Vänta ut lös mage?

D

Daydream

Min häst är lite känslig i magen. Nu har jag lagt på henne ett extra kilo ensilage och hon har blivit lös. Hur länge är lagom att vänta innan jag "ger upp" och tar bort kilot? Själv tänker jag 1 1/2 vecka.
Hon äter, i vanliga fall, 10 kg ensilage och 3 kg hö.
Höet börjar nämligen sina så jag tänkte dra ner 1/2 kg om nu ensilagetillägget går bra.
Hon får pronutrin för magen sedan en tid tillbaka, en månad, och har varit fin i magen sedan dess. Hon fick magpaj när jag böt hösort lite för snabbt för ett tag sedan, blev bra med hjälp av pronutrin men har alltså blivit sämre igen av ensilagetillägget.
 
Har också en häst som blir väldigt lös i magen av ensilaget. Tror det beror på PH- halten, att det blir för starkt för känsliga magar. Jag skulle råda dig att välja så mkt hö det går om du har möjligheten, annars blanda med halm eller som jag gör ge fibergi som krafft eftersom det innehåller mycket grovfibrer. Jag är också tvungen att ge honom foderjäst. Vissa hästar klarar en övergång bra, andra inte, så ta det försiktigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 647
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Söker tips för att hjälpa mitt ena sto som är lös i magen. Hon är känslig i sin mage vinterhalvåret. I år gick hon i flock med sitt föl...
Svar
5
· Visningar
1 844
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp