Vänja import vid mer foder/gräs

Smurfoff

Trådstartare
Kommer ev importera häst från Turkiet i början av nästa år. I nuläget får han korn och ca 4 kg Hö om dagen, morgon och kväll. Går aldrig ute i gräshage.

Hur ska man gradvis öka fodermängden? Vill ge ensilage i framtiden då de ska delas me de övriga i stallet.

Hur börjar man vänja honom vid att gå ute på gräs? Några timmar i taget?

Såhär ser han ut idag, behöver äta upp sig..

image.jpg
 
Har han aldrig gått på gräs?
Jag hade tagit det lugnt, försökt att fortsätta med liknande utfodring som tidigare och sedan bytt ut/ lagt till en sak i taget. Jag har för mig att du skrivit att den är tunnare nu än tidigare (har läst din andra tråd). Jag tror att man ska akta sig för att i välmening snabbt öka fodret. Utan att egentligen ha en aning så kan jag ändå tänka mig att hästen är van vid en helt annan hästhållning ich helt andra foder än de vi har i Sverige.

Hoppas du får hem hästen och att det går bra.
 
Är högsäsong nu och väldigt varmt så de tappar en del i vikt på sommaren. På vintern är de i bäst hull.

Jo ska försöka få tag i näringsfattigt Hö och börja blanda.

Nej de har inte gräs i hagen där, utan de går i padock och Sandhagar. Ibland tar de en tuss gräs i naturen på turen men de äter inte de ofta.
 
Kommer ev importera häst från Turkiet i början av nästa år. I nuläget får han korn och ca 4 kg Hö om dagen, morgon och kväll. Går aldrig ute i gräshage.

Hur ska man gradvis öka fodermängden? Vill ge ensilage i framtiden då de ska delas me de övriga i stallet.

Hur börjar man vänja honom vid att gå ute på gräs? Några timmar i taget?

Såhär ser han ut idag, behöver äta upp sig..

image.jpg

Några timmar tycker jag är på tok för länge. Börja att beta hästen vid hand 5 -10 min och öka på sakta. Låt inte den gå på kraftigt gräs och ge som du skriver proteinfattigt hö. Jag hade tagit det väääldigt långsamt för att inte riskera fång. Hellre vara övernojjig och försiktig än mata på för snabbt :)
 
Se om du kan hitta gräsfröhalm. Det brukar dessutom vara snällt mot magen. Näringsfattigt. Jag hade börjat med att handbeta i flera omgångar under dagen, 5 minuter max i början.
 
Förutom att det låter som väldigt lite grovfoder så tycker jag faktiskt inte att hästen ser ut att vara i underhull?
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke ni måste hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra längre, min pålle växer i bredd hela tiden trots att jag tycker jag gör allt...
Svar
4
· Visningar
1 367
Senast: terrific
·
Foder & Strö Är nämligen så att blivande hagsällskapet ska inte alls äta särskillt mycket hö (en i dagsläget för rund liiiiten fjording), ca 2x2 kg...
Svar
6
· Visningar
1 133
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 191
Senast: Kiwifrukt
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 740
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp