Jag har idag ett släp med totalvikten 1250kg varav 573 är lastvikt. Eftersom jag numer har BE-behörighet så skulle det ju vara trevligt att ha lite mer lastvikt och kanske kunna köra häst+ponny (det är frågan om en liten häst eller så kanske hon är D-ponny, aldrig mätt). Jag har pratat med återförsäljaren som har kollat upp att det är möjligt att väga upp släpet till en totalvikt av 1500kg utan att göra någon åverkan på släpet utan bara genom pappersexercis. Att byta grejer för en högre vikt kommer inte på fråga då det kostar mer än det smakar.
Men frågan är då om det är värt det. Släpet är en VV från -10, boggie i bra skick med öppningsbara fönster (om det nu spelar någon roll). Min plan är att inom ett-två år, beroende på finanserna, byta släp till ett som har ovanstående samt sadelkammare. Frågan är då om mitt släp är attraktivare för en köpare om det har kvar sin totalvikt om 1250kg? Eller kommer fler och fler att skaffa den här nya B-behörigheten vilket kan ge en möjlighet att dra ett släp med 1500kg i totalvikt?
Vad tror ni och hur skulle ni göra?
Men frågan är då om det är värt det. Släpet är en VV från -10, boggie i bra skick med öppningsbara fönster (om det nu spelar någon roll). Min plan är att inom ett-två år, beroende på finanserna, byta släp till ett som har ovanstående samt sadelkammare. Frågan är då om mitt släp är attraktivare för en köpare om det har kvar sin totalvikt om 1250kg? Eller kommer fler och fler att skaffa den här nya B-behörigheten vilket kan ge en möjlighet att dra ett släp med 1500kg i totalvikt?
Vad tror ni och hur skulle ni göra?