Väderstreck?

aprilmaj

Trådstartare
Om man inte har kompass hemma, finns det något annat sätt att ta reda på väderstrecken? Jag vet på ett ungefär men besökande kusinbarn vill veta exakt!

Sv: Väderstreck?

Med en analog klocka och synlig sol får du fram nord-syd-linjen genom att rikta timvisaren mot solen och dra en tänkt linje mitt emellan timvisaren och siffran 12 på klockan. Sommartid är det 13 som gäller och det blir inte exakt exakt men det kanske räcker för din släkting?

Enklast är att se var solen går upp/ner, då får man ut öst/väst, kyrkor brukar också ligga i en öst/västerlig lije med altaret mot öst.

Tack för svar allihop! Vi har nu ätit klart frukosten och ska ge oss ut i skogen för att leta myrstackar. Sedan ska jag visa var solen går upp resp ner, så får barnet själv klura ut vad som är norr och söder. Hinner vi så tar vi en tur till kyrkan mitt i byn.

tanten: App? Du pratar med en som har video hemma ;)

Titta på en karta på nätet och leta efter något riktmärke i omgivningen som ligger rakt norr/söderut kanske?

Paraboler brukar vara riktade mot söder!:idea:

Annars så är myrstackar byggda åt söder och träd har mossa på norrsidan.
Solen går upp i öster och ner i väster.

På ritningen på ditt hus borde det finnas en kompass. Annars finns en på Google maps. Om du är oteknisk själv kanske kusinbarnet har en smartphone?

Med en analog klocka och synlig sol får du fram nord-syd-linjen genom att rikta timvisaren mot solen och dra en tänkt linje mitt emellan timvisaren och siffran 12 på klockan. Sommartid är det 13 som gäller och det blir inte exakt exakt men det kanske räcker för din släkting?

Eller så gör du en ännu mer analog abrovink:

Slå en pinne rakt ned i plan mark. Pinnen ska inte böja sig åt nåt håll.
Vänta till en solig dag. Se åt vilket håll skuggan pekar kl 12:00:00.
Det hållet är exakt norr. Exaktare än en kompass.

Sommartid ska du titta på skuggan 13:00:00.

Polaris_alpha_ursae_minoris.jpg

Eller så gör du en ännu mer analog abrovink:

Slå en pinne rakt ned i plan mark. Pinnen ska inte böja sig åt nåt håll.
Vänta till en solig dag. Se åt vilket håll skuggan pekar kl 12:00:00.
Det hållet är exakt norr. Exaktare än en kompass.

Sommartid ska du titta på skuggan 13:00:00.

Nu har kusinbarnet åkt hem, men det där skulle hen ha gillat! Det får bli vid nästa besök. Fast då är det å andra sidan kanske annat som intresserar. Häromsistens var det fyrar, och det var lite svårt att uppbringa här i skogen.

kl
Tack för alla bra tips!

Hade det varit mitt kusinbarn hade jag kombinerat mina två förslag.

Först hade vi markerat var norr var vid pinnen. Vi hade lagt ut en halvmeter med småsten i en liten rad, där skuggan var den soliga dagen, för att konservera riktningen.

Sedan vid nästa klara kväll hade vi kikat på himlen, lokaliserat Karlavagnen och efter det Lilla Björn och Polstjärnan - och kollat om pinnens skugga och Polstjärnan är överens om vilket håll norr är.

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att sätta upp en "välkommen"-skylt på/vid ytterdörren för att besökare i dagsläget har svårt att veta vad som är den...
Svar
6
· Visningar
532
Senast: sthu
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
763
Senast: Tilly_85
·
Fritid Insåg när jag tog fram mitt trangiakök att jag glömt hur man sätter ihop det. Eller ja, det jag brukade använda är inte likadant som...
Svar
18
· Visningar
547
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama