt att avgöra innan, att köpa häst är alltid en chansning...

Att hästen "kniper" med svansen i början är ett tecken på att den inte är lösgjord, men det brukar släppa vid uppvärmningen eller när ridningen börjar funka bättre. När hästen håller svansen på sned kan bero på att hästen är sned i kroppen, alltså höger sidas muskler är mycket kortare och därav dras svansen med. Men det finns ju andra orsaker också...

Min kompis har en häst som alltid hållt svansen åt ett håll, han är ju 13 år och går St George och mår hur bra som helst. Nuförtiden är han mer liksidig och svansen är mer rak, men fortfarande inte helt.

Om hästen går igenom en veterinärbesiktning med röntgen, och en ET "godkänner" hästen hade jag nog köpt om jag verkligen gillade den.

Senast ändrad:

Gör en ordentlig koll av hästen när du vet. besiktar. Säger vet och eventuellt ET att det inte är någon fara, så skulle jag köpt hästen. Jag tror nog inte att det är några problem. Se bara till att göra en riktig veterinär undersökning och låt proffsen avgöra.

Va sa din kiropraktor ?? Och va begärde hon för hästen samt är de en häst som du själv känner att wow denna vill jag bara ha !!!:angel:

Om det är en unghäst kanske det inte är så konstigt om den är lite ojämnt musklad :) Jag skulle inte tveka om jag verkligen gillade den och den gått igenom veterinärbesiktning.

Ojoj. Att inte köpa en häst för att den håller svansen snett känns, hmm överkänsligt i min värld. Det är en ung häst och det är väl inte alls konstigt om den skulle vara lite sned?

MEN oavsett så ska du besikta ordentligt (och vara med på bes) INNAN du ens tar hem hästen på prov!

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 487
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772
Trav Hur seriöst anser ni att det är nuförtiden? Jag hade som dröm i yngre dagar att få köra lopp. Mitt första sommarjobb var i ett travstall...
Svar
15
· Visningar
3 060
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka