Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Båspallen är den upphöjda ytan där korna ska ligga när de lägger sig. På min film alltså det som korna står på. Tanken är att korna ska ha en torr och ren plats att vara på och att gödsel ska hamna bakom/utanför båspallen så att den enkelt kan skrapas bort/trampas ner i spaltgolvet bakom pallen.
Varför man har det så har jag inte riktigt förstått, inte när man bygger nytt i alla fall. Längden måste vara anpassad efter korna som står i stallet, den måste vara kort nog för att gödseln inte ska hamna på pallen, samtidigt lång nog så att korna faktiskt får plats. I stallet min film är från hade de väldigt olika kor i den uppbundna besättningen. De största korna fick PRECIS plats att stå utan att behöva kliva ner med bakbenen i gödselrännan, när de låg ner låg de utanför. De små korna (de hade bland annat ett par Jersey, som är pyttesmå) var istället täckta i gödsel eftersom all deras skit hamnade på pallen istället för utanför.
Ehh.. Kort och enkelt förklarat, finns säkert de som kan förklara båspall bättre.
Hade väl helst sett att man gjorde om hela skiten, så att bönderna kunde tjäna pengar och korna få det bättre! (gäller iofs all livsmedelsproduktion med djur iblandade, inte bara kor)