värde på bete....ph mm.

M

Mithra

vet inte om denna tråden hamnar rätt.
Är det någon som känner till hur värdena ärpå ett bete. Till exempel järn, Ph värdet mm? Hur påverkar det bete och hästar om ett Ph värde är alldeles för surt? Ska det överhuvudtget finnas aluminium i hagar, i vatten som står i hagar efter allt regn mm? Kan ingenting om detta, så jag är tacksam för alla svar! Länkar mm där man kan läsa om sådana här saker! Brukar ju inte precis ta prover på bete, man kollar ju mest efter gräs och giftiga växter. :confused:
 
Ingen kan säga hur värdet på just ditt bete ser ut.
Det varierar väldigt mycket beroende på var i landet man bor.
Hur vädret varit. Vilken slags jordmån just ni har. Surhetsgraden varierar, lika så mineraler. Alltså kan ingen säga hur det är just hos dig.
För att säkert säga måste du ta prover.
 
ja det förstår jag.... :) skrev kanske lite otydligt! Jag har tagit prover på betet, vad jag undrade över var om någon vet hur värdena ska vara för att vara ett bra alt mindre bra bete, om det finns några rekomendationer, ph halten i detta betet var på 6,5, sen fanns det för mycket järn i betet, samt aluminium någonting...har inte pappret med mig här. Och hur det påverkar hästarna att gå på ett bete med högt resp lågt Ph värde! Eller högt resp lågt järn värde. :confused:
 

Liknande trådar

V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 110
Senast: ebba85
·
E
Foder & Strö Hej! Jag har ett 16-årigt varmblodssto, cirka 550 kg. Ganska rund om magen, väldigt matglad. Hon har nu enbart skrittats i tre...
Svar
1
· Visningar
701
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp