Vad utmärker ena köparen från den andra

poniihest

Trådstartare
Jag är superintresserad utav en häst som ligger ute till salu, bland annat på Facebook, precis som XX antal andra intressenter..
Ni som sålt hästar, när det stått mellan olika köpare, som alla kan ge hästen ett gott hem, hur valde ni då?
Vad vägde tyngst - köparens personlighet, hur duktig köparen var på att rida, hur det nya hemmet verkar?
Har ni sålt någon häst då det kommit en köpare som det klickat direkt med? Hur är en bra köpare? Mvh kvällsfilosofen..
 
När det gäller mina egna hästar: Köpare som 1, tycker att de hittat DEN hästen och 2, delar min syn på hästhållning i stort.
Att tex prata om sina placeringar, vilka svåra hästar man haft tidigare och gjort underverk med o dyl går alltid fetbort. Mycket snack och lite verkstad brukar det heta.
När det gällt försäljningshästar:
Den köparen som bestämmer sig och betalar först och klöddar minst...
 
När jag köpte min häst var det en till intresserad. Hon var en duktigare ryttare men jag hade en stallplats som passade hästen bättre. Det beror säkert på vad som är viktigt för säljaren :)
 
Jag har tyckt att det varit viktigt att se om hästen verkar nöjd och glad med ryttaren, och om det syns på ryttaren att de hittat Hästen :)
Sedan spelar det såklart också in hur de ser på hästhållning, träning och att deras mål verkar rimliga för hästen jag tänkt sälja.
 
När jag säljer är faktiskt ofta att det blir den som kan betala. Allt för många tittar på hästar som de sedan inte har pengarna till när det kommer till kritan.
Skulle det vara två som har pengar så blir det den som passar hästen bäst. Vem det är beror ju på vilken häst det är.

Men jag har flera gånger helt ärligt också sagt till köpare att den här hästen är inte vad du ska ha. Så när jag tänker efter är inte bara vem som kan betala.
 
Jag är superintresserad utav en häst som ligger ute till salu, bland annat på Facebook, precis som XX antal andra intressenter..
Ni som sålt hästar, när det stått mellan olika köpare, som alla kan ge hästen ett gott hem, hur valde ni då?
Vad vägde tyngst - köparens personlighet, hur duktig köparen var på att rida, hur det nya hemmet verkar?
Har ni sålt någon häst då det kommit en köpare som det klickat direkt med? Hur är en bra köpare? Mvh kvällsfilosofen..

Det första jag frågar en presumtiv köpare är vad de har för planer och mål med sitt hästägande. Jag känner ju hästen och vet om den passar till vad de söker. Stämmer inte det säger jag att det nog inte är rätt häst för dem. De flesta har uppskattat att jag är ärlig. Men jag vill inte bara bli av med min häst, jag vill att det ska bli bra för alla - hästen, köparen och mig.
Samma sak har jag gjort när vi skulle köpa ponny/häst. Berättat vad jag söker och frågat om den passar till det. Tyvärr har vi väl åkt på provridningar där man undrat om säljarna inte förstår svenska.
 
Jag är superintresserad utav en häst som ligger ute till salu, bland annat på Facebook, precis som XX antal andra intressenter..
Ni som sålt hästar, när det stått mellan olika köpare, som alla kan ge hästen ett gott hem, hur valde ni då?
Vad vägde tyngst - köparens personlighet, hur duktig köparen var på att rida, hur det nya hemmet verkar?
Har ni sålt någon häst då det kommit en köpare som det klickat direkt med? Hur är en bra köpare? Mvh kvällsfilosofen..
Jag hade nog känt att det viktigaste var att köparen kändes seriös och engagerad - att man verkligen känner att den här personens intresse och engagemang kommer att bestå även när den ljuva smekmånaden är över, när livsituationen förändras osv.
 
Jag valde den som inte var lite små krånglig (bäst chans att köpet faktiskt blir av övht) och den som jag hoppades skulle passa hästen bäst med hästen i det långa loppet. Jag valde den mindre skickliga ryttaren. Men det beror ju väldigt mkt på vad man har för häst.
 
"Sålde"/reserverade en häst för två dagar sen (ska bara göra vet. besiktning). Köparna fastnade direkt för hästen och hästen såg nöjd och glad ut.. de red honom bra och verkade vara mån om sina hästar. Stort leende på köparna hela provridningen! så min magkänsla sa bara "ja".

Viktigt tycker jag är att köparen verkar vara vettig och ha sund syn på hästar, har någon ambition/mål med hästen; det behöver inte vara tävling, men att man vill utvecklas och ha kul med sin häst, om det är bara skogsridning eller om man vill kursa och tävla spelar inte så stor roll.
Viktigast är att hästen får de bra, men är det väldigt likvärdiga köpare som vill ha hästen så blir de dem som betalar mest.
Om jag har en häst på försäljning är det ägaren som får bestämma vem som ska köpa hästen. Jag visar den för alla som verkar intresserade och har öppen dialog med ägaren om vilka som kommer och hur dem verkade vara.
 
För mig har det varit viktigt vilken typ av stallmiljö och utevistelse köparen kan erbjuda. Att personen klickar med hästen och rider den på ett mjukt/trevligt sätt. Jag drar öronen åt mig om det bara snackas tävling/prestation. För mig är det viktigt med en stabil och ödmjuk människa som har tid, kunskap och ekonomi att ta hand om hästen.
 
om jag någon gång skulle hamna i läget att fler än en person är intresserad av att köpa någon av mina hästar, så skulle den som jag anser funkar bäst ihop med hästen ifråga få köpa den. Och om det fortfarande är dött lopp mellan dem så får det bli budgivning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har fått ett kan man tycka angenämt "problem". Hur som helst så har jag en tvåårsvalack med i mina ögon en mycket god stam för den...
Svar
10
· Visningar
1 265
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp