vågar jag betäcka?

Tuvalisan

Trådstartare
har ett fblsto f -02 som fick sitt första föl nu i maj. fölet föddes x-bent på ena fram och har gått igenom ett värre helvete för att nu vara "klar" enligt vetrinär. Det jag funderar på är om man vågar betäcka om mitt sto till våren? enligt vetrinär och andra "hästmänniskor" är det en synd att inte betäcka om henne eftersom hon är så fin :love:. Det enda jag oroar mej för är att det ska bli samma igen, en del säger ju att det kan vara ärftligt. Stoet har en minimal parallellförskjutning på ena fram annars jättefin i benen... Fölet är e.cathageno, funderar på om han kunnat nedärva el det bara beror på stoet? hur resonerar ni?

Sv: vågar jag betäcka?

Men visst röntgade ni Chilis ben/knän?
Och inga missbildningar syntes?
I så fall vet du vad jag säger "go for it"! :laugh:

Man brukar anse att x-benthet beror på att fölet legat olämpligt i livmodern och att det inte är ärftligt.
Fast det finns uppfödare som nog tror att det inte är hela sanningen, utan att det faktiskt finns en ärftlighet också. De har sett flera avkommor med samma mor eller far som sett likadana ut...

Jag fick själv ett x-bent föl som fick opereras. Där vet jag att mamman aldrig sett sådan ut eftersom hon också är född hos mig. Jag vet också att ett annat föl med samma pappa som mitt var så krokig i benen att den avlivades.

Jag hade nog vågat chansa en gång till, men jag hade absolut valt en hingst som var helt obesläktad med den första.

Sen ska man ju alltid komma ihåg att även om ditt sto ser ut som hon gör idag i benen, så är det ju inte säkert att hon såg ut så när hon var föl. Hon kan ju också vara opererad!!

Men jag hade betäckt. Ett föl är ett föl. Om nästa 2-3 st fölen blir likadana bör man nog fundera, men döm inte ut stoet pga en engångsföreteelse.

En gång är ingen gång,två gånger är en för mycket!
Jag hade provat en gång till med annan hingst och som någon annan sa ej besläcktad med föregående eller stoet

ok, man kanske vågar testa igen om x antal år igen.... (?) men hur skulle ni tänka om fölet då? om att betäcka henne, OM det inte är en ärftlig faktor som gjorde henne x-bent på ena fram, bör man kanske kunna betäcka henne i framtiden eller vad tror ni? idag har hon ju en korrekt benställning.

Hur jag hade resonerat angående eventuell betäckning av avkomman beror nog faktiskt på hur följande föl efter stoet ser ut.

Jag skulle inte använda fölet i avel,det är ju lite som att min häst hade lösa benbitar,nu opererad=fri från lösa benbitar.
men jag är ju tidigare uppfödare av brukshundar och jämnställer mina ridhästar med dom,det är djur som avlas för ett ändamål och dom ska vara hållbara.

dobbis:fast det är ju inte riktigt samma, lösa benbitar ÄR väl ärftligt??? och hållbarheten på mitt föl är likasamma som på alla andra normala föl enligt vetrinär. men jag förstår era tankegångar, man ska ju avla på bra, korrekta individer.

ameo: så har jag oxå tänkt, om jag skulle ta ett föl till på stoet och det är korrekt så kan man ju anta att fölet inte nedärver det heller. hon låg väldigt trångt, syntes knappt på mamma häst att hon var dräktig samma dag hon fölade.

om avkomman för övrigt verkar ha goda kvaliterer hade jag nog provat en gång till...sen får man kanske fundera på ekonomin i det hela. Vad ska du ha avkomman till? Säljas , för eget bruk? Kan du lägga ner lika mkt pengar på en eventuell operation igen av den blivande avkomman?

... enligt vetrinär och andra "hästmänniskor" är det en synd att inte betäcka om henne eftersom hon är så fin :love:. Det enda jag oroar mej för är att det ska bli samma igen, en del säger ju att det kan vara ärftligt.
Jag hade för flera år sedan ett avelssto som jag betäckte med samma hingst tre säsonger på raken. Fösta fölet föddes x - bent men inte dem andra två som kom därefter.

Det x benta fölet opererades och såldes därefter till ett par, som efter en tid satte henne i avel (dem visste att hon var opererad). Detta stoet själv fick ett par x benta avkommor- tror att det var 2 av tre som var x -benta. Så visst finns det även en arvbarhet...

Vad skönt att höra att hon rätat sig som hon ska!! :laugh:
Jag hade nog provat med en unge till med annan pappa för att se resultatet.

Det jag fick höra när jag pratade med min vet efter lillemannens operation i somras var att det, precis som vid OCD, finns en viss arvbarhet och sen spelar "övrig miljö" såsom plats i magen, utfodring mm också roll. Min mamma häst har aldrig varit krokig, inte heller har några syskon eller någon tidigare avkomma till henne haft några avvikande benställningar.

Jag hade också betäckt en gång till, är den likdant hade jag kasserat stoet för avel.

Det finns ston som får 10 föl utan en viss "defekt" sedan kommer nr 11 och ser ut som t.ex ett fälgkors.
Det kan ju vara tvärtom, resonerar jag, 1 snett och sedan 10 perfekta, det vet man ju aldrig, men jag har också gått på en obesläktad hingst, dessutom en som inte är snordyr utan som kostar lite lagom mycket.

Som dobbis sa, en gång är ingen gång, två ggr är en vana och då ska man inte hålla på..

jo det är nog en bra idé, även om jag väntar några år innan jag betäcker igen. Spargrisen är tömd, slaktad och styckad för ett bra tag framöver :D

Frågan är om det finns några bra välbenade hingstar, gärna högrest, långbent och m lite storlek. Bra huvud och gärna en multitalang som skulle kunna passa mitt fblsto?

Hmmm, hingstförslag..... har smugit i kulisserna och väntat på vad "kännarna" hade att säga..... men nu kan jag inte hålla mig längre:D
Mina förslag är Highlight, Belamour, Majim G, Chess, eller varför inte en fbl hingst :love: , Mr Carrera xx.....

haha lance, de hingstarna har vi ju redan gått igenom :) ... men visst vissa av dem kanske lockar lite ;)

Liknande trådar

Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 082
Senast: Heloise
·
Avel jag har en arab med cystor i båda bak knäna. Enligt veterinären var cystorna inte så extremt stora. Tycker hon har varit tjorvig i...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 102
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 197
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 703
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd