Vad tycker ni??

N

nalle

Om jag nu bara har 2 selar att välja mellan, vanlig bröstele eller travsele, till min rockard och en shetlandsponny, vilken är bäst?? Det är hobbykörning på grusväg vi pratar om här...

Sv: Vad tycker ni??

Jag skulle använda travselen + lös brösta med draglinor. Med en bröstsele (den enklare varianten) brukar ofta skacklarna hamna så långt ner att all tyngd lägger sig på ryggen med en enaxlad vagn. På travselen kan du nog fästa den högre.

Det är inte så svårt att fixa! Kolla in svängeltrådarna som finns här på forumet så får du en massa tips! Den behöver ju inte vara allt för avancerad.

Du behöver visst ingen svängel på din rockard om du tar travselen!

Det går alldeles utmärkt utan MEN som Nora säger så behöver det inte alls vara jobbigt att sätta dit en.

Men jag förstår inte varför man skulle behöva en svängel att fästa en långbrösta i? Vad skulle den fylla för funktion. Med travselen sitter rockarden helt fast utan några förflyttningar..

Senast ändrad:

Svängeln ger bröstan rörlighet och den låser sig inte. jag tycker att skackeln ska kunna röra sig lite i däckeln så hästen inte behöver ryckas med i varje liten grop eller rot på vägen. Hästen ska dra i bröstan, inte i däckeln.

Nu förstår jag varför vi "krockar"... :smirk:

Du tycker att din häst rycks med i varje grop om allting sitter "fast" medans jag tycker det är precis tvärtom! :d
Jag tycker det är en obehagskänsla att köra i vagnar o seldon när vagnen tillåts att vara "rörlig"..
Och jag är av den uppfattningen att de som inte kan någonting om körning och ska ut o köra många gånger har vagnen placerad alldeles för långt ner o utan baksele får hästen stoppa så otroligt mkt för att inte få hela vagnen upp i rumpan även på plan mark!

Det här med att hästen får jobba med andra muskler det tro jag inte på . En travhäst måste kunna både bära upp och samtidigt ha alla muskelmassa den kan få..för ska du öka lung-kapaciteten på din häst så innebär det även att du sätter muskler framför en vagn..inte så olika som du tror!

Travselen sitter stumt o fast ihop med skaklarna...
Därför så behövs inte en rörlig brösta för den hjälper ingenting om man nu skulle vilja det..

Jag själv har gjort det så enkelt för mig att jag har en sk. quick hitch-sele.
Det är en sele som har en fast lås-anordning och inga remmar alls. Den kan bara användas till vagnar som har quich hitch-fästen..och vips så är det snabblåst" :bow:

Här har du en variant av en sådan sele o även bilder på själva låsanordningen;
http://www.travshop.se/catalog/index.php?cPath=50&osCsid=8764e9bdc608a2f398d106f343226ec5

Selen ser du till höger o du kan klicka på den..nu är det inte precis en sådan jag har men alla QH-selar följer samma princip..

Här har du en länk till lite olika trav-vagnar av ett märke som heter Grafströms (inte min favorit)
http://www.grafstroms.com/default.asp?pg=vagnar

Och till sist en bild på en häst utrustad med QH-sele o vagn;

Nähä..det funkade visst inte att lägga in en bild :o :confused:

men nog om detta nu..jag kommer fortsätta råda alla som inte tävlingskör att använda travutrustning! :love:

Senast ändrad:

Behöver man ha baksele till travselen?? Hur fäster jag den i sånna fall??

Enligt trygg så behövs endast däckeln till travselen. Men vill du använda baksele fäster du den på skackeln strax bakom däckelfästet om det finns någon ögla där. Själv fäster jag i samma hål som däckeln. Annars kan du svetsa en ögla om du besitter dom kunskaperna!

Var hittar jag en lösbrösta att fästa i svängeln??

Ja vart som du köper selar bör det finnas. tärnsjö, equilex.se , lillhastenistav.se , begagnat kanske?

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar