Världens sämsta rid- självförtroende. Hur kommer man ur det?

finapina

Trådstartare
Nu har jag ända sen januari kännt mig skitdålig i sadeln.Lite väl lång svacka....Känns som inget funkar riktigt bra o jag fixerar mig bara vid allt jag inte kan.Ridlektionerna på ridskolan känns bara skit, jag hör bara det dåliga.Hatar dressyren.Programridning väntar, jag har riktigt ångest för kommande dålig kritik. Men "vaddå, det är väl bara o sluta där då?" kanske ni tänker. Ja , fast felet ligger ju hos MIG som fastnat i neggo- tänk. Hur ska jag komma ur det? Hur peppar man sig själv? Hälsn ledsen o dålig som ändå inte vill sluta rida...
 
Sv: Världens sämsta rid- självförtroende. Hur kommer man ur det?

Förresten! Ni som rider på ridskola, har ni ngn sorts planering över era lektioner? Blev sjukt impad när jag såg en ridskola på nätet ha en hel termin planerad! Som ni förstår existerar det ej på min ridskola...
 
Sv: Världens sämsta rid- självförtroende. Hur kommer man ur det?

Jag har varit där du är, och för mig var det iaf jättejobbigt. Nu rider inte jag på ridskola alls längre, men ska ändå försöka dela med mig av några tips som fungerat för mig.

1. Utvärdera din ridskola/ridlärare. Det är nog det viktigaste i ditt fall. Om det är så att det bara framförs dålig kritik under ridpasset, så kanske det inte är rätt ridlärare för dig? Kom ihåg att det finns ett "BRA" och "PERFEKT" för varje nivå i ridningen. Det som är perfekt för dig eller mig är kanske medelmåttigt eller rent ut dåligt för en WC ryttare, men det spelar ingen roll. Är det perfekt för dig så är det. Personligen tror jag mycket på att man lär sig oerhört mycket mer om man lyfter fram de bra sakerna, och bestämmer sig för att jobba på ett fåtal av sina brister i taget. För att det skall fungera måste man också ha en ridlärare som har samma tänk.

2. Prata med din ridlärare, säg som det är och be om hjälp. Be denne om att även framföra det som går bra under en lektion.

3. Bestäm dig för att jobba med endast en eller två saker per lektion. Tex. "idag ska jag sitta som Tinne hela lektionen" eller "idag ska mina händer vara stilla och mjuka hela lektionen".

4. Ha uppnåeliga mål så som förbättrad sits / förbättrat skänkelläge (märk väl - inte: perfekt sits eller skänkelläge). Bry dig inte om formen på hästen, det är sekundärt, speciellt om du rider på ridskola. Det kommer när det kommer, om det kommer.

5. Prata snällt med dig själv. Låtsas att du är en kompis som du vill peppa "Just nu är det lite tungt , men du kommer tillbaka! Du är ju jätteduktig, tänk bara på hur du fick ut den där svåra hästen mot läktaren" osv.

6. Inse att när du får dina "dåliga" tankar, elaka tankar, så är de just tankar, och inte nödvändigtvis sanna.

Hoppas det hjälper lite!!
 
Sv: Världens sämsta rid- självförtroende. Hur kommer man ur det?

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver! Precis så kände jag i vintras/tidig vår, nu känns det dock bättre.
För mig blev vändningen att jag pratade med ridläraren och sa som det var, att jag alltid kände mig dålig och aldrig lyckades. Nu berättar hon alltid vad poängen, med just den övningen vi gör, är. Och om jag lyckas med den poängen så är lektionen lyckad även om inte formen eller sitsen är perfekt (om det inte är det vi jobbar med). Jag fick även en lite lättare häst några gånger för att komma på rätt väg igen.
Så mitt tips är att prata med ridläraren!
Lycka till och jag hoppas det vänder snart! :)
 
Sv: Världens sämsta rid- självförtroende. Hur kommer man ur det?

Förresten! Ni som rider på ridskola, har ni ngn sorts planering över era lektioner? Blev sjukt impad när jag såg en ridskola på nätet ha en hel termin planerad! Som ni förstår existerar det ej på min ridskola...

Det var riktigt dåligt! Kommer ni bara till ridskolan utan att veta vad som står på schemat?

På min ridskola fick vi ett terminsschema vid varje terminsstart. "Vecka 12: Sitsträning" och vecka 15 "Hoppning", vecka 14: "Hoppdressyr" och så vidare.
Speciellt vid bomarbete och hoppning är det viktigt att vi fick veta det i förväg, eftersom det var vi i gruppen som tog fram hinder. Lite stressigt att göra iordning häst + bygga hinder på 20 min ;) Men på din ridskola kanske personalen bygger hinder?
 
Sv: Världens sämsta rid- självförtroende. Hur kommer man ur det?

Vi har inte heller scheman, tycker inte det behövs? Hoppning vet man oftast innan, men man kan ju ändå inte bygga förrän lektionen innan är slut, så det går inte att förbereda.

Annars är det ju liksom samma sorts träning hela tiden, grunderna, sitsen, etc, det måste man ju alltid jobba på. Om man vill kan man ju ha egna mål under terminen, med något särskilt man vill jobba med. Så att ägna en lektion åt sitsträning och nästa åt hoppning etc känns i mina ögon mest hattigt. Det är ju mest grunderna man behöver jobba på hela tiden ändå, sen är det förståss roligt med lite variation på lektionerna, men det är en annan sak.
 
Sv: Världens sämsta rid- självförtroende. Hur kommer man ur det?

Det känns jätteskönt att höra att fler kännt som mig. Ska försöka ta till mig råden o bli lite gladare! Annars bara bita ihop resten av terminen o sen se i höst hur det känns då. Jag håller med om att visst är det viktigt att öva grunderna hela tiden. Men att aldrig få börja m ngt nytt, t.ex bakdelsvändningar gör mig frustrerad.Eller så börjar vi o sen blir det typ bortglömt o vi börjar m ngt helt annat??? Har ridit så länge att jag liksom vill framåt o lära mig vissa rörelser osv. Inte bara rida runt på en volt typ "Vad ska vi göra idag då, tycker ni elever?" Hm. Nej jag är nog kanske inte så nöjd med ridskolan ändå, om jag ska vara ärlig...Jag önskar nog mål o "handlingsplan" o kontinuitet för att komma ngn vart...Fy vad gnällig jag är. Tack till er som orkar läsa!
 
Sv: Världens sämsta rid- självförtroende. Hur kommer man ur det?

Jobbar som ridlärare och man ska ha en terminsplanering för alla grupper samt mål för varje grupp och ridlektion. Vissa ridskolor väljer att inte lägga ut dessa på hemsidan men det ska finnas. Kolla med din ridlärare, h*n ska kunna redogöra för målen med din grupp samt ha en terminsplanering. Tycker du ska prata med din ridlärare om hur du känner om ridningen också kanske kan du få lite pepp därifrån?
 
Sv: Världens sämsta rid- självförtroende. Hur kommer man ur det?

Jag var i ungefär samma sits som du för några år sen. Bytte då ridskola och hamnade på en där man verkligen kände att målet var att alla skulle utvecklas. Vi fick t ex prova på att rida på kandar (var ju en häftig upplevelse för lilla ridskole-mig). Sånt gör ju att man pushas framåt.

Annars skulle jag nog prova att byta instruktör på din klubb och se om det ger en nytändning. Eller kanske be att få en riktigt välskolad häst så att du kan trimma på sits och finlira lite. Det är ju när man får den där sköna känslan att man är ett med hästen som man går med ett stort leeende från lektionen!

Om du bor i Göteborg, pm:a så skriver jag vilken ridskola jag tyckte var super :)
 
Sv: Världens sämsta rid- självförtroende. Hur kommer man ur det?

Jag var i ungefär samma sits som du för några år sen. Bytte då ridskola och hamnade på en där man verkligen kände att målet var att alla skulle utvecklas. Vi fick t ex prova på att rida på kandar (var ju en häftig upplevelse för lilla ridskole-mig). Sånt gör ju att man pushas framåt.

Annars skulle jag nog prova att byta instruktör på din klubb och se om det ger en nytändning. Eller kanske be att få en riktigt välskolad häst så att du kan trimma på sits och finlira lite. Det är ju när man får den där sköna känslan att man är ett med hästen som man går med ett stort leeende från lektionen!

Om du bor i Göteborg, pm:a så skriver jag vilken ridskola jag tyckte var super :)

Låter som en kanon- ridskola du hittat! Där man har mål men även får pröva på lite annat, typ kandar- ridning o sånt ngngång.Inte bara harva runt på volterna år efter år.... Tyvärr bor jag inte alls i dina trakter.
 
Sv: Världens sämsta rid- självförtroende. Hur kommer man ur det?

Synd att du inte bor här!

Men tänk igenom vad det är som gör dig mer sugen på att rida, är det att tävla? Rida komplicerade hästar? Finlira och öva på sitsen? Och när du kommit på det så tycker jag att du ska prata med din ridlärare, eller kanske skicka ett mail om det känns jobbigt/stressigt att ta upp i samband med lektionen :)
 
Sv: Världens sämsta rid- självförtroende. Hur kommer man ur det?

Kände som du när jag gick på ridskola, var dock en ponnyridskola och jag gick i den enda vuxengruppen, kanske lite speciellt. Inget ont om ridskolan den var toppen men jag kände att självförtroendet var långt borta, mycket var läskigt. Men du verkar ju inte ha samma problem med rädsla som jag hade. Av en slump hamnade jag på en islandsturridning, jättekul. Började ta lektioner på islandshäst istället, det gav mig mycket peppning och allt kändes toppen, jag trodde jag hade hittat rätt. Sen köpte jag mig en egen islänning och då var självförtroendet borta igen, var inte lika lätt att ha egen häst, men det är en annan historia.

Kort är mitt råd prova en annan ridskola ev med annan inriktning och även byte av ridlärare kan göra stor skillnad. Kämpa på och var nöjd med de framsteg du gör för det är klart att du gör framsteg. Lycka till
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 540
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 333
Senast: Solstig
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp