Välja dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

ulda

Vad ska man egentligen gå efter när man väljer förskola? Är i full färd med att välja 5 förskolor här i närheten och det finns ju en hel del men tydligen lär det vara jättesvårt att få plats på dem. Men man måste väl chansa.

Vi har ett dagis ganska nära. Det blir vårt förstahandsval.

Sen finns ett dagis nära busshållplatsen (d v s även det bra läge). Vi åkte och tittade (på utsidan) på det idag och upptäckte att det var rena rucklet. Är det viktigt eller borde man inte bry sig om det? Dessutom är det ett Montessoridagis och jag är inte alls insatt i den pedagogiken men är lite rädd för flum. Kan nån förklara vad det går ut på?!

Sen har vi ytterligare ett dagis på hyfsat avstånd, en busshållplats bort (till närmsta hållplats är det ca 700 m och detta är alltså ytterligare en bit, dock på cykelavstånd). Det såg jättefint ut och hade en stor fin gård.

Därefter måste vi välja 2 dagis som ligger så pass långt bort att man måste hämta och lämna med bil. Problemet är att vi bara har en bil och en av oss måste nog lämna och den andra hämta... Suck och stön... Vissa har långa köer, vissa korta, vissa har förtursregler (vad innebär det? - är det syskon, eller?). Vissa är föräldrakooperativ (känns inte roligt) och vissa har dåliga utelekmöjligheter. Vad göra?! Hur väljer man?
 
Sv: Välja dagis

Jag hade nog gått in för att ta reda på hur de arbetar på de olika ställena, för det kan skilja sej enormt. Barnsynen personalen har och deras pedagogiska synsätt. Det kan skilja sej enormt från ställe till ställe, och på vissa kan det tyvärr vara rena förvaringen och på andra kan det vara helt underbart. Är personalen positivt inställda till sitt jobb, eller är de utslitna med dåligt humör? Jag hade kollat in allt om jag varit som du nu innan, när du har chans till det.
Lycka till, och du, jag hade gärna kört lite längre om jag hade vetat att där jag lämnar mitt barn,där trivs det och har det bra.
 
Sv: Välja dagis

En följdfråga: Hur gör man när man går och besöker ett dagis? Knackar man på, ringer på eller kliver man bara in? Frågar man efter föreståndaren? Vad ska man ställa för frågor?
 
Sv: Välja dagis

Jag hade först ringt dit och frågat personalen på tilltänkta avdelningen om jag kunde få komma och när. Sen hade jag velat se hur deras dagar ser ut, hur de arbetar med barnen och hur deras rutiner fungerar. Det finns alltid en grovplanering för avd som sträcker sej över terminen och en finplanering som är över kortare tidsperioder. Använder de sej av samlingar, temaarbeten, hur ofta är de ute och vad gör dom då osv. Vad tycker personalen är det viktigaste i sitt arbete tillsammans med barnen, vad prioriteras på just den avdelningen etc etc.
Lite tips bara. Lycka till.
 
Sv: Välja dagis

Vi hade tre val av förskola men komunen gav oss plats på ett som inte var med på vår lista-för att jag tyckte att det hade ganska liten gård och låg i botten av ett hyreshus. Nu är jag superglad att vi fick plats på detta dagis då det bla visade sig att personalen själva tycker att gården är liten och ofta tar barnen på promenader och utflykter.Det bästa av allt är att just tackvare att det ligger i botten av ett hyreshus så kan komunen INTE smälla upp baracker överallt för nya avdelningar utan det är och förblir ett litet dagis med två avdelningar dessutom är det hyresvärden som skall ordna ev brister och det går mycket fortare än när komunen skall fixa något. Så ta reda på hur det är inne och prata med personalen innan du du dömer efter utsidan.lycka till
 
Sv: Välja dagis

Jag tycker att det är jätteviktigt att dom är ute med barnen varje dag även om det regnar, blåser eller snöar tex. Jag har sett många skräckförskolor där dom inte går ut med barnen för att det regnar, blåser, är kallt, snöar mm vansinne enligt mig!

Sedan är det självklart viktigt att allt övrigt fungerar väl på förskolan och att ni kommer överens med personalen där.
 
Sv: Välja dagis

Ring till respektive föreståndare och be om att få komma på besök. (Där jag har jobbat är det iaf föreståndaren som har hand om föräldravisningarna) Du kan alltid fråga efter vilken utbildning personalen har (är de förskollärare eller barnskötare eller "ingenting"), många arbetslag i förskolan har egna arbetslagsdeklarationer som man kan få titta i. Ofta har förskolorna föräldraenkäter de kan visa resultatet på (ang nöjdhet)

Montessori är nog inte flummigare än något annat, många förskolor är ju enbart inspirerade av arbetssättet - vilket även vanliga kommunala, traditionella förskolor kan vara.

Kommuanala förskolor har oftast generösare öppettider än koopertiv och privata alternativ. (De sistnämnda kan stänga vissa veckor under sommaren och ha begränsade öppettider)

På en förskola finns det ju flera arbetslag och ibland kan arbetssättet skilja sig oerhört mellan dem. En del kan vara ute jättemycket, medan andra arbetslag inte alls prioriterar detta.
 
Sv: Välja dagis

Mina två barn har jag på föräldrarkoperativ,om barnen stor trivs.. Älsta gick på vanligt kommunalt dagis innan,men det var så stora barngrupper så han trivdes inte... Visst man får hjälpa till lite på dagis ibland,men åh andra sidan får man juh va med o bestämma mkt!! Jag stortrivs med detta dagis..
 
Sv: Välja dagis

break_a_leg skrev:
Kommuanala förskolor har oftast generösare öppettider än koopertiv och privata alternativ. (De sistnämnda kan stänga vissa veckor under sommaren och ha begränsade öppettider)


Bra att du tog upp detta :) en fråga som jag inte tänkte på!


Jag har privat förskola till min 5 åring och dom har stängt 4 veckor på sommaren, detta infaller oftast i Juli men dom är skyldiga att erbjuda barnomsorg till dom barn som behöver det ändå. I mitt fall så anlitar dom ett annat dagis under dom veckorna, ingen har dock utnyttjat det än så länge vad jag vet.

Jag kan samtidigt berätta om öppettiderna dom har, dom är 6.45 till 16.45, alltså ingen förskola man kan ha om man jobbar till 17.00 eller om man börjar tidigare än kl 7.00.
 
Sv: Välja dagis

Jag säger varken bu eller bä, huvudsaken är att man som förälder trivs med alternativet och att ens barn gör det.
 
Sv: Välja dagis

Ida_79 skrev:
Mina två barn har jag på föräldrarkoperativ,om barnen stor trivs.. Älsta gick på vanligt kommunalt dagis innan,men det var så stora barngrupper så han trivdes inte... Visst man får hjälpa till lite på dagis ibland,men åh andra sidan får man juh va med o bestämma mkt!! Jag stortrivs med detta dagis..

Det är jätteolika från barn till barn, grannen har sina barn på en kommunal förskola med många avdelningar och jag själv tycker att det är jätterörigt när alla är ute samtidigt men barnen trivs där.

Min son går som jag tidigare skrivit på en privat förskola med 21 barn med barn i blandade åldrar och han trivs bra där.

Sedan har jag en bekant som har sitt barn på föräldrakoperativ och dom barnen trivs också där.

Det är så olika från barn till barn och även föräldrarna är olika, alla barn trivs kanske inte på en liten förskola eller en förskola med Motessoriinriktning.
 
Sv: Välja dagis

I första hand får man välja det man kommer in på ;) I andra hand valde jag det närmaste.

När jag pratade med min syster som är förskolelärare tyckte hon det var viktigt att besöka dagiset (självklart). Titta efter hur mycket av barnen som syns på väggar, hänger det mycket bilder, verkar barnen ha möjligheter att själv välja vad de vill "leka" med eller är leken styrd. Hur verkar barngruppen fungera, är den stökig, leker de i harmoni osv. Hur verkar förskolelärarna vara, är de måna om barnen när de kommer och lämnas eller är det föräldrarna som får fokuset. Är de skojiga med barnen. Har de mycket aktiviteter/utflykter mm?

För mig är inte lokalerna viktigast även om det är trevligt om det är fräscht och nytt. Det viktiga är att förskolelärarna är bra!
 
Sv: Välja dagis

Jag kom på en till fråga som är ganska viktig änr jag läste ditt inlägg.

När man besöker en förskola ska man även tänka på hur ljudvolymen är, jag hade inte valt en förskola där det är högljutt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 520
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 968
Senast: ekra
·
Hästmänniskan i den här huvudstaden är då inte lätt. Inte om man inte har lust att betala en himlans massa pengar i allafall. Just nu har jag båda...
Svar
9
· Visningar
1 933
Senast: Svamlan
·
Småbarn Behöver lite råd och tankar från erfarna föräldrar och gärna från er som jobbar inom förskoleverksamheten. Sonen började på dagis i...
Svar
6
· Visningar
1 541
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp