Väldigt blött ensilage - kan det stämma?

T

tussa

Jag håller som bäst på att vänja över hästarna från hö till ensilage. Har ingen analys ännu, då jag håller på att samla och frysa in prover från olika balar. Tänkte att jag ialla fall skulle göra mig en uppfattning om ts-halten så länge. Torkade 100 gr blött ensilage i micron tills det var snustorrt. Vägde igen och nu var det bara 25 gr!!! Betyder det att ts-värdet är 0,25? Är inte det JÄTTEBLÖTT??
Det innebär ju att jag måste ge enorma mängder grovfoder. Kan detta verkligen stämma? Vad har ni för ts? Vad är "normalt"?
 
Sv: Väldigt blött ensilage - kan det stämma?

Jag tror du måste torka större mängd för att få ett representativt svar. 1 kg bör du nog torka istället för bara 100 gram.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 882
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Eftersom balarna från förstaskörden inte räckte till hela min vinterförbrukning fick jag ta 8 st sent skördade från andraskörd av bonden...
Svar
12
· Visningar
1 281
Senast: arabia
·
Foder & Strö Kikar runt lite bland lev. av grovfoder och fick ett ganska bra pris från en bonde. TS på det ligger på 60. Jag funderar lite. Våra...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: hästig
·
Foder & Strö Nu när det bara regnar och regnar så verkar det som att vi blir illa tvungna att göra ensilage istf hö. Jag har aldrig förr fodrat med...
Svar
3
· Visningar
893
Senast: alpha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp