Växande minishettis-korsning, HJÄLP

Sv: Växande minishettis-korsning, HJÄLP

Ingen som vet vad behovet ligger på för denna lilla stackare??
Har fått fram 16 MJ och 96g Smb rp, men detta är ej för växande hästar,
vilket hon ju är...Tacksam för hjälp!!
 
Sv: Växande minishettis-korsning, HJÄLP

Av alla experter här inne, måste det väl finnas NÅGON som vet??
 
Sv: Växande minishettis-korsning, HJÄLP

Om MJ-behovet är 16 så är protein-behovet 104 gr eller mer, dvs en Smrp/MJ-kvot på 6,5 eller mer. Förutom det så är behoven detsamma som hos en vuxen häst, vad gäller vitaminer, mineraler etc.

mvh Jessica
 
Sv: Växande minishettis-korsning, HJÄLP

Ok, nu har ju jag räknat på vad hon väger nu...bör man inte räkna på vad hästen kommer att väga som vuxen??

Har för mig att man alltid räknar på beräknad vuxenvikt, eller är jag ute o cyklar nu?
Hur mycket kan man förvänta sig att en sån krake väger som vuxen??
 
Sv: Växande minishettis-korsning, HJÄLP

Lillsillen skrev:
Ok, nu har ju jag räknat på vad hon väger nu...bör man inte räkna på vad hästen kommer att väga som vuxen??

Har för mig att man alltid räknar på beräknad vuxenvikt, eller är jag ute o cyklar nu?
Hur mycket kan man förvänta sig att en sån krake väger som vuxen??

Det kan inte bli många kilon den kommer väga. En "vanlig" shettis beräknar man väl till ca 200 kg tror jag.

mvh Jessica
 
Sv: Växande minishettis-korsning, HJÄLP

OK, om jag beräknar att hästen väger 150 kg som vuxen, så får jag fram ett energibehov för detta, men eftersom kvoten bör ligga över 6,5 så blir behovet av protein högre nu än när hon är vuxen eftersom jag då lägger mig på en kvot på 6.

Men, är energibehovet detsamma oavsett om hästen är 2 år eller vuxen??

Eller, ska jag räkna energibehovet på vad hon väger IDAG??
 
Sv: Växande minishettis-korsning, HJÄLP

MJ-behovet beräknas inte på samma sätt för föl och unghästar som för vuxna hästar.

Tydligen är formeln ganska komplicerad.

mvh Jessica
 
Sv: Växande minishettis-korsning, HJÄLP

MJ-behovet beräknas: 0,5 MJ x vikten upphöjt i 0,75

Men, ska jag räkna på vad hästen väger IDAG eller ska jag använda beräknad VUXENVIKT??

Vilken vikt ska jag använda mig av??
 
Sv: Växande minishettis-korsning, HJÄLP

Den formel du anger gäller vuxna hästar, alltså inte växande unghästar och föl.

mvh Jessica
 
Sv: Växande minishettis-korsning, HJÄLP

OK, men jag har fortfarande inte fått klart för mig vilken vikt jag ska använda mig av..
 
Sv: Växande minishettis-korsning, HJÄLP

Lillsillen skrev:
OK, men jag har fortfarande inte fått klart för mig vilken vikt jag ska använda mig av..

Enligt formeln som gäller växande unghästar har jag för mig att båda vikterna ska användas.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
951
Foder & Strö Är det ngn vänlig själ som kan hjälpa mig att räkna på om detta blir för mycket potatisprotein på ett utfodringstillfälle? (Hästen...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: janna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp