poniihest
Trådstartare
Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men vi har fortfarande inte släppt ihop våra hästar igen. Så han går själv. Många skrev att det var så det borde fortsätta vara, men det gnager mig lite att han går ensam. Inte för jag tycker synd om honom, utan för jag får känslan av att han verkligen skulle behöva fostras socialt av andra hästar. Han kom från Spanien i april, vet att han gick med en annan valack där men här i Sverige har han bara stått ensam. Han verkar ibland tro att vi människor är hästar, han är närgången och vill leka i hagen. Han är en dominant häst och jag måste hela tiden vara mycket konsekvent och aldrig släppa på vem som bestämmer. Det som grämer mig är att han kanske aldrig lär sig det sociala om han går ensam. Visst kan jag fortsätta träna bort hans dominans mot människor, men det känns som om han går miste om det sociala med andra hästar. Han går med enkelt staket o har sina 2 kompisar precis bredvid, 9 av 10 gånger är dom lugna och står och plockar på varandra men andra gånger biter han en utav hästarna så hårt att det går hål. Detta är hästen som det funkade bäst med vid ihopsläppet. En ranghög gammalt halvblod. Andra hästen visar han alltid även vid uteritt att han har problem med, en liten islandshäst. I dagsläget känns det inte som någon bra idé att släppa ihop dom. Men, om man någon dag vill prova igen - vilken typ av häst är mest lämplig. En mycket ranghög eller en ranglåg. Någon som har erfarenhet av denna typ av häst? Ursäkta luddigt inlägg, påhopp undanbes, vill bara ha lite tips/råd/erfarenheter.