Vad va det ja sa!

P

PonnyBus

I höstas började jag rida en ponny som var väldigt muskelfattig, eller ah, när man pratade om hoonom så var han känd som "han som var är smal".

Efter att ja började rida har ägaren börjar rida mer dressyr, ut o klättra osv (innan hoppade hon nästan jämt, eller full rulle ut i skogen).

Han har blivit mycket finare i kroppen och börjar bli väldigt stadig i formen, dock har ja känt ända sedan ja började att ngt inte har stämt.
Jag har hela tiden sagt att sadeln ligger illa, och dom har sagt att dom ska köpa en ny, men det har inte hänt ngt.. Det är ju en stor kostnad för en medryttare så det går ju inte direkt att köpa en sadel hux flux.. Jag gjorde det ja kunde och tog ut en massör, det visade inte ngt, mer än att han behövde muskla ryggen mer.

Nu tillslut har dom tagit ut en kiropraktor som kände över honom och vad kom fram. Jo att sadeln håller på att förstöra ryggen på honom och att han ömmar över hela ryggen samt är spänd över rumpan och insida lår.. (dock inte så spänd att han ömmar för vårt tryck när vi visiterar)

Nu ska vi iaf massera honom över rumpan o mjuka upp musklerna lite, därefter låååång framridning och sedan stretshing efter ridpasset.
Samt självklart (äntliiiigen :bump: ) en ny sadel.

Det känns så bra, ja vill bara hans bästa och nu börjar dom inse att jag har haft rätt. Har ni några andra tips på vad man kan göra?

:banana:

Sv: Vad va det ja sa!

Tömkör tills ni får hem sadeln. Även sedan regelbundet. Det är jättenyttigt och ett utmärkt sätt att bygga ryggmuskler på. Min häst älskar det och växer över ryggen oerhört fort. Jag låter henne trava lös över cavallettibommar för att träna det där lilla extra. Hon får en supertrav.
Ska väl tillägga att det är en islandshäst som ibland inte vill lyfta på "tassarna" i trav.

Trägen vinner som det heter. Tur att du var observant på hästen. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 090
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 571
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka