Vad var det i bajset?!

C

corina_w

Har en schäferhane som är lite krånglig med maten, dålig aptit + smal som en räka trots att han får så mycket foder han orkar. Ändå är han full av energi och fin i pälsen. Han är avmaskad. Men idag när vi var ute och han hade bajsat så skulle jag plocka upp det och fick då se vad jag trodde var en lång mask i avföringen! Den var ringlig, och hade en färg som en daggmask. Men, när jag petade lite på den med bajspåsen så visade det sig att det var ingen mask, det var bara når slem av något slag! Vad kan detta ha varit?! Nån som vet?

Sv: Vad var det i bajset?!

Har en schäferhane som är lite krånglig med maten, dålig aptit + smal som en räka trots att han får så mycket foder han orkar. Ändå är han full av energi och fin i pälsen. Han är avmaskad. Men idag när vi var ute och han hade bajsat så skulle jag plocka upp det och fick då se vad jag trodde var en lång mask i avföringen! Den var ringlig, och hade en färg som en daggmask. Men, när jag petade lite på den med bajspåsen så visade det sig att det var ingen mask, det var bara når slem av något slag! Vad kan detta ha varit?! Nån som vet?

En tråd, ett skosnöre? :D

:D Nä, när jag petade på den så blev det bara ett utdraget slem. Svårt att förklara.........Såg precis ut som en daggmask, bara det att den gick sönder då.

Sånt har min tik också haft nån gång. Det är väl någon sorts "skydsslem" som skyddar tarmarna smörjer upp och så!

Nu är förvisso din hund blank och fin i pälsen enligt din utsago. Men eftersom han är i smalaste laget samt är slemmig i avföringen så kan man tänka sig att det finns ett samband mellan att han är smal och något tjorv med tarmarna eller magen. Inflammerad grovtarm kan ge tunnare hund och slemmig avföring. Även underproduktion av saltsyra i magen kan ge upphov till liknande symptom.

Men återigen, din hund är fin i pälsen vilket talar för motsatsen. Troligen har han ätit något som tillfälligt har irriterat tarmen.

Men du kan ju hålla koll på bajset och se om det alltid eller ofta kommer ut slem. Gör det det så kan det ju vara läge att kolla upp mage och tarm och se om det finns ett samband mellan slemmeriet och att han är smal.

Jag har också haft mycket funderingar angående hans mage, om det kan vara nåt fel på honom. Men varje gång jag tänkt att, "nu SKA jag åka in och kolla upp honom" p g a att han varit risig i magen eller inte velat äta, så har det vänt och han har blivit bra igen, och eftersom han är så pass pigg och glad så har vi skjutit upp det......
Men, nu har han nyligen blivit kemiskt kastrerad, och han har efter det börjat äta med god aptit, så vi får väl se om det håller i sig! Annars rekommenderade vet att vi skulle ta blodprov på honom. Så nu håller vi tummarna att han fortsätter äta!

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 123
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 315
Senast: hoppsann
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 290
Senast: Djurvän
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 605
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka