Vänsterhänt vs högerhänt

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lambi

Märker ni skillnader på era barn då de är vänsterhänta mot högerhänta? Är du själv vänsterhänt och ser olikheter?

Min dotter är vänsterhänt och även en del kusiner. Min dotter (snart 14) tänker inte som jag gör. Jag har ofta upplevt det som svårt att förstå och kommunicera med henne men tror helt enkelt att vi inte tänker lika.

Det som gjorde att jag reagerade på det (att vi inte fungerade lika i "tänket") var när hon för ett par veckor sedan satt och lekte med en penna och skriver en mening på sin mage.

Inget konstigt med det kanske, men hon skriver uppochner OCH spegelvänt! Dessutom går det fort, det flyter och bokstäverna är jämnhöga.

Själv har jag inga problem att läsa uppochner och så, men att kunna skriva uppochner och spegelvänt :eek: utan att ens ta små "tankepauser" är bortom mitt förstånd!

Det var då jag började förstå att vi nog inte alls hanterar saker på samma sätt uppe "i tänket".

Vad tror ni? Vad vet ni?
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Min dotter är vuxen idag och vänsterhänt.

Hon började med att skriva spegelvänt och med vänsterhand. Många barn börjar att skriva med vänster hand, men går sedan över till höger. Men hon gjorde aldrig det. Så hon är vänsterhänt. Samband mellan spegelskrivandet vet jag inte.

Jag är utbildad förskollärare (även om det är många år sedan jag jobbade som det - har omskolat mig) och jag kommer ihåg från utbildningen att många barn kan skriva med både vänster och höger i början. Det är först senare i åren det visar sig om barnet faktiskt är vänsterhänt.

Likadant är det många barn som skriver spegelvänt - både höger- och vänsterhänta. Det har att göra med att hjärnan inte är färdigutvecklad, skillnaderna mellan höger och vänster hjärnhalva är inte färdigutvecklade..

Norrland
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Jag (och min mamma) är vänsterhänta. Jag har alltid haft lätt för att läsa text tryckt spegelvänt och kan även läsa "uppochner" obehindrat. Har alltid varit åt det ambidextra hållet (bådhänt) och har kunnat ex spela både höger- och vänstersträngade gitarrer samt rita med båda händer. Samma sak med min mamma.

Vet dock inte om jag "tänker" annorlunda men jag har absolut en dominerande höger hjärnhalva (testat det faktiskt).
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Det måste vara skillnad på höger och vänsterhänta, faller 90% av gångerna för vänsterhänta killar! :D

Jag är högerhänt, men kan skriva ganska obehindrat med vänster om jag bara får skriva spegelvänt...
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Hon är ju inte så liten längre och skriver alldeles utmärkt ;) Det var mer saken i sig, att hon hade så lätt för sig att tänka om så totalt när det var både uppochner och spegelvänt.

Hon är och kommer alltid förbli vänsterhänt! :D
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Bewelinn skrev:
Vet dock inte om jag "tänker" annorlunda men jag har absolut en dominerande höger hjärnhalva (testat det faktiskt).
Hur gör man då?
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Buttercup skrev:
Det måste vara skillnad på höger och vänsterhänta, faller 90% av gångerna för vänsterhänta killar! :D

Aha :idea: vad kan dom ha för speciella egenskaper och talanger ;)

Buttercup skrev:
Jag är högerhänt, men kan skriva ganska obehindrat med vänster om jag bara får skriva spegelvänt...
Men det har jag också sett! När dottern var yngre kunde hon ta en krita i varje hand och sas utgå från mitten på ett papper, häftigt :)
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Min 13-åriga dotter är v-hänt, skrev ofta både baklänges, spegelvänt men det har ju ändrat sig nu!
Hon har svårt med besticken- att skära som oss alltså, det ser livsfarligt ut när hon skär....
I stallet märks det tydligt när hon ska tränsa, jag kunde inte lära henne-för hon KAN inte göra som vi andra, hon har hittat sitt sätt och det fungerar utmärkt idag.
Man får se mkt. roligt på de v-hänta barnen-
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Såg inte att hon var 14 år! Då är hon nog alldeles säkert vänsterhänt! :)

Norrland
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Det finns psykologiska test för sådant. Vi fick göra det när jag läste psykologi på universitetet. Men man kan hitta test på internet också om man söker efter dem.

Det vanligaste är ju att vänster är dominant. Vad gäller udda talanger så har min mamma absolut färggehör och jag läser ovanligt fort (har fått det testat också ;) ) men vi är bägge tämligen kass på matte....
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Både jag och min mamma är vänsterhänt.
Jag började skriva väldigt tidigt, men skrev alltid från vänster till höger även om en del bokstäver blev spegelvända.
Idag kan jag skriva spegelvänt utan att tänka på hur jag gör, precis som när jag skriver vanligt. Många av mina högerhänta kompisar är väldigt fascinerade av det då dom inte ens kan göra det när de verkligen koncentrerar sig.
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Jag är omtränad från vänsterhänt till högerhänt.
Och det är ingen hit vill jag lova.
Men man gjorde så för 40år sedan.
Jag blev inte bådhänt jag blev "o"-hänt.
Det kan vara litet bökigt ibland.

Upp och ner och spegelvänt är inget problem, eller ett problem beroende på hur man ser det.
Jag har haft mycket stora problem med att hålla skillnad på höger och vänster.

När jag äter med kniv och gaffel så hamnar besticken inte alltid med gaffeln i vänster och kniven i höger utan tvärt om.
När jag gick i skolan så körde jag ett trix på svarta tavlan.
Jag ritade en man och en kvinna som kystes.
Jag ritade dem samtidigt, mannen med vänster hand och kvinnan med höger hand.
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

En av mina småsystrar var "bådhänt" när hon var liten, hon ritade konturerna på gubbarna med ena handen och fyllde samtidigt i den med andra handen. Hennes tvillingsyster var rätt upprörd för det gick ju dubbelt så fort att rita då... ;)

Men henne "uppmuntrade" de vuxna att använda höger så hon "blev" högerhänt.

Jenny
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Jag är vänsterhänt, extremt vänstertänkt också.
När jag skulle lära mig köra bil var det ett elände, då jag bara ville växla med vänster hand, min hjärna och högerhanden synkade inte.

Jag skrev bakåtvända bokstäver, från höger till vänster i 2 år.
Jag hade en mycket klok skolfröken som resonerade så att tids nog så vänder jag på bokstäverna av egen vilja.
Det är jag glad för då jag inte för mitt liv kunde begripa det logiska att skriva från vänster till höger.

Jag läser snabbt, har ett logiskt tänkade och snappar upp små detaljer. Urkass på matematik.

Min son är högerhänt.
Mig veterligen i våran stora släkt så är det 3 till som är vänstehänta.
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Inte_Ung skrev:
När jag äter med kniv och gaffel så hamnar besticken inte alltid med gaffeln i vänster och kniven i höger utan tvärt om.
När jag gick i skolan så körde jag ett trix på svarta tavlan.
Jag ritade en man och en kvinna som kystes.
Jag ritade dem samtidigt, mannen med vänster hand och kvinnan med höger hand.

Välskolade servitörer kollar in vilken arm gästen har klockan på och dukar därefter, då borde du således ha fått din kniv till vänster ;)

Det där med att rita med båda på en gång, superhäftigt! :banana:
Min morbror blev också "avvänjd" och när han håller föreläsningar skriver han först med vänster och sedan med höger så han behöver sällan flytta sig.
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Det är kul att höra om olikheterna och det vore kul att se lite resultat ev. göra testen som Bewelinn beskriver!
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Om jag har klocka på mig, så har jag den på vänster hand.
Detta för att kunna hålla reda på vänster och höger.
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Inte_Ung skrev:
Om jag har klocka på mig, så har jag den på vänster hand.
Detta för att kunna hålla reda på vänster och höger.
Okej, men det är ju inget som hindrar dig från att ha kniven i vänster hand!
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Jag har aldrig haft problem med att använda "högeranpassade" saker. Använder datormusen till höger, vänder inte på kniv och gaffel osv.

Min mamma orsakade en del skratt när hon på jobbet deklarerade att hon minsann var dubbelmusad (dvs kunde använda datormusen till både höger och vänster) :rofl:
 
Sv: Vänsterhänt vs högerhänt

Fascinerande!
Jag har lite funderingar på om mina bröder egentligen är vänsterhänta då de skriver så fult med höger hand :o
Men jag vet inte om det är något speciellt som killar gör för nu har jag en pojkvän som, i ärlighetens namn, också skriver fult.

Jag skriver oläsligt, men det flyter iaf. Men när det ser valhänt ut även efter 9 år i grundskola, 3 år i gymnasium och 1 år på högskola/universitet. Då börjar man fundera...

Hur vanligt är det att vänsterhänta "styrs in" till att vara högerhänta nuförtiden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 904
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder. Jag hade ännu...
2
Svar
20
· Visningar
3 195
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp