Vad väger hon

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 308
E

Egonson

Vad kan denna häst lite grovt tänkas väga?
Nordsvensk Bruks sto 20 år, 151 cm hög, normalt hull och välmusklad.

Fick det till 550 kg enligt en formel, men vet inte om det kan vara någorlunda rätt?

Sv: Vad väger hon

mät hur lågt det är runt bröstkorgen och över manken.. det måttet du får fram bör ligga mellan 190 och 220 så då blir vikten:
190 cm = 485 kg
195 cm = 506 kg
200 cm = 528 kg
205 cm = 549 kg
210 cm = 571 kg
215 cm = 592 kg
220 cm = 614 kg

och jag tycker att 550 låter normalt för en sådan häst :)

Det tycker jag med låter normalt. Men andra tycker det låter för lite, mamma med. "Tror du verkligen hon vägern så lite?! :eek: "

Ja, det tror jag faktiskt, för hon är ju inte direkt stor.
Att jämföra med det stora grova 180 cm höga halvblodet som står i samma stall, han väger 720 kg. Då tycker jag det låter ganska logiskt med runt 550-590 kg för min lilla häst.

Hästar o vikt man blir inte riktigt klok, tror hon väger mera jag, min grova c-ponny på ca 138 i mh, skulle enligt mätning väga 350, men på täbys våg (vi vägde om henne hur många gånger sopm helst) så visade det sig att denna dam i tävlingskondition väger 450!!! så... jag kan tycka att det där med mått inte stämmer... ;)
sen väger min Irisch Draught vallack på 152 i mh ca 650-700 o han är inte speciellt grov, ser väl ut som en kallblodstravar hingst i sin byggnad... o sen d-ponnyn väger "bara" 375 trots att han via måtband skulle väga minst 450... så jag vet inte hurru... ;)

Jag vet faktiskt inte heller.
Kan dock inte få in hästen till stan för vägning, vågar inte lasta och köra henne så långt för jag orkar inte med om hon skulle krångla vid lastningen när vi ska hem sen.

Det är därför jag frågar vad hon kan tänkas väga eftersom jag inte har ngn möjlighet att komma till vågen.

varför vill du veta hennes vikt? avmasknning eller annan medicinering?
Jag kan väl tro att en bruksnordis ligger mellan 500-700 kg... om jag jämför med mina... iof väger grannens brukshingst över ett ton... men han är macho med stort M...

Nej, jjag är bara nyfiken :D

Oj ett ton :eek: Det måste vara en STOR nordis :love:

Vi vägde vår 4-åriga Nordsvenska Bruksvalack. Han är ganska kort och kompakt i typen och är 150 cm i mankhöjd. Inte så stor, bred och lång som Bruksnordisar brukar vara.

Han vägde på vågen 570 kg, något överviktig pga sommarbete dock. Det kan väl tänkas att din dam väger något liknande.

Jag har precis "mätt" hästarna i stallet då det faktiskt är bra att veta...Det dyker ju alltid upp nåt tillfälle då man behöver veta.. Jag har mätt enligt följande;
A: Mät från manken runt bröstkorgen (precis bakom armbågen) o upp till manken (de där lät konstigt men ja hoppas ni fattar ändå?? :smirk: )
B: Mät från bogspetsen bak till svansen (eller rättare sagt den längsta delen som vanligen sitter ca 15 cm nedanför svansroten..Hänger ni me?).
Sedan räknar man enligt öljande;
AxAxB/11877=vikten.
Detta hittade jag på en sida på nätet..Kommer inte ihåg nu vad det var för sida, men ja sökte på beräkning av hästens vikt..

Jag tycker det låter helt rimmligt.

Mammas kallblodstravare vägde 500 kg när han var i normalhull och normalmusklad han var 158 i mankhöjd om jag inte missminner mig.
Då var han vägd på våg av förra ägaren.

Jisses! :o
Min kallblodstravare, 159 i mkh och i mycket god kondition, vägde 662 kg i våras.....

Immer

Låter väl troligt med 550 kg. Mitt "lilla" halvblod 160 cm (med fullblodspappa) väger 520 kg, hennes mamma 165 cm väger 600 kg. Så det låter väl rimligt.

pemi

Min kille som är ca 155 väger närmre 800kg.. men jag undrar om han inte egentligen är en ardenner... ;) att han förväxlades vid födsel!:D
Vi har haft lite otur pga olika hälsoskäl så han har bara motionerats ca 3-4 ggr i veckan, han behöver tydligen mer än så! Nu verkar allt vara ok så nu kan man sätta igång med våren!!:bump:

Min arab på 152 väger 470 kg på våg och enligt formel och måttband 430
28256174.jpg

Tycker nog oxå att det kan stämma med 550 kg på den hästen.

Min förra häst, en trakhener med mkt bog o hals samt 157 cm hög vägde 530 kg, mitt 176 cm stora o långa halvblod väger 750 kg båda när de var i kondition. Kan tillägga att de är vägda på våg.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
629
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 223
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka