VÅGA tunna täcken!!?

n33Lu

Trådstartare
Är det verkligen INGEN där ute som är som jag:confused: :p

Vi är väl alla överens om att våra djur självklart har olika behov, men att dem också är DJUR de har PÄLS och är i grund och botten gjorda för att vistas ute i ur och skur?? Eller??

Så ser jag det, jag drar INTE alla över en kam här vet att de finns undantag och frusna sådana, men är det inte VI som ägare som fryser och inte hästen :angel:

Jag är trött på att försöka leta täcken till dödagar, för att ALLA är för TJOCKA :mad: är dem inte för tjocka så är dem av fel material eller i fel storlek:devil:

Någon som håller med?
Något som jag letat efter i eveigheter UTAN att lägga ut tusenlappar är ett stalltäcke MAX 100g som är HELT GLATT på ut och insida i strl 155 är detta så svårt :crazy:

Min häst har ETT ENDA tjockt täcke (enl mig då) på 300g och det har han haft EN GÅNG det var -30 och snålblåst, plus att han varit stel efter en reaktion på en vaccination. Resten av hans täcken är 100 g eller regntäcken. Räcker lagom för oss :D Och då man har stalltäcke så blir det ju på sin höjd 200g med utetäcket på, lagom i de kallaste dagarna :laugh:

Så vad säger nu?? Är de verkligen BARA JAG!? Som är såhär?? Låt mig höra..

Sv: VÅGA tunna täcken!!?

Jag har inte ens täcken på alla mina. De går alla på lösdrift, 2 av stona har täcken och då 100 gr utetäcke.

Ingen behöer mer av dem utan satt bra päls.

Jo min ridhäst har 280 gr för inte pälsa på för mycket för vill inte raka men fryser gör han inte :)

Härligt att höra, och visst är det så om dem är på lösdrift så blir det ju lite naturligt att de måste följa naturens skiftningar så att säga :) Men 280g hur kallt är det? Visste inte ens att 280 fanns :p

Mina går på lösdrift och har så gott som aldrig täcken på sig.
Min erfarenhet är att det inte finns något täcke som är bättre än deras päls!
Stalltäcke? Din häst hade väll päls?

Men nu är det ju så att vi människor ofta klipper bort hästens päls och då måste vi ersätta pälsen med ett täcke.
Så helt "plötsligt" så är det ju så att hästar inte är gjorda för att gå ute i ur och skur, eftersom att vi människor har
tagit bort hästens möjligheter att klara sig utan eller med ett tunt täcke i ur och skur.

I år har ingen av våra hästar haft sitt vintertäcke på sig än. De är iof inte helklippta, men de har klarat sig alldeles perfekt med ofodrade regntäcken nu när det inte är så kallt. I stallet har de inget alls på sig.

De har fri tillgång till hösilage i hagen och rejält med hö i boxen, det går ingen nöd på dem. Det är ju knappt minusgrader!

När jag köpte den ena hästen fick vi med typ tre hundra svintjocka stalltäcken. Förstår verkligen inte vitsen med det. Våra vintertäcken är också väldigt lite fodring i.

Just nu och ner åt -5 grader ungefär har min endast regntäcke med fleecefoder på sig. Dock så lägger ändå ALLTID stallägaren på hennes tjockare 200 g täcke.. Påpekar detta ofta att hon ska ha regntäcket.. Suck. :p

Självklart är det så, och jag säger inte att jag INTE täckar för det gör jag, han är inte frussen men sätter inte björnpäls heller, stallet han står i nu är i princip kallstall så det har dragit en del, därav stalltäcke men vill ju helt bara ha ett typ av skaltäcke inte då dem inte klär av dem innan de får gå ut, därför två täcken på ut.

Jo det är ju vad som blir i slutändan, har rakat min häst en gång då vi tränade som mest, men de slutade i att de var den vintern han fick reaktionen av vaccinationen och lite annat så det blev ingen nytta av rakningen. Sen kan man ju diskutera hur mkt man egentligen behöver klippa dem, alltså av alla som gör det, hur många behöver det verkligen? :)

haha känner igen mig, och då det har skiftat så mkt i väderleken nu så blir de lätt att man har lite olika täcken tillängliga och då vet man aldrig vad som "åker på" :p

:bow: de sa i butikerna där jag frågat om täcken som jag vill ha! :p att 300g är den vanligaste fodringen de tar in och säljer av..otroligt..

Jag kör med regntäcke hela vintern. Jag kan inte tänka mig att en häst som är torr och oklippt ska behöva frysa, oavsett hur många minus det är ute. Den dag jag ser att hästen fryser får jag väl omvärdera det hela, men det har inte hänt hittills med någon av mina hästar i alla fall ...

Men någon som vet hur man kan få tag på drömtäckena?? Eller ska man behöva bli entreprenör å fixa själv :p

min yngsta (3 år) har bara på sig täcke ibland i rent träningssyfte. Bamora som är 6 år o dräktig har just nu fleecefodrat regntäcke. Har ett 100 gramare o ta till vid behov men hon fryser inte så lätt. Nu har de fri tillgång till grovfoder när de är ute plus att deras hage är 2 hektar o mestadels skog. Men om jag hade en häst i träning, som kanske går med max en häst till i en mindre hage utan kupering o de får nåt kg grovfoder ute o är helklippt så hade jag nog också haft på typ 300 gram en dag som denna. Man får kolla till hästens behov helt enkelt.

Varför måste du ha ett särskilt stalltäcke när du har kallstall? Det är väl bara att låta hästen ha sitt 100 gr utetäcke på sig dygnet runt?
Och sedan är det ju så att man måste vara beredd att öppna plånboken om man har särskilda krav på utrustningen :)
Om du kan tänka dig att sträcka dig till 150 gr tjocklek på stalltäcke så rekommenderar jag HW Amigos stalltäcken.. kostar inga tusenlappar utan helt normala i pris :)

3 åringen har endast regntäcke när det regnar och blåser. Har gjort det sjukt mycket hos oss men annars är hon utan då hon har så mycket päls.
Ponnyn däremot är väldigt frusen av sig, trots ett 300g täcke med hals så stod han och skakade när jag tog in honom.

Håller med om att utbudet tunna (men fodrade) täcken är dåligt, särskilt om man inte vill ha täcken med fleecefoder :eek:. När det gäller innetäcken går det ju att hitta hur många 300-400 g som helst men knappt några 100 - 200g.

Till min förra häst hittade jag ett innetäcke från Svea täcken som jag var väldigt nöjd med. Det var fleece "i mitten" men glansigt material på såväl insida som utsida. Perfekt tjocklek för en oklippt men inte tjockpälsad gamling när det var sådär -5 grader ute (och således kring +1 i stallet). Annars använder jag i stort sätt bara Horseware - önskade att de kunde börja tillverka täcken med 100g fyllning också.

Om du kan tänka dig att sträcka dig till 150 gr tjocklek på stalltäcke så rekommenderar jag HW Amigos stalltäcken.. kostar inga tusenlappar utan helt normala i pris :)

De är mycket bra i tjocklek och passform men det stör mig att de flesta har såna metallfästen för halstäcke på insidan numer (går att hitta utan, jag vet). En styggelse!

För att fortsätta spy galla :D undrar jag varför nästan alla innetäcken numer har stjärtlapp :confused: Snacka om att skapa en fin miljö för svamp och sånt.. :crazy:

Fast utbudet är ju avhängigt på vad man är beredd att betala för ett täcke :)
Jag snålar inte.. hittar jag ett täcke som har rätt tjocklek och passar på hästarna så får det kosta.
Jag har t. ex, innetäcken (alla med glansigt innerfoder) Bucas 50 gr, Amigo - 150 gr, Rhino - 200 gr.
Jag använder också mina utetäcken även inne ibland (har kallstall), har Amigo och Rambo 100 gr (i båda täckena kan jag sätta fast en sk liner för att göra täckena tjockare).
Jag tycker att det finns ett bra utbud av tunnare täcken bland kvalitetsmärkena :)

Liknande trådar

M
Utrustning Var ute efter ett halvhals innetäcke, typ 250-300g. Men det enda som jag kan hitta är ju hela 550g!!! "jumbo" eller nåt. Alltså, jag... 2
Svar
20
· Visningar
2 280
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II