vad väger fodret?

Nominous

Trådstartare
om liknande tråd redan finns då får moderator gärna ta bort den :o;)

men jag tycker de är så mycket prat hit och dit om alla fodermedel och det är ju framförallt viktigt att veta vad de väger om man skall ge koncentrat! så varför inte samla alla fodermedel i en tråd där vi som vägt dem skriver vad de väger per liter. har någon en annan vikt så får vi komma fram till den ritkiga och ändra.

kopiera inlägget så de hela tiden uppdateras! :) och skriv självklart dit foder som du vägt som fattas!! nu skriver jag bara dit några för att börja.. har dock själv inte vägt nåt..:laugh:

Pelleterat kraftfoder

Krafft pellets om det är skillnad mellan de olika pelletserna så skriv de olika sorterna


Spannmål

Havre - hel
Havre - krossad
Horn - hel
Horn - krossad


Saftfoder

Betfor - torr


Proteinkoncentrat kankse mer lämpligt att ange vikt per dl??


Sojamjöl
Linfrökaka
Krafft protein


Luserntillskott

Krafft - hack
Krafft - pelleterat


Mineraler



Helt ok att ändra eller lägga till om det rä nåt som är felaktigt!! Hoppas vi får in massor av foder och vad de väge nu då!! :bump:
 
Sv: vad väger fodret?

Krafft pellets om det är skillnad mellan de olika pelletserna så skriv de olika sorterna
Groov125 1½ liter = 1 kg

B]Spannmål

Havre - hel 1½ liter = 1 kg, ½kg krafftmått = 0,4 kg
Havre - krossad
Horn - hel
Horn - krossad

U]Saftfoder

Betfor - torr

Proteinkoncentrat- kanske mer lämpligt att ange vikt per dl??

Sojamjöl
Linfrökaka
Krafft protein

Luserntillskott

Krafft - hack 1kg krafftmått = 0,2 kg
Krafft - pelleterat ½ 1kgkrafftmått = 0,6 kg

Mineraler
Krafft Miner Blå-pellets 1 dl = 120 g
Krafft Miner Grön-pellets 1 dl = 120 g
 
Senast ändrad:
Sv: vad väger fodret?

1 liter betfor (torr) väger 320gram
1 liter vetekli väger 250 gr
1L Linfrökaka = 600g
hoppas min våg är korrekt :D
 
Sv: vad väger fodret?

Havre - hel = 1 liter 600 g

Korn - hel = 1 liter 600 g

Betfor - torr = 1 liter 350-400 g

Sojamjöl = 1 dl 60 g

Lusernpellets = 1 liter 700 g

mustang protein = 1 liter 700 g

Foderjäst = 1 dl 55 g

vetekli = 1 liter 300 g
 
Sv: vad väger fodret?

slänger in en liten förfrågan om Müsli :D (Hippo Bas)
Har tappat bort vågen :o
 
Sv: vad väger fodret?

Någon som vet hur det är med krossad havre? Kanske dags att man köper sig en våg :D Mäter just nu med ett Krafftmått. OLja och mineraler med dl mått.
 
Sv: vad väger fodret?

krossad havre kan variera väldigt beroende på hur hårt krossad den är

i övrigt kan även litervikt variera, bland annat för att det inte alltid är "en liter" som mäts upp i det mått som används... :idea: Jag själv använder ett halvlitermått att mäta upp foder med, med "ett mått" är inte en haövliter utan det är säkert ca 7 dl - 1 dl till upp till kanten och runt en dl till eftersom jag tar rågade mått.

Jag tycker att varje hästägare borde väga sitt eget foder för att hålla koll på vad "ett mått" väger, av det mått du använder och så fullt som du brukar fylla det. Att gå på andras siffror kan bli ganska fel...
 
Sv: vad väger fodret?

hittade bara Fibergi´s Müsli och där är det väl mer strå i än Hippos?
Måste nog börja leta fram vågen iaf :D
 

Liknande trådar

J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 274
Senast: Novali01
·
Foder & Strö Nu är det läge för hjälp! Min åring (född april -07) magrar ur och jag kan bara stå och se på. Han får massor med mat men inget...
2
Svar
30
· Visningar
2 657
Senast: ameo
·
M
Foder & Strö Jag har tänkt skriva ihop en lista över vikten/liter på olika fodermedel. Tydligen så behövs det efter som att med jämna mellanrum ser...
2
Svar
25
· Visningar
10 998
Senast: mirjada
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 355
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp