vad tycker ni-tråd om avmaskning

T

Tomaten

Jag och en kompis hade en liten fundering, nu i dag runt ett gav ajg mina hästar avmaskning, enligt mig ska de inte ridas på ett dygn alltså i morgonkväll runt sex sju är det grönt att rida enligt mig, hon däremot säger att MINST ett och ett halvt dygn innan hästen får röra nåt speciellt på sig med ryttare, och då inte mer än skritt.Nu menar inte jag"min version" att det är tokgalopp men en normal lugn tur i skogen.
Vad tycker ni om detta?

Sen ännu en sak, jag har änmält mig o pållen till en träningtävling i hoppning, 50 cm nu på lördag, jag tycker att det är okay, får vara uppmärksam men han ahr inte reagerat nåt spec på avmasking förut så jag tycker det är okay.Hon däremot tycker det är för jäkligt, hästen kommer dö ungefär enligt henne, nja inte riktigt men det är inte bra iallafall.
Vad tycker ni om detta?

kanske skulle vara under hästvård men det finns mest folk här inne. :)

Sv: vad tycker ni-tråd om avmaskning

Mina hästar får gå ut på en skogstur som vanligt,vid både maskning och vaccination.
De ansträngs inte,men de både joggas och galoppas lite.

Det är ju också lite olika på hur olika hästar reagerar på olika typer av avmaskning. Min pålle brukar åtminstone få stå en-två dagar efter avmaskning, därefter rider jag som vanligt.

samma dag, dagen efter.När börjar du jobba dem som vanligt?:)
tack för svar!:bow:

Jag rider mina hästar som vanligt efter avmaskning. Ingen av dem har nånsin visat någon reaktion på avmaskningsmedel.

Oftast maskar jag efter att jag har ridit den ena dagen,dagen efter så rider vi ut på en runda i skogen,dan efter det så rider vi gen en lugnare runda,men sen som vanligt.

Har aldrig sett någon som helst reaktion på avmaskningsmedel på mina pållar, däremot brukar jag ta det lugnt i ett par dagar efter vaccination. Varför skulle inte din häst kunna tävla på lördag? Det är ju flera dagar dit! Dessutom finns det få hästar som tycker att 50 cm är direkt krävande! Åk du till tävlingen och skäms inte för det, OM din häst skulle reagera på avmaskningsmedlet lär det visa sig innan dess i alla fall, typ ganska omgående. Kolla tempen imorgon, bara för skojs skull. Är den inte förhöjd och hästen beter sig som vanlig, är pigg och nyter och verkar må bra - rid som vanligt!

Jag avmaskar alltid på kvällen innan kvällsfodringen och rider som vanligt dagen efter. Har aldrig upplevt några som helst problem med detta.

tack, alla som svarat.jag tar tempen varje dag cohd en är normal så i kväll rider jag, i morgon får hans tå och på lördag "tävlar" jag, om han inte visar några reaktioner som hana ldrig visat förut!:bow:

Liknande trådar

Träning Nu igen... SUCK. Hon har stått ett par månader pga hälta och när hon sattes igång nu igen så är hon återigen "hysterisk" vid...
Svar
6
· Visningar
804
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka