vad tycker ni?

K

knasenknas

jag har en ponny som slänger sig i maten hur fort som helst.
vad ska jag göra??? några tips på hur man kan få henne att äta lugnare?

sen har jag pelletsbitar, å det är ju inte bra att ge till hästar som min, om man inte blötet det, men jag är rädd för bakterier, hur läne kan det stå utan att det blir dålig?
 
Sv: vad tycker ni?

Jag vet inte vad du kan göra för att få hästen att äta långsammare, men den kanske känner sig stressad av omgivningen och rädd att någon annan häst ska äta upp maten för den.

Men pelletsen behöver du ju bara hälla vatten över och röra om i ett par minuter, det är ju inget som ska ligga och svälla och jag tror att risken för bakterier är väldigt liten.
Själv fodrar jag med bla betfor och det får ligga i max 24 timmar och minst i 1 timme.

Är osäker på hur det är med pellets men fråga där du köper den så vet de säkert.
 
Sv: vad tycker ni?

Låter inget vidare, jag har själv aldrig haft det problemet, snarare åt andra hållet, har ett 3-årssto hemma som tar 8 -10 timmar på sig att äta upp 3 kg Krafft Sport. Visserligen har hon ingen konkurrens om maten ute i hagen, och det vet hon om, hon tycker om att ta en tugga då och då, bara att acceptera. Kan tillägga att hennes tänder är felfria och hon mår prima från topp till tå.
Mitt råd till dg skulle vara att lägga en sten i krubban eller att kolla hennes miljö.
 
Sv: vad tycker ni?

Lägg en stor sten eller annat störande i krubban, då måste hästen leta runt för att äta och det drar ner tempot.
Det är viktigt att hästen tar sin tid på sig när den äter, den måste tugga maten ordentligt om den skall göra någon nytta dit den hamnar.
 
Sv: vad tycker ni?

Har du provat med att ge höet en stund före kraften?
Det fungerar i alla fall på hästarna i stallet. De får stå och tugga hö i en 20 minuter innan kraften kommer och då har höet hunnit dämpa hästarnas akuthunger.
Det har också den positiva effekten att hästarna/ponnyn tillgodogör sig kraftfodret bättre eftersom det är ett känt faktum att den allra första maten en häst får i sig hinner dess kropp inte tillgodoräkna sig eftersom massorna som följer pressar undan den första, därför bör/skall ej den första maten vara kraft.

Vi har bara en häst som inte accepterar den ordningen, men hon är lite prillig mellan varven. Övriga äter lugnt sitt hö och man slipper även stöket med hästar somskrapar i golv och väggar medan man bär ut kraften ;)

Apo
 
Sv: vad tycker ni?

I stället för pellets kan du ju ge t ex lusernhack. Det tar längre tid att äta och gör ponnyn mättare!
 
Sv: vad tycker ni?

Klipp hö o blanda i maten eller hackad lusern. Man ska alltid ge hö före kraftfodret för det lägger sig som bomull i magen, men kan man inte det så tycker jag ovanstående är ett bra alternativ.

Jag har alltid blandat pelletert foder likadant som betforn. På vintern håller det sig rätt så många timmar när det är kallt men på sommaren får man vara försiktig, några timmar inte mer.
 
Sv: vad tycker ni?

knasenknas skrev:
jag har en ponny som slänger sig i maten hur fort som helst.
vad ska jag göra??? några tips på hur man kan få henne att äta lugnare?

sen har jag pelletsbitar, å det är ju inte bra att ge till hästar som min, om man inte blötet det, men jag är rädd för bakterier, hur läne kan det stå utan att det blir dålig?

tror inte det bildas bakterier bara sådär för att man blöter maten. mina hästar mat står ca 12 timmar blött innan dom får den o dom mår bra. :idea:

jag blöter både havre, pellets, lusernpellets och självklart betfor.

Min ena slängde i sig maten men nu blandar ja den med jättemycket vatten. då tar det låångt tid för han att äta :idea:

Sen får han mycket hö med så han ändå får tugga.
 
Sv: vad tycker ni?

en kompis i stallet har samma problem, hennes häst satte maten i halsen och det vart akut att få dit läkare och annat. så det där kan blir ett stort problem

men testa att lägga maten på golvet i boxen och ta bort lite strömedel just där, det är hästens naturliga ställning att äta och dessutom har den väggar som skyddar så den kan känna sig säker på att ingen tar maten för den

:D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: Elo
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
502
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp